Jag har precis flyttat tillbaka till svergie efter några år i norge och reglerna för underhåll är ganska olika. Bäst är om ni som föräldrar kan komma överens om hur stort underhåll pappan ska betala, då slipper ni krångel :)
Jag utgår ifrån att det inte är underhållsstöd från Försäkringskassan du menar eftersom du undrar om du har rätt till underhåll "från Norge".
Den norska motsvarigheten till Försäkringskassan är NAV. På deras hemsida kan du räkna ut hur mkt underhållet skulle vara om ni alla varit bosatta i Norge (www.nav.no). I Norge heter underhåll "barnbidrag" så kolla där.
Jag är mkt osäker på om du kan få motsvarigheten till underhållsstöd från NAV när du inte bor där men du kan alltid höra med dem (skicka ett mail tex) Handläggningstiden är mkt lång (ca 7 mån) det kostar också pengar att ansöka om det...
Bäst är alltså om ni kan komma överens (vilket inte alltid går, jag vet). Annars kan du vända dig till försäkringskassan och be om hjälp för att få underhåll från pappan. Där är de proffs på detta och jämfört med Norge är det mkt kort handläggningstid. När jag skulle flytta tillbaka hade jag massor av frågor om barnbidrag, underhållsstöd etc och mailade kundtjänst. Jag fick svar på mina frågor inom 2 dagar från handläggare som jobbade med de olika typerna av ärenden. Jag blev nästan chockad för min erfarenhet av Försäkringskassan sedan tidigare var att det kunde ta 3 månader innan mailsvar :)
Lycka till
Emilia