• Anonym (Förvirrad)

en summa vid vab och en vid egen sjukdom

Hej!

Jag undrar hur detta med SGI räknas egentligen. 

När jag måste vara hemma för VAB så får jag en summa och om jag är hemma för egen sjukdom så får jag en helt annan summa vilket innebär ca 300 kr mindre vid egen sjukdom än om jag vabbar. Varför är det så? Samma med FP där får jag också en helt annan summa. Jag får inte alls grepp om hur det räknas!!

En annan sak som jag heller inte förstår är hur årsinkomsten räknas ut från er sida. Jag har jobbat för samma landsting nu i över 1 års tid men ändå så räknade handledaren enbart 3 månader tillbaka och räknade utifrån det. 

• Svar på tråden en summa vid vab och en vid egen sjukdom
  • Försäkringskassan

Hej! SGI:n är generellt sett månadslönen * 12. Om man har varierande inkomst med t.ex OB-tillägg så räknar man ut ett snitt på vad man har tjänat några månader bakåt och tar sen snittet * 12. Om du upplever att din SGI har blivit felaktigt uträknad är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-524 524 så får vi isåfall titta igenom det, och korrigera om det blivit fel. Gällande olika ersättningar så regeleras det av hur taket är samt hur man räknar. Den högsta årsinkomsten man kan få vab beräknat på är 333 000 kronor, medans föräldrapenningen har ett tak på 444 000 kronor. Och summan man får fram när man räknat om delar man på din årsarbetstid gällande Vab, medan föräldrapenningen dels på 365. Ersättningen för Vab är högre än vid föräldrapenning eftersom man endast kan ta vab för arbetsdagar, medan man kan ta föräldrapenning 7 dagar i veckan om man är hemma på heltid.(Alltså bör summan man får ut om man vabar 5 dagar bli ungefär den samma om man tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.) Vid egen sjukdom har man en karensdag, det har man inte vid vab så det påverkar också summan man får ut. Hälsningar Stella, handläggare

Svar på tråden en summa vid vab och en vid egen sjukdom