• Anonym (Kniiip)

Väldigt ofta magknip efter middagen :(

Jag lider av det problemet att jag ofta får magknip och dålig mage efter jag ätit middag, såpass att jag kan få lov att gå på toa 2-3 ggr under kvällen. Inte varje dag, men flera gånger i veckan. Det spelar ingen roll vad jag äter (fett, kryddstarkt osv), utan det verkar kunna hända när som helst. Har inte hittat något samband.

Jag blir ju lite orolig givetvis vad som kan vara fel. Har haft såhär ett par år, till och från mer eller mindre.

Är det någon som känner igen det? Har ni gjort något särskilt för att motverka det eller få bort det? Lchf har jag läst har hjälpt många med IBS, kan det vara något tro?

• Svar på tråden Väldigt ofta magknip efter middagen :(
  • maggank

Jag hade alltid superont i magen och den var en sån där typisk mage som konstant bullrade och skrek. Nu har jag ätit LCHF en tid och så fort jag får i mig gluten så märker jag det direkt på magen. Den gör ont direkt. Testa ät en glutenfri kost i ett par veckor så kommer din mage må bättre.

• Anonym (Kniiip)
    Lena skrev 2014-06-08 20:25:09 följande:

Laktosintolerant?

Äter endast laktosfritt pga att sambon inte tål det.

Äter för fort gör jag garanterat. Tuggar ordentligt vet jag inte, inget jag tänkt på...
  • Sous

Mjölkprotein (inte samma sak som laktos) eller gluten är min gissning. Gå till vårdcentralen och be om ett blodprov eller uteslut båda under sex-åtta veckor och se sen.

• Anonym (Kniiip)

Tvivlar på båda dom. Kan äta både mjölkprodukter och glutenprodukter utan att nödvändigtvis få ont efteråt.

Svar på tråden Väldigt ofta magknip efter middagen :(