• mico

Hur får jag min son att sova?!

Är så frustrerad just nu!

Med båda mina barn så har jag alltid vant dom vid att somna själva. Med den äldsta har detta funkat kanon!
    Sen kom nummer 2... Det funkade kanon....tills han började klättra ur spjälsängen!

Först testade vi att bära tebax honom så snart han kom upp...körde med detta i säkert en månad. Sen fick jag graviditetskomplikationer (väntar barn nr 3) vilket innebär att jag inte får lyfta och anstränga mig alls. För att då för min skull och för den ofödda så började jag med att lägga mig brevid sonen tills han somnar...Men detta kan ta minst 1 timma! Jag är nu frustrerad och vet inte hur jag ska bära mig åt för att han ska komma snabbt till ro och somna utan en massa krångel...

tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Hur får jag min son att sova?!
  • Drottningen70

Tacka din lyckliga stjärna att det bara tar en timme för ditt barn att somna, det är inget konstigt, det är nog så att det bara förefaller så eftersom ditt första barn var ovanligt lättsövd. Uppenbarligen vill och behöver han ju somna brevid dig, men det är först nu som han har de praktiska möjlighetrrna.

• Natulcien

Ibland har barn svårare att komma till ro. Så är det ju även för oss vuxna ibland. Det finns tyvärr ingen quick fix för det. Det du kan göra är väl att se över dagsömnen. Kanske dags att minska på den om barnet har svårt att komma till ro på kvällen? Annars lägga senare om hen inte är tillräckligt trött..?

• MxMeNow

När barnrn var mindre provade jag att stänga av tvn ca.en timme innan de skulle sova. Det hjälpte och dom somnade mycket snabbare, förmodligen för att tvn hållit igång hjärnan med intryck som skulle bearbetas när de lagt sig efter att just stängt av den.

• Amanda84

Hur ser nattningsrutinerna ut i övrigt? En timme är ju inte så lång tid men kanske kan du få honom att ligga kvar ensam, även om han inte somnar direkt, om rutinerna ser exakt likadana ut varje dag. Om han vet att du läser en bok och sedan sjunger en sång - utan kompromisser - så kanske han kommer till ro fortare än om du ena dagen sjunger tre sånger och nästa dag läser en bok eftersom han vet att när boken och sången är slut så är det dags att sova.

• Amanda84
    MxMeNow skrev 2014-06-06 14:33:53 följande:
    När barnrn var mindre provade jag att stänga av tvn ca.en timme innan de skulle sova. Det hjälpte och dom somnade mycket snabbare, förmodligen för att tvn hållit igång hjärnan med intryck som skulle bearbetas när de lagt sig efter att just stängt av den.
    Det gjorde du rätt i! Tv:n är en riktig bov när det gäller sömn.

Jag läste en nyare undersökning om att även det så kallade "blå" ljuset från mobiltelefoner/ipad stör melatoninet i barnets kropp även om barnet självt inte sitter med telefonen utan att det är någon i samma rum som gör det. Det räcker att man som förälder kollar klockan på mobilen en snabb sekund för att det "blå" ljuset från skärmen skall påverka barnet som ligger bredvid. Att strikt låta bli telefonen är alltså också ett tips som kan fungera.
  • MxMeNow
    Amanda84 skrev 2014-06-06 14:40:04 följande:
    Det gjorde du rätt i! Tv:n är en riktig bov när det gäller sömn.

Jag läste en nyare undersökning om att även det så kallade "blå" ljuset från mobiltelefoner/ipad stör melatoninet i barnets kropp även om barnet självt inte sitter med telefonen utan att det är någon i samma rum som gör det. Det räcker att man som förälder kollar klockan på mobilen en snabb sekund för att det "blå" ljuset från skärmen skall påverka barnet som ligger bredvid. Att strikt låta bli telefonen är alltså också ett tips som kan fungera.

Det visste jag inte. Mobil o paddförbud har barnen ca två timmar innan dom ska sova, men jag visste inte att de kunde påverkas av att jag flippar med,mobilen. Intressant!
  • Amanda84
    MxMeNow skrev 2014-06-06 14:45:55 följande:

Det visste jag inte. Mobil o paddförbud har barnen ca två timmar innan dom ska sova, men jag visste inte att de kunde påverkas av att jag flippar med,mobilen. Intressant!
    Ja, det är faktiskt intressant men det finns inte jättemycket forskning på området än så länge. Jag fick ta del av undersökningen genom jobbet (arbetar på nattis) vilket förändrade våra arbetsrutiner drastiskt. Förut kunde vi mycket väl svara på jobbmail etc. via iPaden men efter rapporten kommit ut så beslutades det att vi skulle undvika att använda iPaden i samma rum som barnen efter att de hade somnat. En högst ovetenskaplig undersökning bland mig och mina kolleger är att en majoritet av oss upplever att barnen kommer till ro snabbare och sover bättre om vi skriver för hand i skenet av en läslampa (som faktiskt är synbart skarpare) än om vi sitter med iPad/mobil.
  • mico
    Amanda84 skrev 2014-06-06 14:35:56 följande:
    Hur ser nattningsrutinerna ut i övrigt? En timme är ju inte så lång tid men kanske kan du få honom att ligga kvar ensam, även om han inte somnar direkt, om rutinerna ser exakt likadana ut varje dag. Om han vet att du läser en bok och sedan sjunger en sång - utan kompromisser - så kanske han kommer till ro fortare än om du ena dagen sjunger tre sånger och nästa dag läser en bok eftersom han vet att när boken och sången är slut så är det dags att sova.
    Dom ser ut som sådana att han får varva ner i god tid innan. Oftast blir det ett bad. (oftast just för att vi måste elda för att få varmvatten. Är ingen av oss hemma i god tid så hinner vi inte få varmvatten). Sen brukar han kolla på nån film och äta välling.

Bra tips om att helt ta bort tv/film/mobil.. Dock svårt när dom stora barn (som är 8 och 11 år) kollar på tv på kvällen för att varva ner.. när dom sen ska sova så tar det max 20 min innan de har somnat från att de har lagt sig.
    Att läsa bok går inte då han bara vill titta på bilderna och sen snabbt bläddra vidare, sjunger jag så skriker han ännu mer :p

O som sagt, skrev MINST en timma! Det kan alltså ta upp emot tre i värsta fall!

Fler tips tack!=)
  • Amanda84
    mico skrev 2014-06-07 15:38:27 följande:
    Dom ser ut som sådana att han får varva ner i god tid innan. Oftast blir det ett bad. (oftast just för att vi måste elda för att få varmvatten. Är ingen av oss hemma i god tid så hinner vi inte få varmvatten). Sen brukar han kolla på nån film och äta välling.

Bra tips om att helt ta bort tv/film/mobil.. Dock svårt när dom stora barn (som är 8 och 11 år) kollar på tv på kvällen för att varva ner.. när dom sen ska sova så tar det max 20 min innan de har somnat från att de har lagt sig.
    Att läsa bok går inte då han bara vill titta på bilderna och sen snabbt bläddra vidare, sjunger jag så skriker han ännu mer :p

O som sagt, skrev MINST en timma! Det kan alltså ta upp emot tre i värsta fall!

Fler tips tack!=)
    Men är tv:n i barnets rum? Att titta på tv för att "varva ner" innan läggdags är ju varken bra för barn eller vuxnas sömn och påverkas det yngsta barnets sömn av det så får de stora titta på tv tidigare på kvällen helt enkelt.

Att öva in goda läsvanor och avslappningsvanor är inte så bökigt. Barnet är fortfarande litet. Låt honom titta i boken varje kväll; så småningom kommer han att lyssna på dig när du läser. Låna olika böcker på biblioteket och prova dig fram under dagtid. Förr eller senare så kommer du hitta något som intresserar honom.
  • mico
    Amanda84 skrev 2014-06-07 16:02:47 följande:
    Men är tv:n i barnets rum? Att titta på tv för att "varva ner" innan läggdags är ju varken bra för barn eller vuxnas sömn och påverkas det yngsta barnets sömn av det så får de stora titta på tv tidigare på kvällen helt enkelt.

Att öva in goda läsvanor och avslappningsvanor är inte så bökigt. Barnet är fortfarande litet. Låt honom titta i boken varje kväll; så småningom kommer han att lyssna på dig när du läser. Låna olika böcker på biblioteket och prova dig fram under dagtid. Förr eller senare så kommer du hitta något som intresserar honom.
    Nej självklart inte i barnens rum!
    Alla barnen är i vardagsrummet och kollar tv. 

Ska testa mer med att läsa bok. De två stora har tidigare lyssnat på sagor.. också något som har funkat. Men den lilla kanske är för liten för de än? 
  • Amanda84
    mico skrev 2014-06-07 17:25:10 följande:
    Nej självklart inte i barnens rum!
    Alla barnen är i vardagsrummet och kollar tv. 

Ska testa mer med att läsa bok. De två stora har tidigare lyssnat på sagor.. också något som har funkat. Men den lilla kanske är för liten för de än? 
    Nej, den lille är inte för liten. Det är bara att försöka ge det lite tid och försöka hitta en bok som passar. Barn som är vana vid att föräldrarna läser högt, gillar pekböcker redan när de är några månader gamla. :) Jag tror att om du hittar en bok med traktorer, dinosaurier, bilar, djur eller vad han nu gillar så kanske det kan få honom att varva ned så småningom med boken genom att han fortsätter att titta på bilderna en stund efter att ni har tittat i den tillsammans.
  • mico
    Amanda84 skrev 2014-06-07 18:18:44 följande:
    Nej, den lille är inte för liten. Det är bara att försöka ge det lite tid och försöka hitta en bok som passar. Barn som är vana vid att föräldrarna läser högt, gillar pekböcker redan när de är några månader gamla. :) Jag tror att om du hittar en bok med traktorer, dinosaurier, bilar, djur eller vad han nu gillar så kanske det kan få honom att varva ned så småningom med boken genom att han fortsätter att titta på bilderna en stund efter att ni har tittat i den tillsammans.
    Testade ikväll...det gick jättebra fram tills sagan var slut :p Då blev det livat i luckan =/
  • MxMeNow

Min son lyssnar på en längre skiva med flera sagor och somnar oftast innan den tagit slut. Så prova en längre skiva

• mico
    MxMeNow skrev 2014-06-07 22:11:23 följande:
    Min son lyssnar på en längre skiva med flera sagor och somnar oftast innan den tagit slut. Så prova en längre skiva
    Idag läste jag för honom =) Men ska testa att sätta på saga lite längre fram- Hur gammal är din son```?
  • MxMeNow

Nu är han tio men skivor har han lyssnat på sen ca två års ålder. Barnramsor, Sagor och nu är det Tintin som gäller medan han läser en bok.

• mico
    MxMeNow skrev 2014-06-07 23:26:10 följande:
    Nu är han tio smile5.gif men skivor har han lyssnat på sen ca två års ålder. Barnramsor, Sagor och nu är det Tintin som gäller medan han läser en bok.
    ok=) Jag tänkte ifall det är för tidigt för min lilla =) Men ska nog testa iaf.. Kan ju ligga där med honom medans vi lyssnar på sagan och med tiden kanske han kan acceptera att ligga själv med sagan på =)

Jag har massor med cd skivor/sagor från stora sonen. Bara att leta fram dom :p
  • mammalovis

Min ettåring gillar redan att bläddra i böcker, antagligen då hon ser storasyster, sin pappa och mig gilla böcker. Man måste ju inte nödvändigtvis läsa just på kvällen, utan att titta i en bok och prata om bilderna kan ju också vara sövande.

• Amanda84
    mammalovis skrev 2014-06-08 22:17:42 följande:
    Min ettåring gillar redan att bläddra i böcker, antagligen då hon ser storasyster, sin pappa och mig gilla böcker. Man måste ju inte nödvändigtvis läsa just på kvällen, utan att titta i en bok och prata om bilderna kan ju också vara sövande.
  • mico
    mammalovis skrev 2014-06-08 22:17:42 följande:
    Tittar i böcker gör vi ofta då han gillar att kolla på bilderna och härma ljuden och tala om vad han ser =) Men det är ju sömnen som är svår...
    Igår somnade han inte förrän kl 22! Det börjar bli väldigt frustrerande =/ Han är ju så trött på morgonen.. på dagis sover han max 1 timma.. och när han kommer hem vid 3-4 så är han jättetrött och gnällig för allt.

Vi har läst saga,,,vi har lyssnat på saga...men inget får han att komma till ro...
Svar på tråden Hur får jag min son att sova?!