• Anonym (TS)

Hunden vill inte äta ut matskålen !

Hunden har börjat vägra äta ur matskålen ibland. Den ställer sig vid skålen och kallar så man ska komma och lägga maten bredvid på golvet ist. Ibland äter den från skålen helt utan problem och ibland så vill den inte alls, bara stirrar på den och sen tittar på tillbaka på mig och väntar på att jag ska lägga ut det.

Någon annans hund som gör likadant?

• Svar på tråden Hunden vill inte äta ut matskålen !
  • Axo

Om inte hunden äter upp inom 5-10 minuter så ta bort den igen och servera vid nästa mål så kommer du få en hund som äter ordentligt. Om du börjar göra en grej av maten så kommer hunden bara bli värre och värre.

• Mammatillminna

Ja verkligen min sambos hund har dom daltat med sen hon var valp men man ska göra precis som ovanstående skriver. Dalta aldrig du förstör hunden......... Hon kan matstrejka en hel dag än idag för att dom alltid har daltat. En hund har inte instinkten till att svälta sig själv så kör hårt mot hårt .

• Anonym (TS)

Den har börjat göra detta senaste månaden och den är 6år.

Alltid haft mat framme och den har alltid ätit bra.

Vill veta orsaken till varför den börjat göra såhär efter 6år och inte bara tvinga den äta på bestämda tider.

• Fontana

Eller har ni diskat matskålen med diskmedel eller något annat som luktar starkt?

Prövat att köpa en helt ny matskål? Tydligen är det ju själva matskålen hunden inte tycker om, inte maten.

• Anonym (TS)
    Fontana skrev 2014-06-07 00:11:13 följande:
    Eller har ni diskat matskålen med diskmedel eller något annat som luktar starkt?

Prövat att köpa en helt ny matskål? Tydligen är det ju själva matskålen hunden inte tycker om, inte maten.

Det gäller alla skålar. Så det är nog själva "äta ur skål" den helt plötsligt inte vill.
  • Scoops

Alltså... man behöver inte köra med "ta bort skålen" om hunden trots allt äter maten.

TS - Har matskålen höga kanter? Prova i så fall en annan skål eller tallrik med lite lägre kanter.

• Anonym (Hundägare)

Som sagt, dalta inte med hunden. Den äter när den är hungrig! 

• Axo
    Anonym (TS) skrev 2014-06-07 00:09:14 följande:
    Den har börjat göra detta senaste månaden och den är 6år.
    Alltid haft mat framme och den har alltid ätit bra.
    Vill veta orsaken till varför den börjat göra såhär efter 6år och inte bara tvinga den äta på bestämda tider.

Personligen hade jag aldrig haft mat framme hela tiden. Jag vill ha koll på när min hund äter för att kunna planera in träning och motion.

Hur ser hundens dag ut? Hur mycket motion får den? Äter den mycket rester eller godis? Om du är väldigt orolig över din hund så får du be veterinären om en undersökning, annars kan jag tänka mig att hunden helt enkelt inte är speciellt hungrig, inte helt ovanligt att se hos hundar som alltid har tillgång till mat.

• Marie90

Våran hund var också skeptisk till att äta och hon tog pauser mitt i maten, byggde då en "matbar" av lite gammalt virke till henne. Hon är 7år och om man tittade på henne när hon åt såg man att hon fick huka sig eller hur man förklarar i skuldrorna.. Efter att vi höjde upp skålarna äter och dricker hon mycket mer! :)

• Fontana

Många bra förslag där. 

Eller ska ni kanske helt enkelt acceptera att ni har en hund som inte vill äta sin mat ur en skål?

Kanske skaffa en lös bit plastgolv som hunden kan äta på - och ni kan ta upp och diska?

Eller en vanlig (frukost-)bricka? Som Scoops var inne på: kanske är det de höga kanterna som irriterar?

• Mammatillminna

Ja du kan ju prova det. Det låter inte helt dumt. :) annars tycker jag veterinärbesök verkar relevant om hon plötsligt börjat matstrejka och ni inte ändrat några andra matvanor för övrigt. Vi ger aldrig våran hund godis eller nått annat för hon har tarmproblem men hon äter inte ändå ibland för hon fått i sig något ute.

• Ewa Larsson

Samma här, han väntar tills jag läger maten i trädgården , då springer han och äter upp. Ska vi gå till hundpsykologen ? Undrar vad det blir på vintern...

• Aniiee
    Ewa Larsson skrev 2015-09-23 18:29:40 följande:

Samma här, han väntar tills jag läger maten i trädgården , då springer han och äter upp. Ska vi gå till hundpsykologen ? Undrar vad det blir på vintern...

Grattis till veckans trådlyft =P

En del hundar vill jobba för maten. Så är det bara. Matgömmor och spår kan vara jättebra då. Om du gör det planerat istället för att bara "kasta ut maten på gräset"-stuket så kommer vintern inte vara något problem alls. 
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Hunden vill inte äta ut matskålen !