Om hon är intresserad av pottan så kör på det. Sätt dig bredvid och läs en bok eller sjung sånger för henne, så hon får ro att sitta kvar när kisset kommer. Oftast är ju barnen vana att stå och göra sina behov, så att sitta blir ju en omställning. Sedan kan intresset komma och gå. Dessutom tar det tid att lära sig förstå när kisset kommer och kunna planera att komma på pottan i tid. Så bara för att de är intresserade är det ju inte säkert att det går hela vägen.
Min dotter var nog mogen först i höstas vid drygt 2,5 års ålder, då hon kunde hålla sig i drygt 5 timmar på förskolan. Sedan dröjde det innan hon gick med på att gå på att använda potta/toan och vi ville inte tvinga. Det var väl först i våras hon gick med trosor regelbundet hemma. Nu använder hon inte blöja dagtid, om vi inte ska åka bil, då det är svårare att stanna NU.
Oftast har min dotter full koll på kisseriet, så innan kunde hon stanna till på hemvägen när hon skulle kissa i blöjan och nu händer det någon enstaka olycka i trosorna, oftast då vi missat kissa innan vi går hem eller hon blir för exalterad och glömmer att vi tagit av nattens blöja.
Snart är det dags för nattblöjan med, om vi får rutin på att hon kissar direkt på morgonen, dock har hon börjat smyga upp, så jag missar ibland att hon är uppe.