• Liten latte

Ang klänning som bröllopsgäst...Vad är ok???

Jag har googlat men blir inte så mycket klokare.

Ska eventuellt på bröllop. Känner inte brudparet utan ska i så fall dit tillsammans med min kille.
    Känner mig så osäker på va av kläder!!

Klädkod tror jag var kavaj.

Vilka färger är ok på klänning?

Vet att det inte är ok med helvitt och helsvart.
    Men jag känner mig obekväm i klänning överlag. Och den färg jag trivs bäst i på kjolar och så är ju svart...

Kan man ha en klänning med svart botten, själva kjoldelen är helsvart men upptill är det mönstrat i stark kontrastfärg?

Det är inte riktigt jag i sommriga blommiga klänningar. Man vill ju känna sig bekväm. Speciellt när man är bland folk man inte känner...

• Svar på tråden Ang klänning som bröllopsgäst...Vad är ok???
  • RosaGrisen

Kavaj är en väldigt avslappnad klädkod. Den hade vi på vårat bröllop och då får man även ha ett par fina byxor om man hellre vill ha det än klänning och kjol. När det gäller svart så tycker jag att set är ok också, så länge det inte är helt svart. Ska gärna vara något slags mönster på en svart klänning som bryter av. Eller om man har kjol eller byxor i svart så tar man en överdel i annan färg som bryter av. Ta något fint som du trivs i :)

• Liten latte
    RosaGrisen skrev 2014-06-05 20:58:45 följande:
    Kavaj är en väldigt avslappnad klädkod. Den hade vi på vårat bröllop och då får man även ha ett par fina byxor om man hellre vill ha det än klänning och kjol. När det gäller svart så tycker jag att set är ok också, så länge det inte är helt svart. Ska gärna vara något slags mönster på en svart klänning som bryter av. Eller om man har kjol eller byxor i svart så tar man en överdel i annan färg som bryter av. Ta något fint som du trivs i :)
    Men då borde det kanske funka om kjoldelen på klänningen är svart och att överdelen är svart fast med blommönster på?
  • RosaGrisen

Jag hade tyckt att det var helt ok om någon hade haft det på vårat bröllop! :)

• Liten latte
    RosaGrisen skrev 2014-06-05 21:21:18 följande:
    Jag hade tyckt att det var helt ok om någon hade haft det på vårat bröllop! :)

Det är så svårt när man inte känner brudparet.

På vissa sidor jag läst på så är svart helt uteslutet på klänning när man ska på bröllop!
    Medan jag på vissa sidor läst att det är ok om det är svart i kombination med någon annan färg.

Skulle skämmas som ett djur om jag vore den enda med en klänning som delvis är svart. Samtidigt skulle jag skämmas och känna mig obekväm om jag kom i en gullig pastellfärgad klänning också....

• Mytime

Vi gifter oss i sommar o vår klädnad är oxå kavaj. O en nära kompis blev jätteroligt att hon skulle tvingas ha klänning el Kolmården hon aaaaldrig använder detta. Hon frågade lite försiktigt om hon fick ha finbyxor o kavaj istället o självklart får hon de! De viktigaste är ju att nära o kära deltar, inte vad de har på sig. De enda ja inte vill att mina gäster ska ha är helvitt eftersom de anses vara brudens färg.

• Mytime

Dvs klänningen du beskrev som va svart nertill o blommönster upptill skulle tveklöst va okej för mig!

• bängolle

Jag tycker att du ska ha en kritvit lång klänning med släp och slöja. Gärna en krona på huvudet också. Bruden kommer att bli jätteglad och tycka att du är den vackraste i hela kyrkan.

• Betty Boop
    RosaGrisen skrev 2014-06-05 20:58:45 följande:

Klädkod kavaj betyder hel kostym inte udda kavaj och byxor. Jag vet att det är vilseledande men konstigt nog är det så.

• Msalpha83

svart och vit klänning går bort. Likadant med färgen röd, för då symboliserar det att man haft ihop det med någon av parterna. Och kanske inte muskort kjol eller klänning. Men tycker det funkar med svart kjol bara något fint upptill. Man skall klä sig i det man tycker man känner sig fin i annars mår man bara dåligt.

• Betty Boop
    Betty Boop skrev 2014-06-06 10:17:43 följande:

Klädkod kavaj betyder hel kostym inte udda kavaj och byxor. Jag vet att det är vilseledande men konstigt nog är det så.

Sorry, jag ser nu att du pratade om bara tjejernas klädsel. Jag läste visst lite slarvigt. Sorry...
Svar på tråden Ang klänning som bröllopsgäst...Vad är ok???