• Anonym (Hjälp!)

Min son är 2 olika barn i samma kropp! Söka vård för personlighetsklyvning?!?!?!?!

Sen ett par år tillbaka så började min son bete sig konstigt och växlande. Idag är han 8 år och det är värre nu än då det började. I början så tänkte jag "trotts" med allt snabbt växlande humör, lögner och bråk dagligen. Men sen under åren så har det stegrat, blivit värre och inget verkar bli bättre oav vad man gör. Tvärtom! "Vi behöver en adhd utredning på honom" tänkte jag, men nu funderar jag mer på om man behöver en psykiatrisk utredning. Låter hemskt!!! Jag vet!!!! Men är det verkligen normalt eller tillhör en 8 årings trotts att ljuga för att medvetet göra mig arg, plötsligt växla från att gråta till att brista ut i stort skratt på en sekund?! Och jag överdriver inte! Han kan skrika och gråta villt vid läggdags och vägra, och när jag ber honom sluta så börjar han skratta högt direkt! Ikväll när han skulle borsta tänderna var det samma visa som vanligt... bråk, vägran och skrik och elaka ord. Plötsligt så började han slänga med armarna i högt skratt, morra som en hund och göra konstiga miner och rörelser! Jag blev ärligt talat rädd för honom! Han såg inte ut att trottsa eller vara rolig, han såg besatt ut!!! Detta händer i olika grader och från ingenstans flera gånger i veckan! Detta kan väl ändå inte vara vanligt trotts!? Börjar bli rädd för att det är något som är väldigt fel... Det är bråk från morgon till kväll, men plötsliga stunder med mys och en omtänksam smart kille som är en av de bästa i klassen! Verkligen en god och en ond sida! Men han är aldrig mittemellan. Snäll, smart, gullig och glad... eller ljuget, svär, slåss och skriker.

• Svar på tråden Min son är 2 olika barn i samma kropp! Söka vård för personlighetsklyvning?!?!?!?!
  • Fagerlund

Det finns en risk att han är psykopat, och spelar sina känsloutbrott för att manipulera. Isåfall är han tidigt utvecklad som psykopat, och kommer dessvärre att bli farlig.

• Anonym (ssss)

Min autistiska son gör ungefär som du beskriver. Han kan växla mellan att skrika hysteriskt och skratta maniskt. Han kan verka oerhört provocerande och bete sig som att han "jävlas". Någon form av utredning kan verkligen vara på sin plats.

• Anonym (mamma)

Märker han att han får en reaktion från dig? Kan skrattet bero på att han inte vet hur han skall hantera situationen? Jag skulle tippa på tourettes precis som Sara. Man använder för övrigt inte ordet psykopat längre.

• puss
    Anonym (zzz) skrev 2014-06-05 22:36:29 följande:

Schizofreni?

Vad tyder på det tycker du? Vilka av diagnoskritetierna stämmer in anser du?
  • Anonym (AST)

Jag skulle också tro att det kan vara något inom autismspektrum.

• enola
    puss skrev 2014-06-05 22:38:03 följande:
    Vad tyder på det tycker du? Vilka av diagnoskritetierna stämmer in anser du?
    Förmodligen blandar (zzz) ihop schizofreni med dissociativ personlighetsstörning, alltså multipla personligheter. Många tror att det är det schizofreni innebär.

Har jag fel, (zzz)?
  • enola

TS, som ovanstående tror jag på något inom autismspektrat, och kanske Tourettes. I vilket fall som helst tycker jag att ni ska kontakta BUP, både för er och sonens skull. Ring och förklara situationen, så får ni förhoppningsvis hyfsat snart komma på ett bedömningssamtal. Utifrån det avgörs om det finns behov av utredning eller annan ytterligare kontakt.

• Lindsey Egot the only one

Man diagnosticerar inte så små barn med personlighetsstörningar då alla barn kan svänga väldigt mycket i humöret men vissa blir dramaqueens. Alla barn skulle då kunna diagnosticeras med både psykopati samt narcissism eftersom de ännu inte utvecklat hela den empatiska/sympatiska förmågan. Den är inte helt utvecklad förrän efter tonåren.

Svar på tråden Min son är 2 olika barn i samma kropp! Söka vård för personlighetsklyvning?!?!?!?!