• Anonym (Vet inte)

hennes testamente m.m?

Hej! En nära person till min släkt har nyligen avlidit. H*n saknade helt anhöriga. Ensam barn, föräldrar avlidna m.m Men det finns en person (dennes kusinbarn?) Som har fått meddelandet om att h*n avlidit m.m Nu till min fråga: Jag vet att det finns ett testamente, men inte vart. H*n var väldigt rik och var speciell kund på banken så troligtvis borde det ligga i bankfack? Men står det någonstans vart det annars kan vara? Kan man söka på något vis? Vem tar hand om boupptäckning m.m när någon utan anhöriga avlider? Vem får tillgång till bankfack? Kan kusinbarnet få det? När och hur meddelas de som står i testamentet om ett sådant hittas??

• Svar på tråden hennes testamente m.m?
  • Emma jurist

Hej,

Tack för din fråga. Vad gäller testamenten så finns det inga register för dessa och det kan därav vara svårt att finna ett testamente som ligger undangömt hemma hos den som gått bort. Finns det någon annan som kan veta vart testamentet finns? Precis som du skriver är bankfack en vanlig plats att förvara testamenten på. Det kan även ha placerats på en testamentsförvaring, dvs. hos ett företag som åtagit sig att förvara testamenten och bevakar ifall någon går bort.

Kusiner ärver inte varandra och således kommer inte kusinbarnet ha någon rätt till arv om inte testamentet visar något annat. Om inte testamentet hittas kommer Allmänna arvsfonden träda in som arvinge.

Du, alternativt det kontaktade kusinbarnet, bör kontakta kommunen där din vän var bosatt för att be dem om vägledning och hjälp med förvaltning av dödsboet, begravning m.m då detta ligger inom deras verksamhetsområde när nära anhöriga och dödsbodelägare saknas.

Om du vill ha ytterligare information är du välkommen att höra av dig till oss på Avtal24 genom denna länk: avtal24.se/boka

Svar på tråden hennes testamente m.m?