• my2girls

Gravid med ihållande smärta på höger sida, liknande "håll"?

Hej!

Jag är gravid i v.34 och har sedan 5 dagar tillbaka har en smärta på höger sida snett under revbenen (lite ovanför midjan). Det är en punkt som ömmar men kan stråla lite nedåt. Jag har inte akutsmärta men den finns där hela tiden, speciellt om jag böjer mig eller andas in djupt.

Jag tänkte bara höra om det någon som haft något liknande och vet vad det kan vara? Jag tänker kanske tjocktarmen?

• Svar på tråden Gravid med ihållande smärta på höger sida, liknande "håll"?
  • Limaliie

I mitt fall har jag haft så sedan v 17 drygt, nu är jag i 32. Det har ömmat hela tiden och vissa dagar gör det svinont. Nu vet jag dock att hon ligger där med fötterna och sparkar rejält så det gör inte saken bättre.

Men, kolla upp kanske då det inte än gallan eller levern, det gjorde jag för att utesluta.

Tror också det är tjocktarmen som ömmar, för när jag är hård i magen är det värre smärta just där.

• my2girls
    Limaliie skrev 2014-06-07 11:44:16 följande:
    I mitt fall har jag haft så sedan v 17 drygt, nu är jag i 32. Det har ömmat hela tiden och vissa dagar gör det svinont. Nu vet jag dock att hon ligger där med fötterna och sparkar rejält så det gör inte saken bättre.

Men, kolla upp kanske då det inte än gallan eller levern, det gjorde jag för att utesluta.

Tror också det är tjocktarmen som ömmar, för när jag är hård i magen är det värre smärta just där.
    Hej, tack för ditt svar! Jo jag har även funderat över gallan, levern och njuren. Ska till MVC på Måndag, får väl ta tag i det då, har ingen stor lust att åka in till något akut nu...SÅ ont gör det ju inte. "skönt" att höra att fler känt av liknande, fast nu vet vi ju inte om det är samma sak Tungan ute
  • Limaliie

Alltid bra att utesluta "det värsta" först sen kan det ju bero på massor annat, bebisen trycker ju på både det ena och andra. Ibland när jag ska vända mig i sängen och hon legat längst till höger och jag vänder mig till vänster kan det göra ruskig ont...Aj! verkligen.

• my2girls
    Limaliie skrev 2014-06-07 11:58:27 följande:
    Alltid bra att utesluta "det värsta" först smile2.gif sen kan det ju bero på massor annat, bebisen trycker ju på både det ena och andra. Ibland när jag ska vända mig i sängen och hon legat längst till höger och jag vänder mig till vänster kan det göra ruskig ont...Aj! verkligen.
    Ja precis! Jo jag känner igen det där, det känns som om man ska vända på en stor tung sten i magen från ena sidan till den andra och ont gör det! Ärligt talat så är jag rätt less på att vara gravid nu och alla dessa krämpor.
  • Limaliie

Jag med så tungt och min mage är jättestor, har högt sf-mått, över översta linjen så...det känns.

Du är ändå 2 veckor före mig, skönt

• MoonlightG

När man har ont där du beskriver tror jag det är viktigt att kolla blodtryck och urin (protein). 

• my2girls
    MoonlightG skrev 2014-06-07 12:30:28 följande:
    När man har ont där du beskriver tror jag det är viktigt att kolla blodtryck och urin (protein). 
    Jag har lågt BT 90/55, ska lämna ett en urinodling på måndag ifall det skulle vara någon infektion som gått upp mot njurarna.
  • my2girls
    Limaliie skrev 2014-06-07 12:15:28 följande:
    Jag med smile3.gif så tungt och min mage är jättestor, har högt sf-mått, över översta linjen så...det känns.

Du är ändå 2 veckor före mig, skönt smile1.gif
    Jag har också stor mage tydligen, har fått göra ett tillväxtultraljud med. Haha ja och jag hoppas VERKLIGEN att jag slipper gå över tiden, vilken pärs! Har haft en jobbig graviditet med många "konstigheter" och besvär. Det har varit svårt att njuta av den måste jag säga.
  • Limaliie
    my2girls skrev 2014-06-07 12:37:01 följande:
    Jag har också stor mage tydligen, har fått göra ett tillväxtultraljud med. Haha ja och jag hoppas VERKLIGEN att jag slipper gå över tiden, vilken pärs! Har haft en jobbig graviditet med många "konstigheter" och besvär. Det har varit svårt att njuta av den måste jag säga.
    Har de hittat nån anledning till din stora mage? jag har varit på två TUL varav senast i fredags och hon är normalstor och normalt med fostervatten så de hittar ingen anledning till min stora mge och höga mått förutom att jag är kort (153).

Ja, vi får hoppas veckorna går fort!
  • Limaliie

Nej senast i torsdags var det ju, inte på nationaldagen.

• MoonlightG
    my2girls skrev 2014-06-07 12:34:59 följande:
    Jag har lågt BT 90/55, ska lämna ett en urinodling på måndag ifall det skulle vara någon infektion som gått upp mot njurarna.
    Ok vad bra att det är kollat.  Kanske bara bebisen som trycker lite då det finns mindre plats. 
  • my2girls
    MoonlightG skrev 2014-06-07 12:42:36 följande:
    Ok vad bra att det är kollat.  Kanske bara bebisen som trycker lite då det finns mindre plats. 
    Ja precis, det låter mycket troligt. Smärtan blir ju inte heller värre, utan finns bara där molande hela tiden. Vi får se helt enkelt :)
  • my2girls
    Limaliie skrev 2014-06-07 12:41:17 följande:
    Har de hittat nån anledning till din stora mage? smile2.gif jag har varit på två TUL varav senast i fredags och hon är normalstor och normalt med fostervatten så de hittar ingen anledning till min stora mge och höga mått förutom att jag är kort (153).

Ja, vi får hoppas veckorna går fort!
    Hehe nej, eller enligt TUL var han 6,1% större men samtidigt är detta min tredje graviditet och jag är 161 "lång". Jag tror faktiskt formen på min mage gör att den ser så stor ut haha för SF måttet är ju inte överdrivet stort heller. vi får se vad som kommer ut om 6-7 v Förvånad
  • Limaliie
    my2girls skrev 2014-06-07 12:49:05 följande:
    Hehe nej, eller enligt TUL var han 6,1% större men samtidigt är detta min tredje graviditet och jag är 161 "lång". Jag tror faktiskt formen på min mage gör att den ser så stor ut haha för SF måttet är ju inte överdrivet stort heller. vi får se vad som kommer ut om 6-7 v Förvånad
    Ok, ja första gången låg min lilla på +4 och nu i torsdag +8% men det är ju inom normalen, tror det är upp till 20% eller nått.

Den är säkert stor för du väntar ditt tredje då + att du ju inte heller är jättelång och då verkar bebisen ligga med utåt som de sa till mig.
Svar på tråden Gravid med ihållande smärta på höger sida, liknande "håll"?