• agnetagbg

Att leva med en narcissist

Är du lika ovetande som jag var om vad en narcissist är?
    Jag satt som ett levande frågetecken när min terapeut talade om för mig att jag lever med en narcissist.

Det är nu 1½ år sedan. Och sedan dess har jag slukat massor av böcker om detta fenomen. Och nog har hon rätt alltid. Min sambo är en äkta narcissist.

Vad är då en narcissist?
    Det är en person som alltid sätter sig själv i första rummet... och i andra... och i tredje... och i fjärde... Han/hon använder väldigt ofta orden JAG och MITT... Och för honom existerar inte ordet empati. Att tänka på hur hans/hennes handlande påverkar andra människor... ja, det fungerar helt enkelt inte.

Jag har levt med en narcisst i snart fyra år. Varav jag har varit medveten om det halva tiden. Många gånger har jag tvivlat på att jag ska "överleva" att leva tillsammans med honom, men han är mitt livs kärlek och jag vill absolut inte ge upp.

Jag vet att det finns massvis med kvinnor/män som lever ihop med narcissister och jag vill SÅÅÅ gärna komma i kontakt med dem. Dela erfarenheter och hjälpa varandra när det känns som jobbigast.

• Svar på tråden Att leva med en narcissist
  • Marlean

Det enda man kan göra är nog att sätta upp en massa speglar... och sedan krossa dem en efter en...

• Marlean

Tycker verkligen synd om dig efter att ha läst ditt andra inlägg men varför är han då ihop med dig?

• agnetagbg

Varför han är ihop med mig?

För att han behöver någon som tar hand om honom antagligen.
    Och för att han säkert älskar mig... på sitt sätt....

• Marlean

Han kanske älskar sättet du älskar honom precis som han älskar sig själv om saker och ting är så illa som du beskrivit dem.

Vore det inte bättre att finna någon människa som älskar dig, inte bara på sitt sätt utan älskar dig -PUNKT-. Inget "men" efter det. Jag tror du skulle må mycket bättre då.

Hoppas allt löser sig för dig!

• agnetagbg

Jag är för gammal för att leta efter någon ny...

Får i stället leva på de stunder han är "normal"...
    Förresten... vem bestämmer vad som är normalt????

Ibland kan han vara världens underbaraste...
    Ibland världens skitstövel...
    Jag hoppas väl fortfarande att han ska hamna på nogt mitt emellan...

• Lola Jämtland

Jag är nog uppvuxen med en sån pappa tror jag.....

• agnetagbg

Dom finns överallt bland oss... och det finns nog lika många kvinnor som män....

• Marlean

Bara så du vet: Man är aldrig för gammal för att bli någon ny! Se bara de gulliga paren som gifter sig vid 86 års ålder och vars ögon bara gnistrar när de ser sin käresta. Livet är till för att levas!

• anemon1
    agnetagbg skrev 2006-02-13 10:31:35 följande:

Jag satt som ett levande frågetecken när min terapeut talade om för mig att jag lever med en narcissist.

Det är nu 1½ år sedan. Och sedan dess har jag slukat massor av böcker om detta fenomen. Och nog har hon rätt alltid. Min sambo är en äkta narcissist.

Vad är då en narcissist?
    Det är en person som alltid sätter sig själv i första rummet... och i andra... och i tredje... och i fjärde... Han/hon använder väldigt ofta orden JAG och MITT... Och för honom existerar inte ordet empati. Att tänka på hur hans/hennes handlande påverkar andra människor... ja, det fungerar helt enkelt inte.

Jag har levt med en narcisst i snart fyra år. Varav jag har varit medveten om det halva tiden. Många gånger har jag tvivlat på att jag ska "överleva" att leva tillsammans med honom, men han är mitt livs kärlek och jag vill absolut inte ge upp.

Jag vet att det finns massvis med kvinnor/män som lever ihop med narcissister och jag vill SÅÅÅ gärna komma i kontakt med dem. Dela erfarenheter och hjälpa varandra när det känns som jobbigast.

Hej,

Jag var i precis samma situation som dig. Min terapeut förklarade för mig att jag förmodligen levde med en man med narcissistisk personlighetsstörning. Jag har därefter läst på massor och har med hjälp av kunskapen kunnat klara mig hyggligt mot honom efter separationen, även om det stundtals varit fruktansvärt svårt. om du vill komma i kontakt med fler "överlevare" från den här typen av förhållanden, sök upp vår stödgrupp "Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning" här på FM, det hjälper att prata med dem som har en naturlig förståelse för hur det är att parera kring en narces galenskaper i vardagen.

Kram!
  • anemon1
    Marlean skrev 2006-02-13 19:12:32 följande:

Bara så du vet: Man är aldrig för gammal för att bli någon ny! Se bara de gulliga paren som gifter sig vid 86 års ålder och vars ögon bara gnistrar när de ser sin käresta. Livet är till för att levas!

Absolut, och du måste lämna om du inte gjort det. Livet är för kort för att leva i greppet på en "narce" hela livet. Du är värd bättre! Men det tar tid att förstå, de liksom hjärntvättar en att tro att man ska vara kvar och "användas" av dem i deras syften.

Omgivningen ska ge bekräftelse och näring till deras inbillade grandiositet, det är vad det brukar det röra sig om hos en person med denna störning (eller de som har drag av den). 

Kram
  • anemon1
    agnetagbg skrev 2006-02-13 10:31:35 följande:

Vad är då en narcissist?

Det finns bara en väg ut, stanna inte eftersom du nöts ner och hjärntvättas. Det som du upplevde i början av förhållandet kommer inte tillbaka, det kommer att visa sig som ett litet "bete", om han märker att du är på väg bort. Jag försökte i många år leva med en narcissist och trodde att jag skulle kunna få honom att förstå min syn på saken, gå halva vägen etc. Detta är en omöjlig uppgift. Därför att de just är narcissister och vi andra är och förblir endast  förlängningar och redskap till dem och deras syften. 
  • Bondförnuft

Jag gjorde det i ca 10 år. Sedan blev det för mycket. Sååå mycket skönare att leva själv, än tillsammans med honom. Solig

Han hade ingen empati över huvudtaget, och tog minsta motgång väldigt personligt. Så här i efterhand undrar jag hur jag stod ut, men kärleken kan verkligen vara blind.

• anemon1
    Bondförnuft skrev 2016-04-05 07:09:40 följande:

Jag gjorde det i ca 10 år. Sedan blev det för mycket. Sååå mycket skönare att leva själv, än tillsammans med honom. Solig

Han hade ingen empati över huvudtaget, och tog minsta motgång väldigt personligt. Så här i efterhand undrar jag hur jag stod ut, men kärleken kan verkligen vara blind.

Ja, så är det. Men människan är också mycket anpassningsbar. Det är bra i vissa fall, men i relationen med en narcissist är det förödande, mer exakt - vägen ner i avgrunden. Det läskigaste är att jag inte såg vad som hände, jag bara fortsatte och fortsatte tills jag nästan inte längre fanns.
  • Connie07

behandlar han dig illa?det är då det blir farligt,dom saknar ju viss empati.Har levt med en sådan,det var tufft och han var inte snäll,förutom korta perioder.

Svar på tråden Att leva med en narcissist