• Amanda84

Ni som firar nationaldagen - hur firar ni?

Nationaldagen har ju inte varit helgdag i så många år men jag insåg häromdagen att vi hos mig har börjat få en tradition kring nationaldagsfirandet. Först och främst åker vi till kommunens eller grannkommunens nationaldagsjippo och därefter brukar vi grilla och äta jordgubbar, ofta tillsammans med några vänner och deras familjer.

Ni andra som firar nationaldagen - hur gör ni?

• Svar på tråden Ni som firar nationaldagen - hur firar ni?
  • Amanda84

Är det verkligen bara jag och mina vänner som faktiskt firar på något speciellt vis?

• Hickupp

Är ledig bara och det är ju skönt. Denna röda dag känns väldigt konstruerad. Vi har ju inte alls den traditionen att fira nationaldagen som t ex Norge har. Då känns Midsommar mer som något som man verkligen vill fira, typiskt svenskt. Det känns mer som en nationaldag faktiskt.

• auster

Vi äter alltid Currygryta med pannacotta till efterrätt. Sedan har spår vi varandras sommar med tarotkort. Alla har ju sin tradition.

• taquine

Nej vi firar inte så mycket , sonen sover efter en hård natt vid datorn  och jag och mannen tänkte dricka vin och äta spagetti & köttfärssås. Sen i kväll efter en grogg kanske vi skändar våran flagga , för det ska man visst göra enligt vissaDrömmer

Goodness Me
  • Currykoalan

Vi går ner på stan och hämtar små pappersflaggor, får våra ansikten målade (ja, barnen då, i år endast minsta som ville). Kikar lite i bodar och marknadsstånd. Plaskar i någon plaskpool. Fryser lite.

Sedan på kvällen äter vi sushi. Det med sushin vet jag inte varför det blivit en nationaldagstradition, men i år hävdade mina barn- när vi satt och funderade över vad vi skulle äta ikväll- att vi förstås skulle äta sushi, för det gör man på nationaldagen. När jag då tänkte efter så har vi nog faktiskt gjort det de senast åren av okänd slumpmässig anledning, och det är ju en tradition så god som någon.

• Erki

Sen några år tillbaka har vi åkt till Drottningholm och picknickat där med den släkt som kan. I år var vi 10 pers. Jättemysigt.

Svar på tråden Ni som firar nationaldagen - hur firar ni?