bängolle skrev 2014-06-08 14:09:51 följande:
Att man som cannabispåverkad skulle va en lika bra förare som en nykter låter för mig väldigt konstigt, men jag har aldrig provat själv och är som sagt inte särskilt insatt. Om dom aktiva ämnena i blodet försvinner långt innan spårämnena i urinen försvinner är det kanske inte heller rimligt att döma för rattonykterhet. Säkert kan det uppfattas som förnedrande att behöva lämna ett urinprov, särskilt under bevakning, men det kvittar väl vilket brott det gäller, om man är skyldig eller oskyldig, så kan polisens undersökningar kännas förnedrande. Det kan ju inte gärna va tillräcklig anledning för att inte utreda ett ev brott. Då skulle ju inga brott kunna utredas för att den ev gärningsmannen tycker att blodprov, urinprov, dnaprov, fingeravtryck, förhör, rättegång osv känns förnedrande. Att brottet skedde ett antal dagar eller veckor innan upptäckt är väl inte heller precis nån förmildrande omständighet vare sig det gäller, som i detta fallet, ringa narkotikabrott eller nåt annat. Åker man dit för misshandel, förskingring eller bilstöld kan man ju inte åberopa att det hände ju för flera veckor sen.
Ja det kommer som en chock för dom flesta som inte bryr sig mycket om att kolla i djupet, hur kan "knark" inte påverka nått negativt men ser man bort från knarkpropaganda och ser till dom befintliga undersökningar/forskning så får vi fram en annan bild av det hela.
lite läsning om du är nyfiken
norml.org/library/item/marijuana-and-driving-a-review-of-the-scientific-evidence
En lättsmält klipp om ämnet, inte speciellt vetenskapligt men den är talande.
Ska man summera ämnet och förenkla det, en full förare är mer benägen att orsaka olycka, hämningar släpper under fylla, man ser sämre, sämre reflexer, man tar risker och chanser man annars inte skulle ens fundera på.
Cannabis är rena motsatsen, man är fullt medveten att man är påverkad man kör slöare och mer defensiv för att inte skada sig själv eller annan, man tänker innan man agerar därmed blir man ingen risktagande fartdåre. Man blir en lugn sansat förare som följer strömmen.
nej, _inget_ i vår narkotikalagstiftning är rimligt, inget är logisk, hur man kan behålla en politik som bevisligen inte fungerar, kostar miljarder och i slutändan dödar folk förstår jag inte hur mycket jag än anstränger mig.
Att vi sedan har idioter som maria larson eller beatrice ask som anser att vår narkotikapolitik är fantastiskt trots dubbel dödlighet bland missbrukare, dubbel mängd tunga missbrukare jämt med ex Holland som dels är större och dels drivs av drogturism hjälper inte speciellt mycket.
Urinprov _ÄR_ förnedrande och det är ingen nyhet, man kan om man vet om det i förväg bara säga nej tack och det finns inget polis kan göra för att få fram det, en av dom få grejer man faktiskt kan tacka nej till.
inget av det du nämner anser jag var kränkande det är enkla tester som görs snabbt, rättegång kan vara tung om man har åkt för nån moralisk ickebrott vilket drogbruk är men det är så det ser ut.
Däremot att "hora" sig framför åskådare där man måste plocka fram sitt kön för allas beundran poch sköta sina annars privata behov är förnedrande som inget annat.
Legalt sexuellt övergrepp, inte långt ifrån våldtäkt då man i vanliga fall inte har ett val (som man vet om) och andra använder din kropp mot din vilja.
misshandel stöld rån och alla andra brott med riktiga offer och förövare ska givetvis utredas och folk ska bli dömda för vare sig det handlar om idag eller för ett år sen, där emot drogbruk som i grunden saknar offer går under andra regler.
Ringa narkotikabrott rankas från 1 gram upp till 49, spår i kroppen innebär noll gram, hur kan man döma nån för nått denna inte har på sig?
Och i slutändan det orimliga som du själv märker att döma en spiknykter person för rattfylla, bara för att.