• snorklan

    Sophiahemmet?

    Hej!

    Vad är era erfarenheter av Sophiahemmet? Både avseende hormonsprutor för att få egen ägglossning och IVF? Betalar man allt själv? Vad kostar det? Hur går det att få tider etc?

  • Svar på tråden Sophiahemmet?
  • Vattenliljan

    Jag har bara gått på fertilitetsmottagningen och inte IVF-mottagningen, men kan ju berätta lite om de erfarenheter jag har.

    Min fertilitetsresa började via gynekolog på min vårdcentral som remitterade mig till Sophiahemmet i november -11. Fick en tid redan på lucia samma år. Vet inte hur man går tillväga utan remiss, om det bara är att ringa dit eller så.

    Rent praktiskt har det funkat såhär: Jag började med hormonsprutor (Puregon) och fick sedan komma in för VUL efter sex dagar (så har alla mina behandlingar där börjat). Sen får man åka dit med jämna mellanrum för att kolla hur äggblåsorna växer. För min del har det varit 2-4 ggr/vecka så det blir en del resande om man inte har nära. När man har en eller två äggblåsor som är tillräckligt stora får man ta en ägglossningsspruta (Ovitrelle) och sen har man sex hemma som vanligt. Denna behandling går på högkostnadsskyddet så när du kommit upp i en viss kostnad så slipper du betala för läkarbesöken för ett år framåt (mer info: www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Patientavgifter/). Även hormonerna täcks av högkostnadsskyddet (för läkemedel).

    Man kan också göra inseminering istället för att ha sex, detta kostar 1000 kr per gång. Jag har aldrig gjort det, men min pappa och hans fru gjorde det och de är också väldigt nöjda med Sophiahemmet i allmänhet.

    Vill du göra IVF så är det IVF-mottagningen du ska ta kontakt med. Då bekostar du det hela själv (priser finns här: www.ivf-gruppen.se/priser/). Vill du göra IVF och INTE betala får du ställa dig i kö i landstinget. Vet inte vad kötiderna ligger på nu, men min gynekolog skickade remiss för detta samtidigt som hon skickade till Sophiahemmet och detta var som sagt i november. Jag gjorde min första IVF i augusti, så det var inte så lång kötid just då i alla fall. För att få IVF:en bekostad av landstinget ska man uppfylla vissa krav (inte ha gemensamma barn, vara inom ett visst BMI-spann mm).

    Jag vet inte om det var såna här grejer du undrade iom... Men nu vet du det i alla fall. :) Om du har några fler funderingar hjälper jag gärna till om jag kan. Är så nöjd med Sophiahemmet, även om jag aldrig blev gravid där. Fick som sagt tid för IVF på Huddinge sjukhus och blev gravid på första försöket. Nu går jag på Sophiahemmet igen sen ca en månad tillbaka för att förhoppningsvis få till ett syskon. :)

  • snorklan

    Hej och tusen tack för ditt utförliga svar! Vi har hittills gjort en stimulering med pergotime (inget resultat) och 2 Gonal-F där en gav ägglossning men inget plus, och den andra inte gav nån ägglossning. På den sista var blåsan "för stor" så trots Ovitrelle blev det inget, misstänker att det kan ha varit en cysta eller något. Nu är det sommaruppehåll (panik!) vilket ju gör att man börjar titta på alternativ.... har kollat runt med lite privata kliniker bal SH men även de stänger ju och det blir att vänta till i mitten av aug ändå då vi har återbesök på nuvarande klinik. Med 3 stimuleringar i bagaget så har vi ju förstås ändå börjat fundera på IVF och tittar på alternativ. Just nu äter jag Primulut Nor efter sista stimuleringen som ej gav nån ÄL, för att "starta om" och förhoppningsvis få en egen ägglossning under sommaren.... Känns dock inte så hoppfullt och tungt Rynkar på näsan

  • Vattenliljan

    Jag vet precis hur du känner! Har också fått pausa en sommar och nu blir det till att göra det ännu en gång för jag fick ett negativt test imorse. :( Men man får försöka hålla ut! Sommarmånaderna går i alla fall fortare än andra månader tycker jag. Men jag håller tummarna för att du får ÄL under sommaren, det skulle ju vara underbart! :)

  • snorklan
    Vattenliljan skrev 2014-06-17 22:37:53 följande:

    Jag vet precis hur du känner! Har också fått pausa en sommar och nu blir det till att göra det ännu en gång för jag fick ett negativt test imorse. :( Men man får försöka hålla ut! Sommarmånaderna går i alla fall fortare än andra månader tycker jag. Men jag håller tummarna för att du får ÄL under sommaren, det skulle ju vara underbart! :)


    Vad tråkigt med ett negativt test :( Gör du IVF nu eller är det hormonsprutor? Vad är anledningen till att du inte ägglossar själv? Jag försöker ta sommaren med ro, att jag skulle få ÄL på egen hand känns föga troligt, men det kanske just då det händer, när man inte längre är så fokuserad...... har köpt stickor jag tänkte köra på iaf så jag inte "missar" något....
  • Vattenliljan

    För mig är det hormonsprutor igen nu för jag har inga embryon kvar till IVF, och att göra ett nytt äggplock för 40 000 kr är inte aktuellt för oss. Jag har PCO-äggstockar vilket leder till att jag har väldigt oregelbunden mens (1-3 ggr/år), så det blev inte många försök. Dessutom har jag förmodligen sällan eller aldrig ägglossning (åtminstone inte de gånger då jag fått lämna blodprov för att kolla det), så därför behöver vi lite hjälp på traven. :) Själv då?

  • snorklan
    Vattenliljan skrev 2014-06-18 20:58:34 följande:

    För mig är det hormonsprutor igen nu för jag har inga embryon kvar till IVF, och att göra ett nytt äggplock för 40 000 kr är inte aktuellt för oss. Jag har PCO-äggstockar vilket leder till att jag har väldigt oregelbunden mens (1-3 ggr/år), så det blev inte många försök. Dessutom har jag förmodligen sällan eller aldrig ägglossning (åtminstone inte de gånger då jag fått lämna blodprov för att kolla det), så därför behöver vi lite hjälp på traven. :) Själv då?


    Stress, undervikt, PCO äggstockar...Ingen ordning på mensen sedan p-pillerstopp för många år sedan. Inte kommit igång trots bättre vikt och mindre stress. Gyno vill egentligen "vänta och se vad som händer" men det klarar man inte efter många års väntan och försök. Nu blir det ju ofrivillig paus i och med sommaren, men vi har nytt besök bokat i mitten av Augusti, och då blir det sprutstart igen. Hur många gånger försöker man innan det blir IVF??
  • Vattenliljan

    I vårt fall såg det ut såhär: Tre kurer med Pergotime med vanliga gynekologen. Sen ville hon inte göra fler kurer utan skickade remiss till Sophiahemmet för att börja med sprutor, men även till Huddinge (eller om det landstinget du skickar till?) för IVF. IVF-kön är ju lite längre så vi började med sprutor på Sophiahemmet. Gjorde tre kurer. Sedan tyckte en läkare där att vi skulle kolla upp var vi stod i IVF-listan och då visade det sig att vi precis skulle få ett brev från dem om start av IVF. Så för oss blev det tre Pergo + tre Puregon och sen IVF. Totalt försökte vi i två år och tre månader innan vi fick vårt plus (på första IVF-försöket).

    Men det där verkar vara väldigt olika. Jag tycker ni ska be er gynekolog skicka remiss för IVF. Låter ju som att ni har hållt på ett tag och kämpat. Jag tror dock att man ska ha genomgått fertilitetsutredning, men det har ni säkert gjort?

Svar på tråden Sophiahemmet?