• Mamori

Laga kött eller pommes först?

Ska laga flintastek i ugn och pommes i ugn, men båda ryms inte i ugnen samtidigt. Vilket håller sig bäst att stå under folie medan det andra är i ugnen?

• Svar på tråden Laga kött eller pommes först?
  • puss

men inte ska du väl laga flintastek?? laga nåt annat!

cuz i´m a wild wild bitch.
  • IsDimma

Jag hade tillagat köttet först och inte låtit det gå helt klart. Sen hade jag slagit in den i folie medan jag tillagat potatisen.

• inze

Köttet lär väl klara sig bättre en stund än pommes som ju blir rätt blöt och "svampig" om man lägger den under något tätt.

• Mamori
    CitronGul skrev 2014-06-07 19:33:46 följande:
    Stek pommes i stekpanna.
    Jag är inte så bra på att laga mat och det är väldigt mycket pommes så det skulle nog inte bli så bra, men jag provar göra köttet först då Solig
  • Maria 380
    Mamori skrev 2014-06-07 19:47:42 följande:
    Jag är inte så bra på att laga mat och det är väldigt mycket pommes så det skulle nog inte bli så bra, men jag provar göra köttet först då

Du kan inte fritera pommesen istället då? Godare men lite mer jobb förstås.
  • Mamori
    Maria 380 skrev 2014-06-07 19:49:30 följande:

Du kan inte fritera pommesen istället då? Godare men lite mer jobb förstås.
    Har ingen fritös Tungan ute
    puss skrev 2014-06-07 19:07:06 följande:
    men inte ska du väl laga flintastek?? laga nåt annat!
    Som vad? Glad Jag tycker att det är gott.

• Aniiee

Köttet, köttet, köttet. Alltid köttet först om man behöver ugnen två gånger...... Köttet mår liksom inte dåligt av att ligga och vila medans man gör resten.

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Nathalie1992

Eller så bryner du köttet i en panna först och lägger det i en form med folie över och ställer längst ned i ugnen samtidigt som du kör stripsen i mitten av ugnen :)

• Aniiee
    Nathalie1992 skrev 2014-06-07 20:07:00 följande:
    Eller så bryner du köttet i en panna först och lägger det i en form med folie över och ställer längst ned i ugnen samtidigt som du kör stripsen i mitten av ugnen :)
    Det kan man också göra........
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Mamori
    Aniiee skrev 2014-06-07 20:13:15 följande:
    Det kan man också göra........
    Jag har bara en ugnsform men tack för tipset Glad Men förstörs inte köttet av att vara på 225 som stripsen ska vara på? Nu är detta också färdigmarinerat och så så tror inte att det är tänkt att brynas? Helst ska det nog grillas men jag har ingen grill heller. Är inte alls bra på att tillaga kött men tänker att fläskkött är svårt att misslyckas helt med. Bara det är okej mört är det oftast ätbart Drömmer Värre med nötkött som måste vara perfekt tillagat för att inte bli segt. Är jättepetig med konsistens, smakmässigt är jag okej med det mesta Solig
  • Aniiee
    Mamori skrev 2014-06-07 20:25:25 följande:
    Jag har bara en ugnsform men tack för tipset Glad Men förstörs inte köttet av att vara på 225 som stripsen ska vara på? Nu är detta också färdigmarinerat och så så tror inte att det är tänkt att brynas? Helst ska det nog grillas men jag har ingen grill heller. Är inte alls bra på att tillaga kött men tänker att fläskkött är svårt att misslyckas helt med. Bara det är okej mört är det oftast ätbart Drömmer Värre med nötkött som måste vara perfekt tillagat för att inte bli segt. Är jättepetig med konsistens, smakmässigt är jag okej med det mesta Solig
    Det är klart man vill bryna kött om det går! Marinerat eller ej. (eller till och med särskillt marinerat =P) Till och med kött till grytor borde man bryna först.

Har du folie på så det inte bränns så går det, men du har lite rätt i att det är lite väl varmt. 

Flintastek kan man göra på grillen, i ugnen eller i stekpannan. Hugget som stucket. 
  • IsDimma

Men du behöver ju inte ha 225 grader i ugnen när du gör köttet! Du har lagom temp i ugnen när du gör köttet. Tar ut det när det är färdigt. Höj temperaturen till 225 grader. Stoppa in stripsen. Vänta.

• Aniiee
    IsDimma skrev 2014-06-07 20:50:02 följande:
    Men du behöver ju inte ha 225 grader i ugnen när du gör köttet! Du har lagom temp i ugnen när du gör köttet. Tar ut det när det är färdigt. Höj temperaturen till 225 grader. Stoppa in stripsen. Vänta.
    Det var väl mer en kommentar om det Nathalie1992 skrev (att ha båda i ugnen samtidigt...)
  • Mamori
    IsDimma skrev 2014-06-07 20:50:02 följande:
    Jo det är så jag gör nu Glad Men de tänkte att man kunde ha dem samtidigt.
  • Arbetsvegan
    Nathalie1992 skrev 2014-06-07 20:07:00 följande:
    Så brukar jag också göra.
    Aniiee skrev 2014-06-07 20:00:51 följande:
    Köttet, köttet, köttet. Alltid köttet först om man behöver ugnen två gånger...... Köttet mår liksom inte dåligt av att ligga och vila medans man gör resten.
    Tvärtom gör man bara en enda gång. Sen fattar man med hela kroppen att det är helvidrigt med pommes som legat till sig en halvtimme eller så. Men vad fasiken, misstag är till för att lära sig av!

• Aniiee
    Arbetsvegan skrev 2014-06-07 20:57:54 följande:
    Tvärtom gör man bara en enda gång. Sen fattar man med hela kroppen att det är helvidrigt med pommes som legat till sig en halvtimme eller så. Men vad fasiken, misstag är till för att lära sig av!

=P Håller helt med, det gör man bara en gång.
  • Arbetsvegan
    Aniiee skrev 2014-06-07 21:00:00 följande:
    =P Håller helt med, det gör man bara en gång.
    Fast jag tycker fortfarande att det är ologiskt. :-P
Svar på tråden Laga kött eller pommes först?