• Anonym (Ledsen)

Aktiv dödshjälp. Vart?

Jag har drabbats av en sjukdom och är rent livrädd. Jag vill inte dö. Vill bara leva med min familj men vet inte hur sjukdomen kommer påverka mig. Ingen vet. Kommer inte berätta vad det är eller så. Vågar inte ta livet av mig men blir det värre vågar jag inte leva vidare. Vart kan jag få aktiv dödshjälp? Vart kan jag åka och vad kostar det? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Aktiv dödshjälp. Vart?
  • Anonym (cc)

Läkarassisterat självmord är olagligt i de flesta länder; undantag är Schweiz, Nederländerna, Belgien och delstaterna Oregon och Washington i USA. I Schweiz utför bland annat organisationen Dignitas läkarassisterade självmord och även utländska medborgare kan av dem få hjälp med att ta sitt liv, vilket lett till en debatt om dödshjälpsturism.

I Sverige är läkarassisterat självmord inte kriminaliserat, så länge den avgörande handlingen som leder till dödsfallet utförs av patienten själv.. Läkaren riskerar alltså inget straff, men kan riskera att bli av med sin läkarlegitimation. Däremot är det mord, alternativt dråp, om en läkare hjälper patienten att ta livet av sig, genom att ge henne medicin på ett sådant sätt att hon inte kan motsätta sig behandlingen. Att på patientens begäran avbryta en behandling i visshet att detta skulle leda till döden är varken kriminaliserat eller olagligt enligt andra lagar som styr sjukvården i Sverige, utan tillstyrks av etiska riktlinjer.

I Schweiz är läkarassisterat självmord tillåtet, men inte att läkaren ger patienten en dödlig dos; det senare är däremot tillåtet i Nederländerna. Ibland kallas det senare för "läkarassisterad död". För andra är det endast sådana fall som kallas "aktiv dödshjälp".

• Kian
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-06-06 17:27:58 följande:
    Jag har drabbats av en sjukdom och är rent livrädd. Jag vill inte dö. Vill bara leva med min familj men vet inte hur sjukdomen kommer påverka mig. Ingen vet. Kommer inte berätta vad det är eller så. Vågar inte ta livet av mig men blir det värre vågar jag inte leva vidare. Vart kan jag få aktiv dödshjälp? Vart kan jag åka och vad kostar det? Tacksam för svar.
    Du är ju anonym - varför skulle det skada dig att berätta vad det är så andra kan hjälpa dig här på forumet ?
  • taquine

Det finns en dokumentär av Tom Alandh som heter"Jocke heter Sussis man "om en som fick aktiv dödshjälp i Schewiz , väldigt sevärd.
    Nej rättar mig själv finns två filmer , men googla . Och jag beklagar 

Goodness Me
  • Venne

Har du erbjudits samtalsstöd? Är detta en dödlig sjukdom, eller är du rädd att inte kunna hantera effekterna av en kronisk sjukdom? Oavsett låter set som att du behöver ha någon att prata förtroligt med. Jag beklagar din sjukdom.

• SpöketMor

TS, ta inga drastiska beslut och gör inget för att du har panik. Begär professionellt samtalsstöd. Beslutar du dig senare för dödshjälp så bör det vara ett väl övervägt beslut, inte ett beslut du tar för att du känner att du JUST NU inte står ut. Man kan alltid få hjälp med att räta ut sina känslor. Önskar och hoppas att du tar den hjälpen.

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar. Vill inte gå in närmare på sjukdomen då jag inte vill röja min identitet. Kommer inte ta några drastiska beslut då jag har barn men kan jag inte vara den föräldern jag vill som de behöver kommer jag åka och få dödshjälp. Jag vill inget annat än att leva men vissa saker står man inte ut med. Är så oerhört nere. Hade allt.

• Anonym (JJ)

Antagligen så har du nån terminal cancer eller typ ALS. Hade jag fått ALS hade jag nog också velat avsluta livet på ett bättre sätt än självdö i sjukdomen, mitt ex mamma hade det och det var inget trevligt avslut. För någon. Har bott i Holland och kände en kvinna (gammal) som bokade tid för självmord, gick hur smidigt som helst, inga draman alls enligt hennes man. Om jag vore dig så skulle jag resa ner till Holland, lära känna läkaren, diskutera vilka möjligheter som finns och sen få ha den trygga vetskapen om att jag kan få komma dit när det börjar närma sig. Bara det kan kännas skönt.

• Anonym (Ledsen)

Tänkte åka utan att någon vet något. Skriva avskedsbrev till alla mina närmaste. Kan inte tala om mina planer för någon då blir man väl inlåst? Tänkte planera allt i hemlighet. Är det någon som vet vad kliniken i Holland heter? Måste boka tid och flyg. Idag är allt väldigt jobbigt. Vill inget annat än leva men något sätter stopp för det. Skulle göra allt för att få tillbaka mitt liv så som det var.

• Kian
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-06-08 12:17:52 följande:
    Tänkte åka utan att någon vet något. Skriva avskedsbrev till alla mina närmaste. Kan inte tala om mina planer för någon då blir man väl inlåst? Tänkte planera allt i hemlighet. Är det någon som vet vad kliniken i Holland heter? Måste boka tid och flyg. Idag är allt väldigt jobbigt. Vill inget annat än leva men något sätter stopp för det. Skulle göra allt för att få tillbaka mitt liv så som det var.
    Om du verkligen, innerst inne, älskar dina barn och dina käraste så ska du kämpa in i det sista!
    Du ska inte ge upp! Du ska kämpa! Du ska kämpa!
  • Kian

Alla vill vi lära våra barn saker och ting som de kan ha nytta av i sina liv. En av de allra viktigaste sakerna är att vi lär dom att kämpa igenom svårigheter i livet. Dina barn vill inte ha en mor som försvinner när saker och ting blir tuffa. De vill ha en mor som kämpar, för om du kämpar så kommer dom kämpa - från detta kan bara gott komma. Både för dig själv och dina barn, kämpa!

Kämpa för din skull och dina barns och käraste!

• MikNis

Du har fått en diagnos?

Vore det inte bättre att du lugnade dig tills sjukdommen har brutit ut och att du står med ena benet i graven? 

Du kan också skriva ner dina önskemål ang vård i livet slutskede.

Sen kan det vara bra att ta kontakt med relevant patientförening.

Svar på tråden Aktiv dödshjälp. Vart?