• Shibby

Kan man ha vit klänning på "bögbröllop"?

I helgen ska jag och min sambo på bröllop, där paret är två män. Alltså ingen traditionell brud. Min fundering är om jag kan ha en vit (ljust crémefärgad) klänning med svart bolero över. Det är ingen klädkod så vet inte om det är okej eller inte?

• Svar på tråden Kan man ha vit klänning på "bögbröllop"?
  • isabellab

Nja, tycker fortfarande att det inte är ok med vitt på bröllop även om det råkar vara två killar som gifter sig. De, eller en av dem, kanske vill klä sig i vitt och bör då få vara ensam om den färgen.

• Fru Gustavsson

jag är ingen bröllopsexpert men får hålla med föregående talare, om att inte välja vitt som färg som gäst.. för så är det väl på bröllop mellan man och kvinna, att det inte är brukligt att ha vitt som gäst? tror jag... jag hade iaf valt annan färg. 

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Pentagram

Traditionen är väl att man lämnar vitt åt brudparet (även brudgummen kan ju klä sig i vitt) så könet på de som gifter sig borde inte spela någon roll.

Jag ANTAR att man får ha samma färg som bruden/brudarna om de bär någon annan färg än vitt även om det kanske vore ett brott mot traditionen att gifta sig i en brudklänning som inte är vit.

• La Lola

Jag skulle inte ha haft det.

Och är det ingen klädkod är det detta som gäller eg men fråga för säkerhets skull:
    "Ingen klädsel angiven (vid eftermiddagsbröllop) innebär egentligen frack, men den traditionen är inte känd bland alla idag, så här är det klokt att höra sig för hos värdparet om vad som är tänkt."

www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/kladkod-ratt-kladd/271

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ingram

Ja, varför inte? jag ser inget fel i det faktiskt och kan tycka det är lite löjligt med dessa klädkoder faktiskt, om du känner att det är något du skulle se bra ut i så kör på det.

• Petite Chérie
    Ingram skrev 2014-06-05 13:50:00 följande:
    Ja, varför inte? jag ser inget fel i det faktiskt och kan tycka det är lite löjligt med dessa klädkoder faktiskt, om du känner att det är något du skulle se bra ut i så kör på det.

Nej, nej, nej, nej, nej!

Vitt reserveras till brudparet, sen är det skitsamma om det är ett heterosexuellt eller homosexuellt par.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ingram
    Petite Chérie skrev 2014-06-05 13:53:31 följande:

Nej, nej, nej, nej, nej!

Vitt reserveras till brudparet, sen är det skitsamma om det är ett heterosexuellt eller homosexuellt par.

Så har det inte alltid varit och traditioner kommer och går, det är dessutom många brudpar som inte bär vitt och nu handlade det om ett bröllop utan klädkod och dessutom ett homosexuellt par.
    Jag skulle absolut kunna gå i vit klänning, eller vilken annan färg som helst, på ett bröllop...speciellt där det inte finns en klädkod.
  • La Lola
    Ingram skrev 2014-06-05 13:56:28 följande:
    Så har det inte alltid varit och traditioner kommer och går, det är dessutom många brudpar som inte bär vitt och nu handlade det om ett bröllop utan klädkod och dessutom ett homosexuellt par.
    Jag skulle absolut kunna gå i vit klänning, eller vilken annan färg som helst, på ett bröllop...speciellt där det inte finns en klädkod.
    La Lola skrev 2014-06-05 13:48:36 följande:
    Och är det ingen klädkod är det detta som gäller eg men fråga för säkerhets skull:
    "Ingen klädsel angiven (vid eftermiddagsbröllop) innebär egentligen frack, men den traditionen är inte känd bland alla idag, så här är det klokt att höra sig för hos värdparet om vad som är tänkt."

www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/kladko...

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Petite Chérie
    Ingram skrev 2014-06-05 13:56:28 följande:

Fast det är så ofta, så respektera det istället.

Hade någon kommit i vit klänning till mitt bröllop hade jag bett personen gå. Taskigt? Överdrivet? Kanske det. Don't give a fuck.

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ingram
    Petite Chérie skrev 2014-06-05 13:59:06 följande:

Fast det är så ofta, så respektera det istället.

Hade någon kommit i vit klänning till mitt bröllop hade jag bett personen gå. Taskigt? Överdrivet? Kanske det. Don't give a fuck.

Det hade såklart varit ditt val såklart men jag ser återigen inte någon skada i att ha på sig en viss färg på ett bröllop, speciellt inte då klädkod saknas...då innebär det väl att brudparet inte bryr sig speciellt mycket om vad gästerna har på sig.
    Det är ju knappast ett kungligt bröllop man ska på...
Svar på tråden Kan man ha vit klänning på "bögbröllop"?