• korralin

U på tenta, ska hoppa av - vad gäller?

Hej! 

Så här äre: jag pluggar just nu ett program på universitetsnivå men ska byta till ett annat i höst. Jag har underkänt på en tenta, men klarar mig ändå över procentspärren som gäller för fortsatt CSN, så på den fronten är det lugnt.
    Det jag funderar på är ifall jag helt kan skippa omtentan, i och med att jag ska byta utbildning och ändå inte behöver få godkänt i den kursen..? Eller kommer det fucka någonting vid mitt programbyte..?

Tack på förhand!

Mina tjejer är fucking revolutionärer, vi kastar molotovs och ni är inte som nån av oss!
  • Svar på tråden U på tenta, ska hoppa av - vad gäller?
  • Fjärilslarv

För csn:s del så kan du skippa omtentan, så länge du meddelar dem att du inte läser det programmet mer och gör en ny ansökan för det programmet som du ska läsa i höst.

Vad gäller att komma in på det programmet som du heldre vill läsa, så får du vända dig till den skolan och se vad behörighetskraven är.

Vilket betyg fick du? U är ju det gamla, numera har man ju Bolonga där E-A är godkänd, fx är komplettering och F är helt underkänd.

• korralin
    Fjärilslarv skrev 2014-06-06 17:30:42 följande:
    För csn:s del så kan du skippa omtentan, så länge du meddelar dem att du inte läser det programmet mer och gör en ny ansökan för det programmet som du ska läsa i höst.

Vad gäller att komma in på det programmet som du heldre vill läsa, så får du vända dig till den skolan och se vad behörighetskraven är.

Vilket betyg fick du? U är ju det gamla, numera har man ju Bolonga där E-A är godkänd, fx är komplettering och F är helt underkänd.
    Ja, för CSN är det ju lugnt men jag tänkte om något annat fuckade typ hehe. Universiteten tenderar att vara så jäkla byråkratiska och inrutade och det skulle inte förvåna mig om det här blir "fel" i deras system typ eh. 

Programmen är båda kanditatprogram så behörighet har jag fått genom gymnasiet! 

På universitetsnivå får skolorna välja själva vilket betygssystem de vill ha. Vissa har U-MVG, vissa U-VG, andra 1-5 och ytterligare några F-A... Min skola har U-VG. Undantag: vissa program, ex juristprogrammet, har samma betygssystem över hela Sverige oberoende av vilken skola utbildningen bedrivs i. 
    Mina tjejer är fucking revolutionärer, vi kastar molotovs och ni är inte som nån av oss!
  • boundforglory

Nej det påverkar ingenting alls.
    Enda är väl att du kanske kan använda den kursen i din nya kandidatexamen och slipper plugga så länge om du skriver omtentan. Men vill du inte det kan du strunta i den.

• Fjärilslarv
    korralin skrev 2014-06-06 17:34:30 följande:
    Ja, för CSN är det ju lugnt men jag tänkte om något annat fuckade typ hehe. Universiteten tenderar att vara så jäkla byråkratiska och inrutade och det skulle inte förvåna mig om det här blir "fel" i deras system typ eh. 

Programmen är båda kanditatprogram så behörighet har jag fått genom gymnasiet! 

På universitetsnivå får skolorna välja själva vilket betygssystem de vill ha. Vissa har U-MVG, vissa U-VG, andra 1-5 och ytterligare några F-A... Min skola har U-VG. Undantag: vissa program, ex juristprogrammet, har samma betygssystem över hela Sverige oberoende av vilken skola utbildningen bedrivs i. 
    Bara för att man har gått gymnasiet så är man inte automatisk behörig till högskolestudier... det är olika vilken behörighetskod som ligger på vilket program.

Det bästa är väl om du pratar med universiteten i fråga.
  • korralin
    boundforglory skrev 2014-06-06 17:37:04 följande:
    Nej det påverkar ingenting alls.
    Enda är väl att du kanske kan använda den kursen i din nya kandidatexamen och slipper plugga så länge om du skriver omtentan. Men vill du inte det kan du strunta i den.
    Okej! Tack så mycket!! 
    (och tack fjärilslarv också, glömde tacka dig när du skrev så mycket jag ville svara på hehe).
  • Annelie 76

Om kursen inte har nåt att göra med ditt nya program spelar det ju ingen roll om du har u eller inte. Kanske för din självkänsla men inte för utbildningen.

• korralin
    Fjärilslarv skrev 2014-06-06 17:37:28 följande:
    Bara för att man har gått gymnasiet så är man inte automatisk behörig till högskolestudier... det är olika vilken behörighetskod som ligger på vilket program.

Det bästa är väl om du pratar med universiteten i fråga.
    Nej men det har jag givetvis kollat upp! Jag är behörig till utbildningen, det är inte det jag är orolig över utan snarare ifall det kan bli knas i och med själva BYTET ifall jag fått U på en tenta, men det har jag nu fått bekräftat att det inte blir!
  • boundforglory
    korralin skrev 2014-06-06 17:37:58 följande:
    Okej! Tack så mycket!! 
    (och tack fjärilslarv också, glömde tacka dig när du skrev så mycket jag ville svara på hehe).
    Tänk dock på att om du går ett nytt kandidatprogram så är det inget krav att läsa dom kurser som ingår i programmet för att få en examen. T ex om du går ett kandidatprogram i X så behöver du endast 90poängen i ämnet X, resten är valfria.Om du då har säg 40poängen från tidigare studier kan du stoppa in dom där.
  • korralin
    boundforglory skrev 2014-06-06 17:43:08 följande:
    Tänk dock på att om du går ett nytt kandidatprogram så är det inget krav att läsa dom kurser som ingår i programmet för att få en examen. T ex om du går ett kandidatprogram i X så behöver du endast 90poängen i ämnet X, resten är valfria.Om du då har säg 40poängen från tidigare studier kan du stoppa in dom där.
    Jo, jag är medveten om det och tänker försöka göra tentan oavsett men risken är att jag inte klarar den eftersom jag har haft mycket annat att stå i den senaste tiden. Jag har inte tid att göra en omtenta senare i sommar och till hösten flyttar jag till en annan stad för studierna, så då blir det också lite jobbigt att skriva omtenta. Ville därför bara försäkra mig om att jag KAN misslyckas på omtentan nu utan att det är någon större katastrof :)
  • Fjärilslarv
    boundforglory skrev 2014-06-06 17:43:08 följande:
    njae man kan inte "stoppa in dem" däremot så kan man använda de kursena man läst för att tillgodoräkna sig kurser i det nya programmet om det går. Detta är dock något man ansöker om och det är en ganska komplicerad process, där man ska fylla i en blankett, bifoga littetaturlista, studieintyg med betyg osv osv.
  • boundforglory
    Fjärilslarv skrev 2014-06-06 19:24:09 följande:
    njae man kan inte "stoppa in dem" däremot så kan man använda de kursena man läst för att tillgodoräkna sig kurser i det nya programmet om det går. Detta är dock något man ansöker om och det är en ganska komplicerad process, där man ska fylla i en blankett, bifoga littetaturlista, studieintyg med betyg osv osv.
    Om det är en kandidat man ska ansöka om så spelar det ingen roll alls.
    När man ansöker om en kandidat så har det inget att göra med det program man har gått. Det är bara att fylla i blanketten och ange vilka kurser man vill ha i sin examen och skicka in. Programmet behöver inte ens veta något.
  • snedtak
    boundforglory skrev 2014-06-06 19:29:03 följande:
    Om det är en kandidat man ska ansöka om så spelar det ingen roll alls.
    När man ansöker om en kandidat så har det inget att göra med det program man har gått. Det är bara att fylla i blanketten och ange vilka kurser man vill ha i sin examen och skicka in. Programmet behöver inte ens veta något.
    Det beror helt på vilket program man har gått. Varje skola har förutom de nationella reglerna även möjlighet till lokala regler. Läser man tex. ett civilingenjörsprogram och vill ha ut en teknologie kandidatexamen måste man ibland läsa alla obligatoriska kurser (ofta 90-100% av kurserna inom programmet) för att få ut sin kandidatexamen.Och det går genom programmet.
  • boundforglory
    snedtak skrev 2014-06-06 20:54:58 följande:
    Det beror helt på vilket program man har gått. Varje skola har förutom de nationella reglerna även möjlighet till lokala regler. Läser man tex. ett civilingenjörsprogram och vill ha ut en teknologie kandidatexamen måste man ibland läsa alla obligatoriska kurser (ofta 90-100% av kurserna inom programmet) för att få ut sin kandidatexamen.Och det går genom programmet.
    Civilingenjör är en annan grej, de programmen har vissa krav. Men det går ändå att använda de kurserna från programmet och plocka ut en kandidatprogrammet eller masterexamen, skillnaden är då att man inte blir civilingenjör.
  • snedtak
    boundforglory skrev 2014-06-06 20:57:30 följande:
    Civilingenjör är en annan grej, de programmen har vissa krav. Men det går ändå att använda de kurserna från programmet och plocka ut en kandidatprogrammet eller masterexamen, skillnaden är då att man inte blir civilingenjör.
    Jag använde civilingenjörsprogrammet som exempel eftersom det är det jag själv läser. Vi kan plocka ut en kandiatexamen efter våra första 3 år inklusive ett kandidatarbete. Däremot ställer universitetet särskilda krav utöver de vanliga med 90 hp inom huvudämnet för att utfärda en kandidatexamen. I praktiken kan man alltså inte ta en kandidatexamen hur som helst överallt, utan det kan finnas lokala krav på vilka kurser som ska ingå.

Jag är fullt medveten om att civilingenjörsexamen inte är detsamma som kandidatexamen. Däremot vill jag påpeka att det inte är som du säger så enkelt att stoppa in poäng från tidigare studier hur som helst. Det kan vara så att alla 180 hp för en kandidatexamen måste uppfylla vissa krav. Men nu börjar vi komma ganska långt ifrån ämnet
  • boundforglory
    snedtak skrev 2014-06-06 21:42:51 följande:
    Jag använde civilingenjörsprogrammet som exempel eftersom det är det jag själv läser. Vi kan plocka ut en kandiatexamen efter våra första 3 år inklusive ett kandidatarbete. Däremot ställer universitetet särskilda krav utöver de vanliga med 90 hp inom huvudämnet för att utfärda en kandidatexamen. I praktiken kan man alltså inte ta en kandidatexamen hur som helst överallt, utan det kan finnas lokala krav på vilka kurser som ska ingå.

Jag är fullt medveten om att civilingenjörsexamen inte är detsamma som kandidatexamen. Däremot vill jag påpeka att det inte är som du säger så enkelt att stoppa in poäng från tidigare studier hur som helst. Det kan vara så att alla 180 hp för en kandidatexamen måste uppfylla vissa krav. Men nu börjar vi komma ganska långt ifrån ämnet smile5.gif
    Du har helt fel, du kan alltid plocka ut en kandidatexamen om du har tillräckligt med poäng. PÅ blanketterna kan man ofta välja om man vill ta ut en examen i anknytning till ett program. Men detta kan man strunta i att bocka för om man vill. T ex så är jag helt övertygad om att de flesta som har en nästan klar civilnfenjörsexamen kan ta ut en kandidatexamen i matematik om de gör ett examensarbete i matematik.
  • snedtak
    boundforglory skrev 2014-06-06 21:49:41 följande:
    Du har helt fel, du kan alltid plocka ut en kandidatexamen om du har tillräckligt med poäng. PÅ blanketterna kan man ofta välja om man vill ta ut en examen i anknytning till ett program. Men detta kan man strunta i att bocka för om man vill. T ex så är jag helt övertygad om att de flesta som har en nästan klar civilnfenjörsexamen kan ta ut en kandidatexamen i matematik om de gör ett examensarbete i matematik.
    Hur kan du vara så säker på att jag har fel? Jag vet att det är fullt möjligt att sätta ihop egna kandidatexamina inom många universitet, att pussla med kurser och att därefter använda dem i generella examina. Däremot har även universiteten möjlighet att förutom den nationella examensordningen ställa egna krav på vilka de vill ge en examen. Vissa har tex. krav på att man ska ha läst ett visst antal poäng på lärosätet för att de ska utfärda en examen.

På KTH är tex. de lokala kraven för en kandidatexamen:
    matematiska-naturvetenskapliga ämnen om minst 25 högskolepoäng; minst 90 högskolepoäng (inkl. 15 högskolepoäng examensarbete) med successiv fördjupning inom huvudområdet för utbildningen. Ytterligare mål inom ramen för högskoleförordningens examensordning (HF bilaga 2) och de mål som anges i denna lokala examensordning fastställs av respektive skolchef i utbildningsplanen för varje utbildningsprogram. För detaljerade upplysningar om programmål, se respektive programs utbildningsplan.

intra.kth.se/regelverk/utbildning-forskning/grundutbildning/examina/lokala-foreskrifter-for-examina-pa-grundniva-och-avancerad-niva-lokal-examensordning-1.27227
  • boundforglory
    snedtak skrev 2014-06-06 22:01:35 följande:
    Hur kan du vara så säker på att jag har fel? Jag vet att det är fullt möjligt att sätta ihop egna kandidatexamina inom många universitet, att pussla med kurser och att därefter använda dem i generella examina. Däremot har även universiteten möjlighet att förutom den nationella examensordningen ställa egna krav på vilka de vill ge en examen. Vissa har tex. krav på att man ska ha läst ett visst antal poäng på lärosätet för att de ska utfärda en examen.

På KTH är tex. de lokala kraven för en kandidatexamen:
    matematiska-naturvetenskapliga ämnen om minst 25 högskolepoäng; minst 90 högskolepoäng (inkl. 15 högskolepoäng examensarbete) med successiv fördjupning inom huvudområdet för utbildningen. Ytterligare mål inom ramen för högskoleförordningens examensordning (HF bilaga 2) och de mål som anges i denna lokala examensordning fastställs av respektive skolchef i utbildningsplanen för varje utbildningsprogram. För detaljerade upplysningar om programmål, se respektive programs utbildningsplan.

intra.kth.se/regelverk/utbildning-forskning/g...
    Det där är helt vanliga krav på en kandidatexamen, inget konstigt alls. Biämne används inte alltid men man behöver inga särskilda kurser på kth.

• snedtak
    boundforglory skrev 2014-06-06 22:04:27 följande:
    Det där är helt vanliga krav på en kandidatexamen, inget konstigt alls. Biämne används inte alltid men man behöver inga särskilda kurser på kth.

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att göra klar att det är upp till universitetet att avgöra om de vill ha en hårdare lokal examensförordning förutom den nationella.

På Umeå universitet krävs tex detta för att få en kandidatexamen:
    4.3 Övriga krav
    För teknologie kandidatexamen vid Umeå universitet krävs förutom det självständiga arbetet kurser från vart och ett av nedan angivna områden. Poängantalet för kurserna inom de respektiveområdena skall minst uppgå till de nedan angivna minimigränserna:
    Matematik, varav minst 7,5 hp matematisk statistik: 30 högskolepoäng
    Tekniskt/naturvetenskapligt huvudområde: 75 högskolepoäng
    Annat tekniskt eller naturvetenskapligt område: 30 högskolepoäng (varav minst 7,5 hp datavetenskap, 7,5 hp mätteknik eller 7,5 hp miljökunskap/miljöteknik)
    www.umu.se/digitalAssets/10/10558_teknologie_kandidatexamen_tekn_associerade_amnen.pdf
    Om det inte är specifika kurskrav vet jag inte vad som är.
Svar på tråden U på tenta, ska hoppa av - vad gäller?