• Ataraxia

betalning mot matte betyg !

Nej tack jag behöver ingen predikan om hur korkat mitt inlägg är o.s.v utan finns det någon där ute som kan hjälpa mig så tack! Någon behörig lärare /liknande som kan ge betyg i matte A samt B mot betalning!? Har ända sedan högstadiet kämpat för att få betyg i matematik, tyvärr utan att lyckats då jag faktiskt aldrig fått ordentlig hjälp, utan har fått kämpa och kämpa utan att få något tillbaka. Är 24 år gamla nu, och har försökt läsa upp matten på komvux men det går bara inte! Har medelmåttiga betyg från gymnasiet, hälften g och hälften vg samt något mvg så jag har inga problem förutom med matte! Så vet någon om man kan vid sidan av möjligt vis betala någon för att få betyg i matte A samt B så jag faktiskt kan söka in på högskolan och läsa vad jag vill så snälla hör av er! Är helt förtvivlad då jag aldrig kommer vidare med mitt liv!

• Svar på tråden betalning mot matte betyg !
  • Ellie

Kan du inte betala någon läxhjälpsfirma? Finns säkert gott om pedagogiska människor som gärna sätter sig med dig privat och ger dig den hjälp du behöver för att fixa att tenta av kurserna.

• Ataraxia

Tro mig. . Jag har verkligen försökt. Gått på extra kurser efter jobb på folkuniversitetet och fått hjälp av vänner och andra runt om som är super duktiga på matematik.. men det går bara inte! Jag har missat så mycket ända från grundskolan på grund av personliga problem så detta är helt hopplöst. Fruktansvärt jobbigt också när man helt enkelt inte klarar av det !

• Nattugghla

Ofta är det ju mattekurser på högskolan i olika former... Och allt som oftast är det väl högre krav än matte a och b? 

Vad har du tänkt för högskolekurs där du så att säga "slipper" matten?

• PlayWood

Hur hade du tänk att nån kan ge dig betygen? Göra proven åt dig? Hoppas du hitta en behörig lärare här som kan sälja intyg på att du har klarat kursen?

• Djungelkungen

Kolla upp så att du inte har dyskalkyli om det trots allt inte går trots hur mycket hjälp som helst. Utredningar görs hos logopeden.

• Amanda84

Jag råder dig att göra en utredning för dyskalkyli. Jag har det och jag vet vilket helvete det är. Med rätt hjälp kunde jag trots det få godkänt i Matte A, vilket även du borde kunna få.

• Ataraxia

Jag hade tänkt söka till socionom.. och har två stycken i familjen Som läst till detta och dom har klarat sig helt utan matten under studie tiden.. så varför skulle jag då inte klara av det utan matte ? Ja du playwood konstiga saker har vell hänt ? I dagens läge kan du köpa det mesta !?! Tack Amanda men jag tror inte att det är dyslexi eftersom jag inte har några som helst problem med svenska engelska eller något annat. Tvärt om.. väldigt duktig på att läsa och läsa . Men dock ej matte

• idioti

Allvarligt, klarar du inte matte a och b, trots att du lagt ner en massa tid och verkligen försöker bli godkänd, då har du inget på högskola att göra.

• Amanda84
    Ataraxia skrev 2014-06-08 00:12:08 följande:
    Jag hade tänkt söka till socionom.. och har två stycken i familjen Som läst till detta och dom har klarat sig helt utan matten under studie tiden.. så varför skulle jag då inte klara av det utan matte ? Ja du playwood konstiga saker har vell hänt ? I dagens läge kan du köpa det mesta !?! Tack Amanda men jag tror inte att det är dyslexi eftersom jag inte har några som helst problem med svenska engelska eller något annat. Tvärt om.. väldigt duktig på att läsa och läsa . Men dock ej matte
    Jag skrev inte dyslexi, utan dyskalkyli. Dyskalkyli handlar om matematiksvårigheter och har ingenting som helst med läsande eller skrivande att göra.
  • idioti
    Ataraxia skrev 2014-06-08 00:12:08 följande:
    Det handlar inte om matten, det handlar om din inlärningsförmåga. Har du inte förmågan att bli godkänd i matte a som är rent generellt en av de simplare kurserna på gymnasiet så har du nog tyvärr inte så mycket att göra på en socionomutb.
  • Amanda84
    Amanda84 skrev 2014-06-08 00:14:50 följande:
    Jag skrev inte dyslexi, utan dyskalkyli. Dyskalkyli handlar om matematiksvårigheter och har ingenting som helst med läsande eller skrivande att göra.
    (Just ditt skrivande bör du öva på om du skall klara högskolestudier.)
  • Amanda84
    idioti skrev 2014-06-08 00:15:32 följande:
    Det handlar inte om matten, det handlar om din inlärningsförmåga. Har du inte förmågan att bli godkänd i matte a som är rent generellt en av de simplare kurserna på gymnasiet så har du nog tyvärr inte så mycket att göra på en socionomutb.
    Nja, där har du helt fel, då en möjlig förklaring till TS matematiksvårigheter kan vara att TS kanske har dyskalkyli. Om så är fallet är det inte lätt att bli godkänd utan hjälp men det finns hjälp att få för att klara matematiken.

Du kan dock ha en poäng i att det i TS fall faktiskt handlar om andra svårigheter än just matematiken eftersom TS inte kan formulera sig i skrift på ett korrekt vis och det kan i sin tur försvåra eller omöjliggöra högskolestudier.
  • Ataraxia

Helt allvarligt ? Vad vet ni om att jag inte hör hemma på.högskola ? Råkar vara rätt jävla begåvad enligt dom flesta lärare men som sagt förlåt mig för att jag faktiskt inte skivor korrekt eftersom jag slarvar då det inte gäller något speciellt viktigt?! Jag menar då att om jag vill skriva helt korrekt enligt er så har jag inga som helst svårigheter med det ? Annars ljuger mina betyg i svenska kan jag lova. Så att jag inte hör hemma på högskolan för att jag inte klarar av matte det va det dummaste jag hört. Bevis på er iq som bara ens påstår sådant utan vidare bevis

• jagärjagvemärdu

Jag har gjort matteprov åt min svägerska och hennes kompis. Körde på"jag har glömt mitt id". Fick komma in dagen efter och visa upp legitimationen, dock var det ju den riktiga personen som kom med sitt eget ID då :) Annars, skaffa ett falskleg

• coffeeaddict slash workoutaholic

För att komma in på socionomutbildningen behöver du förutom ma 1a/b/c och 2a/b/c även bra betyg alternativt ett bra HP-resultat (medel och över). Eftersom HP innehåller 50 % matematikrelaterade uppgifter antar jag att du inte har ett sådant resultat. Hälften G, hälften VG och något MVG borde ge dig ett snitt på omkring 13-14 i betyg och det brukar krävas 18-19 för socionomutbildningarna i de flesta städer.

Så ett hett tips är att istället för att fuska dig till betyg i matematik är att faktiskt fortsätta plugga matte allt vad du kan, ta hjälp, sluta skylla på omständigheterna, utred dig för dyskalkyli om så är fallet. När du fått tillräckliga kunskaper i matematik så gör du högskoleprovet så att du faktiskt har en chans att komma in på utbildningen du vill söka.

Jag har inte dyskalkyli eller någonting annat att skylla på. Jag HATADE bara matte helt enkelt, jag var så ofantligt dålig på det. Klarade med nöd och näppe godkänt i matte A på gymnasiet. Matte B gick verkligen inte. Nästan 10 år senare satte jag mig i skolbänken och läste matte 2b - och fick B (VG+) i betyg. Mina nyfunna kunskaper gjorde även att jag kunde landa ett resultat på 1.20 på högskoleprovet.

Även om du sällan RÄKNAR i en högskoleutbildning såsom socionomutbildningen så krävs det många gånger det logiska tänkande som matematikämnet övar upp. Att kunna dra slutsatser och se samband har mycket med matematik att göra.

Svar på tråden betalning mot matte betyg !