• Lottis77

Hjälp till 50-årsfest!

Hjälp mig, jag tror jag har tagit mig vatten över huvudet! Min man fyller 50 och vi ska ha Öppet Hus. Vi har bjudit in ett ganska stort antal vänner, familj och bekanta och trodde inte på det gensvaret vi fick. Vi kommer att ha tända grillar och folk får ta med sig kött och alkoholhaltiga drycker själv, men vi fixar tillbehör och alkoholfritt.

Detta innebär alltså att jag ska fixa någon form av sallad till ca 70 pers. Jag är lite inne på att göra en sallad baserad på couscous (älskar det!), men behöver er hjälp med vad jag ska stoppa i den.

Bomba mig med era bästa tips! Är det någon som har ett bra tips på något dessertliknande som går snabbt och enkelt att göra så skicka över det också! Kalaset är den 14:e, så raska på!

• Svar på tråden Hjälp till 50-årsfest!
  • Malima

Chokladmousse med hallon. Kan serveras i genomskinliga plastglas.
    Pannacotta med nån topping.

Båda kan förberedas tidigt och är goda tycker jag!

Eller olika pajer/ kladdkakor/ brownie/ cheesecake uppskurna i munsbitar

• Lottis77
    Malima skrev 2014-06-08 17:13:40 följande:
    Chokladmousse med hallon. Kan serveras i genomskinliga plastglas.
    Pannacotta med nån topping.

Båda kan förberedas tidigt och är goda tycker jag!

Eller olika pajer/ kladdkakor/ brownie/ cheesecake uppskurna i munsbitar
    Tack! Jag har lite dåligt med kylförvaring, men är inne på någon enkel form av äpplepaj, brukar gå hem hos både stora och små (det är alltså många familjer som kommer och det ä väldigt informellt och enkelt).
  • Fjärilslarv

skär upp och lägg grönsaker osv i olika skålar så får gästerna blanda sin egen sallad istället.

• Tonårsmamman1

Du kan ha olika sorters sallad, t ex potatissallad, pastasallad. Kalla såser.

Till efterrätt kladdkaka med vispgrädde och jordgubbar.

• Numminen

Pavlova är kanonbra till många. Bara köp färdiga marängbottnar och allteftersom det behövs, täck med vispad grädde och färska bär. Lemon curd i grädden gör den extra frisk och god.

I övrigt skulle jag göra som någon ovan tipsade: grönsaker i olika skålar så folk får blanda. Jag hade nog kokat färskpotatis och blandat med pesto eller vinägrett också, kanske lite purjo eller vårlök i. Och en stor skål tärnad vattenmelon och fetaost

• Numminen

Ett tips för kylförvaring är att använda fyrkantiga plastbackar med lock och ösa över därifrån i serveringsskålar. Då får man plats med mer. Och fyll en stor balja med is så kan ni ha drycken där.

• Lottis77
    Numminen skrev 2014-06-08 17:36:03 följande:
    Ett tips för kylförvaring är att använda fyrkantiga plastbackar med lock och ösa över därifrån i serveringsskålar. Då får man plats med mer. Och fyll en stor balja med is så kan ni ha drycken där.
    Sådana köpte jag faktiskt idag. Jag tror det blir så att folk får blanda själva efter tycker och smak. Men har ni tips på dressingar som är lätta att göra stora mängder av själv (jag är anti-halvfabrikat)?

Och tack för alla tips, hjärnan går på högvarv!
  • Tonårsmamman1
    Lottis77 skrev 2014-06-08 18:17:56 följande:
    Sådana köpte jag faktiskt idag. Jag tror det blir så att folk får blanda själva efter tycker och smak. Men har ni tips på dressingar som är lätta att göra stora mängder av själv (jag är anti-halvfabrikat)?

Och tack för alla tips, hjärnan går på högvarv! smile1.gif
    Tsatsiki, rhode Island, örtsås.

• Virriga Vera

När jag fyllde 50 hade vi också grillbuffé jag serverade 4 olika sorters sallad, grönsallad, fransk potatissallad, bönsallad och pastasallad. Tzatziki, salsa och Pico de Gallo och bröd. Sedan hade jag stora skålar med olika sorters melon som efterrätt och till kaffet kladdkaka med grädde. Det blev otroligt uppskattat.

Nedan lite tips om att laga mat till buffé.

Att laga mat till många i form av buffé

Den här typen av servering är ypperlig till större sällskap. Gästerna tar maten själva, minglar och umgås och hittar de godsaker de gillar. Du kan lätt tillgodose allas behov. Man bör dock komma ihåg följande:

- Det finns många med varierande kostbehov, tex. allergiker och vegetarianer som man måste ta hänsyn till. Variera rätterna så att man kan mixa och kombinera utan att behöva äta sig mätt på enbart potatisrätter om man nu inte äter kött. Se till att det alltid finns någon rätt utan nötter, kött, fisk, starka kryddor etc.

- Att det finns en ”röd tråd” som får rätterna att hålla ihop. Det kan vara ett speciellt land, färg, eller en helg som färgar av sig i matens uttryck.

- Välj rätter du kan förbereda/tillaga några dagar innan. Planering är det viktigaste för en lyckad matupplevelse.

- Rätterna skall klara att stå framme ett tag utan att förlora smak och konsistens. Allt detta beror på hur länge buffén skall stå framme.

Bra att tänka på:
    När man skall laga mat till många, dvs. 10-100 pers. är det vissa moment som är smidigare än andra. Det viktigaste är dock att tänka på följande saker:

Smak
    Maten ska vara god. Det är självklart, men vissa recept bör serveras á la minute, för att komma till sin fulla rätt, vilket kan vara svårt om man är ovan i ett kök och 70 matgäster. Dessutom skall den vara vacker att se på. Vissa rätter kan se mindre aptitliga i större volymer. Smaka av maten hela tiden så att du känner vartåt det bär.

Pris
    När man lagar mat till många kan halvfabrikat löna sig prismässigt. Färdigskalad potatis, strimlade rotfrukter, färdiga såser m.m. är bra att ta till för att tjäna tid. Tänk på att inte bara servera en sås direkt ur paketen utan sätt din egen prägel på såsen genom att tex. tillföra någon krydda, grädde, vin etc.

Moment
    Man kan behöva ändra en tillagningsmetod för en rätt. Om du ska göra en potatissallad till 30 personer så förbereder man potatisen för sig. Man blandar ihop majonnäs, crème fraiche eller vad man nu har i med diverse kryddor till en smet och blandar därefter i potatisen.

Portioner
    Ta inte ett recept och multiplicera rakt av. Ett recept för 10 pers. kan inte multipliceras med 10 för att det ska räcka till 100 pers. Man får räkna på ett annat sätt. den totala vikten som en person äter av en buffé är 500 gram. Max!

Det är bättre att räkna bakåt. tag varje del av buffén och räkna ihop 500 gr/pers och multiplicera sedan med antalet ätandes.

• Ful Anka

Fira att man fyller 50 ??? Är du klok eller..

This is my life and I don't care
  • Lottis77
    Virriga Vera skrev 2014-06-08 19:04:00 följande:
    När jag fyllde 50 hade vi också grillbuffé jag serverade 4 olika sorters sallad, grönsallad, fransk potatissallad, bönsallad och pastasallad. Tzatziki, salsa och Pico de Gallo och bröd. Sedan hade jag stora skålar med olika sorters melon som efterrätt och till kaffet kladdkaka med grädde. Det blev otroligt uppskattat.

Nedan lite tips om att laga mat till buffé.

Att laga mat till många i form av buffé

Den här typen av servering är ypperlig till större sällskap. Gästerna tar maten själva, minglar och umgås och hittar de godsaker de gillar. Du kan lätt tillgodose allas behov. Man bör dock komma ihåg följande:

- Det finns många med varierande kostbehov, tex. allergiker och vegetarianer som man måste ta hänsyn till. Variera rätterna så att man kan mixa och kombinera utan att behöva äta sig mätt på enbart potatisrätter om man nu inte äter kött. Se till att det alltid finns någon rätt utan nötter, kött, fisk, starka kryddor etc.

- Att det finns en röd tråd som får rätterna att hålla ihop. Det kan vara ett speciellt land, färg, eller en helg som färgar av sig i matens uttryck.

- Välj rätter du kan förbereda/tillaga några dagar innan. Planering är det viktigaste för en lyckad matupplevelse.

- Rätterna skall klara att stå framme ett tag utan att förlora smak och konsistens. Allt detta beror på hur länge buffén skall stå framme.

Bra att tänka på:
    När man skall laga mat till många, dvs. 10-100 pers. är det vissa moment som är smidigare än andra. Det viktigaste är dock att tänka på följande saker:

Smak
    Maten ska vara god. Det är självklart, men vissa recept bör serveras á la minute, för att komma till sin fulla rätt, vilket kan vara svårt om man är ovan i ett kök och 70 matgäster. Dessutom skall den vara vacker att se på. Vissa rätter kan se mindre aptitliga i större volymer. Smaka av maten hela tiden så att du känner vartåt det bär.

Pris
    När man lagar mat till många kan halvfabrikat löna sig prismässigt. Färdigskalad potatis, strimlade rotfrukter, färdiga såser m.m. är bra att ta till för att tjäna tid. Tänk på att inte bara servera en sås direkt ur paketen utan sätt din egen prägel på såsen genom att tex. tillföra någon krydda, grädde, vin etc.

Moment
    Man kan behöva ändra en tillagningsmetod för en rätt. Om du ska göra en potatissallad till 30 personer så förbereder man potatisen för sig. Man blandar ihop majonnäs, crème fraiche eller vad man nu har i med diverse kryddor till en smet och blandar därefter i potatisen.

Portioner
    Ta inte ett recept och multiplicera rakt av. Ett recept för 10 pers. kan inte multipliceras med 10 för att det ska räcka till 100 pers. Man får räkna på ett annat sätt. den totala vikten som en person äter av en buffé är 500 gram. Max!

Det är bättre att räkna bakåt. tag varje del av buffén och räkna ihop 500 gr/pers och multiplicera sedan med antalet ätandes.

Åh, bra tips, tack tack!
    Ful Anka skrev 2014-06-08 19:28:33 följande:
    Livet blir bara bättre! Fast nu är det ju inte jag som fyller, utan min man. Jag väntar 13 år till.

• Fjärilslarv
    öh ja det är ganska vanligt att man gör det.
  • Dixie

Varför skulle man inte fira det?
  • Ful Anka
    Dixie skrev 2014-06-08 21:15:20 följande:

Varför skulle man inte fira det?
    Men, va tror du? Inget hår, rynkig och ful, halv-blind, prestations ångest, alkohol och rött kött förbud m m...
Svar på tråden Hjälp till 50-årsfest!