ang tal på bröllop
En av mina närmsta vänner ska gifta sig och jag vågar verkligen inte hålla tal. Jag har panik för det redan och det är flera månader till bröllopet. Finns det något annat jag kan göra För att komma undan? Förslag?
En av mina närmsta vänner ska gifta sig och jag vågar verkligen inte hålla tal. Jag har panik för det redan och det är flera månader till bröllopet. Finns det något annat jag kan göra För att komma undan? Förslag?
Leta reda på en lämplig dikt, det finns många som hyllar kärleken. Det finns t.ex flera fina dikter i Bibeln, i Höga Visan. Då behöver du bara säga "Jag vill läsa en dikt för er" när den som är toastmaster/toastmadam har gett dig ordet. Sedan läster du dikten. Om man är nervös brukar det kännas bra att ha något i handen. Om du läser något ur Höga Visan så ser det bara stiligt ut att du läser ur den. Öva, öva och öva. Spela gärna in dig själv, det är rärr ofta man pratar för fort, det upptäcker man om man spelar in. Lycka till. Det kommer att gå alldeles utmärkt. Annars får du se till att få "halsfluss" som gör att du inte får prata överhuvudtaget, kan förstås bli en lite tråkig fest för dig då.
Om du inte vill hålla tal, låt bli! Finns inget värre än att genomlida att lyssna på någon som är jättenervös och inte bra på att hålla tal - då är det bättre att låta bli!!