• mana

    Prover 40+ ?

    Hej alla ni lite mer erfarna! Tänkte höra om ni vet vilka prover en borde ta för att få veta om allt fortfarande är ok med fertiliteten. Jag har nyss fyllt 42 och vi önskar oss ett syskon till vår femåring.  Vi har inte försökt så länge (5-6 mån), men jag tänkte att det var bäst att kolla upp eftersom jag ändå är över 40. Gick till gyn där de gjorde ultraljudsundersökning av livmoder och äggstockar. Sen har jag tagit blodprov på dag 3 i cykeln. Har dock inte fått resultatet ännu, så jag vet inte vad det var för prov.
    Några tips? Borde jag be om spolning? 

  • Svar på tråden Prover 40+ ?
  • Pimpinellan

    Samma prover alla tar vid en utredning-dag 3 och dag 21. FSH,AMH,LH,TSH,prolaktin,progesteron. Spermaprov förstås. Men fertiliteten har dalat rejält i den åldern så går det inte återstår IVF utomlands eller ÄD/ED. Nån hjälp får ni inte. Spolning behövs inte eftersom du fått barn,varför skulle det blitt stopp sen dess liksom?

  • mana

    Tack för svar! Har inte hört något om att ta prov dag 21, så då ska jag fråga gyn om det! Ang spolning var det just det jag ville veta, om något kunde hänt på de senaste fem åren, jag visste inte om kroppen kan förändras vad gäller framkomligheten i äggledarna...
    Tyckte att det kändes som om gyn tog lite lätt på det hela, så jag ville kolla med nån mer!
    IVF mm känns inte aktuellt för oss. Vi provar såhär, går det så går det : )

  • Förvirradtillmax

    Jag gjorde en äggledarspolning nu i mars (i samband med fertilitetsutredning) eftersom jag hade en underlivsinfektion i mars 2013 då spiralen hamnade snett bland annat. Om man inte har haft komplikationer efter förra graviditeten tror jag inte de tycker det "behövs" men det är nog upp till dig (och din partner) vilka behandlingar ni vill satsa på. Lycka till! Skrattande

Svar på tråden Prover 40+ ?