• Ajlil

    Dottern träffar en 3 år äldre kille.

    Min dotter som ska fylla 15 år har börjat träffa en kille som är fyllda 18 år iår. Jag förstår hennes argument att hon tycker killar i hennes ålder är omogna. Hon känner honom genom gemensamma kompisar. Hon vet att vi ogillar att hon umgås med äldre då hon hamnade i lite dåligt umgänge i höstas. Dock ställde vi ultimatum och hon har fokuserat på sig själv, skolan, träningen och sina närmaste vänner. Hon har mest varit hemma och har hon varit ute så har det varit till 23 på helgen. Det har fungerat bra. Hon har en moped som står och väntar på henne, hon ska snart börja med körkortet. Hon vet vad som gäller, ingen alkohol och tiderna ska skötas annars blir det inget med mopeden. Idag frågade hon om hon fick ta hem killen, jag sa nej för jag vill prata med min man om detta först. Själv är jag kluven till vad jag egentligen tycker, jag känner inte till killen men har lyssnat på vad min dotter berättat om honom. Det verkar vara en ordentlig kille, han har körkort och dricker inte då han verkar vara den som kör alltid. Men vad vet jag? När jag själv skulle fylla 15 år kommer jag ihåg att jag umgicks med en del äldre killar, min pojkvän var ett år äldre med hade tjejkompisar med äldre pojkvänner och kan inte minnas att min mamma sa nått om det. Hon sa visserligen inte till om mkt, jag hade det ganska fritt. Kanske därför jag har så svårt att släppa tyglarna kring min egen dotter. Min man är lika dan. Har inte hunnit pratat med honom alls om det här ännu då han är bortrest i jobbet. Känner att jag inte bara vill förbjuda till allt hela tiden, hon är förtjust i honom och kommer säkert träffa honom ändå. Vad har ni för råd att ge oss?

  • Svar på tråden Dottern träffar en 3 år äldre kille.
  • Meebo

    Du kan ju börja med att träffa killen och bilda dig en egen uppfattning öga mot öga innan du börjar planera att slita isär dem?

  • Dkcre
    Meebo skrev 2014-06-05 18:45:03 följande:
    Du kan ju börja med att träffa killen och bilda dig en egen uppfattning öga mot öga innan du börjar planera att slita isär dem?
    Precis.

    Ts,
    han kanske är en helt underbar person.
  • Gathenhielm

    Håller med ovanstående talare. Snacka med pojken innan du bildar dig en uppfattning.


    Min syster blev ihop med en tjugofemåring när hon var sexton. De är nu gifta, har barn, och är bra mycket lyckligare än jag.


    Reasons... we all have them, at times.
  • Maria Who

    Japp, träffa honom. Om din dotter är det minsta mogen för sin ålder är en kille på 18 förmodligen mer på hennes nivå än jämnåriga. Så kolla inte på åldern, utan på person.

    Dessutom, hellre att de hänger hemma hos er än någon annanstans. Och ta gärna kontakt med hans föräldrar, om de är vettiga folk kan man samköra regler och hålla koll om det är något ni är oroliga för.

  • Ajlil

    Jag håller givetvis med er i det. Men även den mest underbaraste kille kan vara en annan när det kommer till sex. Hon råkade ut för det förra året. Då träffade vi hennes pojkvän som var lika gammal, han var här, hon hos honom, vi träffade hans föräldrar. Vi pratar väldigt öppet här hemma om sex osv och det gjorde vi även då trodde jag. Trodde vi gjorde allting rätt, ändå vågade hon inte berätta. Hon ville egentligen inte ha sex med honom men sa inte nej när han ville. När det hände andra gången var det en av hennes vänner som berättade alltihop för mig. Det tog slut med killen eftersom min dotter tappade tilliten totalt för honom. Hon gick hos kurator på ungdomsmottagningen efter detta för att lära sig att säga nej, sätta sig själv i fokus, bygga självförtroende osv. Det fungerade bra och var till stor hjälp för oss alla. Nu när hon träffar en kille som är såpass mkt äldre och hon fortfarande är 14 år så känns det lite oroväckande. Jag är väl bara så otroligt rädd om henne. Vi mådde så otroligt dåligt allihopa i höstas.

  • isabelless

    Helt vansinnigt tycker jag! Hon är 15 år, inte 12. Du vet väl att hon till och med är byxmyndig? 3 års skillnad är ingenting!

    Tycker servar hemskt att du planerar att förbjuda något som bara är fint. Sedan borde väl vilken förälder som helst veta att oavsett om man säger ja eller nej så kommer ens barn träffa den här tjejen eller killen om det finns känslor. Bara att acceptera.

    Jag själv var 14 då jag träffade min sambo. Han hade då fyllt 18. Det skiljer 3.5 år på oss. Ingen har någonsin reagerat? 3 år är verkligen ingenting tycker jag.

  • isabelless

    Såg nu ditt nya inlägg. Blir en lite annan situation.

    Förstår om du tycker det är otäckt för du är rädd om din dotter, men åldern har ingenting att göra med hur man behandlar och respekterar varandra.

Svar på tråden Dottern träffar en 3 år äldre kille.