• Petre

Venedig-tips önskas

Vi tänkte ta en liten tripp till Venedig i vår och skulle gärna ta emot lite tips!

Tycker ni som varit där att det var en bra resa? Eller hade ni hellre åkt någon annanstans (i efterhand alltså)? Har hört en del negativt, men tycker ändå att det verkar fint och romantiskt...

• Svar på tråden Venedig-tips önskas
  • krabbis

fint är det och svindyrt. man känner sig som en tvättäkta turist vart man än vänder sig... har man gott om pengar är det säkert superjyste, har man det inte ... njae. hellre ett annat resmål! (dålig mat om man inte betalar ordentligt.)

• lillamari

Om man bara håller sig ca 15-20 minuters gångväg ifrån Marcusplatsen så finns det många mysiga kvarter och mer "oturistiga" ställen och restauranger där vanliga byggarbetare äter lunch osv. I områdena runt just Marcusplatsen och nära Rialtobron (och de övriga stora turistfällorna) är det dyrt. Men givetvis är dessa sevärda, kanske bäst tidigt på morgonen (6-7 tiden) då allt är rätt lugnt och stilla och mycket vackert.

• SVejsan

Venedig har jag varit som tågluffare 3 ggr (länge sedan). Det har en speciell känsla... Vi/jag har dock åkt lite off-season och inte upplevt att trängseln varit så stor. Men rekommenderar också att man tar sig upp tidigt för att se sig om. Som också sagts tidigare det finns i stort sätt bara turister i Venedig. För dyrt och opraktiskt att bo i venedig för "vanliga!" Vi upplevde inte heller det som många andra har gjort : att det luktar illa.
    Tröttnar man på Venedig ( och det är under rätt dagar på sommaren) skulle jag rekommendera Verona (tänk romeo och julia, amfiteater) , där dom har några intressanta operaveckor i de öppna amfiteatrarna (Inte intresserad egentligen av opera eller balett- men detta var Häftigt. En variant är ju att bo utanför (tex Verona som också har romantiska äldr delar) och ta dagsturer in med tåg?

• jajja

Vi gillade inte Venedig.
    Det luktar soppor och är SVINdyrt....skulle välja florens istället eller Rom

• Davids fru

Jag älskar Venedig, och mitt enda tips är att ta med mycket pengar!!!
    Men det är fantastiskt, och inte likt ngt annat i världen!!!

• spiritsinlove

Jaa visst är det dyrt...
    Ett litet "måste" är att dricka en Bellini på Harrys Bar. En mousserande vin/champagne blandat med vitt persikoextrat. Supergott och drucket av alla stora filmstjärnor genom alla tider på just denna lilla, till synes mycket enkla, bar/restaurang. Visst..det har naturligtvis förlorat lite av sin forna glans,då amerikanska turister funnit sin väg till detta lilla ställe, men ja....för sakens skull..och för smakens..så insup atmosfären från förr o njut av en supergod drink!

• Petre

Åh, det låter ju inte så jättebra... Skulle kanske bli jättebesviken om vi åkte. Och fattig...

Men resan är inte bokad ännu så om någon har något annat tips så tar jag tacksamt emot det. Det ska bli en romantisk (förhoppningsvis) långhelg utan barn. Någon gång i mars-april. Vad hade ni valt??

• Lehen

Jag tyckte att Venedig var fantastiskt/underbart.

Det är förståss väldigt dyrt, men om man planerar väl &
    tänker sig för så löser det sig.

Man kan ju tex. packa med sig en egen matsäck & dyl. om
    man inte bor i venedig förståss.

Vi åt på Mcdonalds, det var väl romantiskt

Caorle i Italien var helt underbar dock ingen turistattraktionsstad
    Men så ljuvlig om man bara vill gå hand i hand på strandpromenaden
    & strosa bland de smala gränderna.

Paris är oxå härligt annars, men där finns så mycket att se så det
    kanske blir stressigt.

• krabbis

hej igen!
    Barcelona? Massor av fint att titta på! En rolig stad tycker jag. fast det var länge sen jag var där...

• Petre

Det blev Rom i maj istället! Känns toppenkul!
    Vi har frågat runt om Venedig och de flesta verkar tycka att det inte är någon höjdare.

Tack till er som svarat!

• Hannah74

Åh, vi älskade Venedig! Var helt otroligt att ha sett det! Vi flög till venidig, stannade en natt, sedan tåg vi tåget till rom o stannade där i 2 nätter. Var helt perfekt o resan var inte speciellt dyr
    Men håller m om att venedig är svindyrt!
    Men det var jätterent o luktade absolut inget när vi var där. Men de kanske har börjat rensat upp eller något. Vi såg inget skräp alls faktiskt.
    Fast rom är helt underbart, vi hittade ett billigt men bra boende där som vi bara behövde gå ca 10 min för att komma nästan till "allt". Var spännande att gå i katakomberna, Vaitkanmuseet m sixtinska o det var inte värt köandet(inte turistsäsong men tog 2 timmar då) colousseum underbart, spanska trappan tråkigt o vääääldigt mkt folk o försäljare.. Tråkigt att de inte har uteserveringar på samma sätt som på många ställen, var svårt, för att inte säga omöjligt att sätta sej o bara ta en öl utan mat. Vi vill gärna göra så: gå en bit, sitta ta en öl, gå lite till mm. Men det gick inte i roms centrum.
    ha det så jättekul iaf! är en otroligt romantisk stad!

• Petre

Hannah30 - Ja, det vore ju spännande att åka dit någon gång. Men vi vill inte riskera vår barnfria week-end på ett ställe som de flesta vi pratat med ogillar. Låter ju bra att göra som ni - ta en dag där och sen åka vidare.
    Vad var det för boende ni hade i Rom? Vad får man räkna med för priser för hotell? Vi har inte börjat kolla runt ännu, men det kanske börjar bli dags?

Jag är i alla fall jätteglad att det blev Rom! Längtar så..

Svar på tråden Venedig-tips önskas