• abcdefh

    Röda/svarta prickar på benen - hjälp!! (bild)

    Hur jag än gör för att ta bort hår på benen (raka, vaxa eller epilera) så får jag alltid massa små röda prickar som aldrig går bort...

    Nu är det dock värre - förutom de röda prickarna så har jag även fullt med svarta prickar! Tror att det är inåtväxta hårstrån men är inte säker. När jag försöker pilla bort dem med pincett så får jag oftast inte ut hela hårstrån utan bokstavligt bara små prickar. Plus att det bara blir ännu fulare märken om jag pillar, och det är över hela benen...Rynkar på näsan

    Skickar med en bild. Det var en vecka sen jag tog bort hår senast, så prickarna är alltså inte nya utan har varit där hela tiden.



    Hur kan man få bort det här??
    Jag tar studenten om några dagar och vill inte se ut såhär då... Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Röda/svarta prickar på benen - hjälp!! (bild)
  • JosefinGranqvist89

    Ha alltid rakskum när du använder rakhyvel, använd nya rakblad. Se till att du inte är för torr om bena när du rakar. Smörj in ordentligt med body lotion eller liknande. Troligtvis är hårsäckarna lite irriterade efter rakning/epilering mm. Så testa om något ovan fungerar!

  • abcdefh
    Fjällan skrev 2014-06-08 23:29:23 följande:
    De är hårsäckar! Låt bli att pilla
    Men de svarta prickarna som är i vissa av dem är ju hår.. hur får man ut dem utan att pilla? Att peela med body scrub osv hjälper inte

    JosefinGranqvist89 skrev 2014-06-08 23:43:03 följande:
    Ha alltid rakskum när du använder rakhyvel, använd nya rakblad. Se till att du inte är för torr om bena när du rakar. Smörj in ordentligt med body lotion eller liknande. Troligtvis är hårsäckarna lite irriterade efter rakning/epilering mm. Så testa om något ovan fungerar!
    När jag rakar brukar jag använda rakapparat, den går inte att byta rakblad på vad jag vet... men kanske ska investera i en rakhyvel istället i fortsättningen, eller enbart epilera. 

    Dock är problemet egentligen hur jag ska få bort det som redan finns på benen NU - inte hur jag förebygger problemet i framtiden Rynkar på näsan
  • Hoppfull84

    vissa människor ser ut sådär i huden helt enkelt, du får lära dig leva med det.
    det ar inget med rakningen att göra utan dina hårsäckar är helt enkelt lite mer pigmenterade på benen än på resten av kroppen. jag, mina systrar och min mor ser alla ut sådär. det ser lite bättre ut på sommaren när huden runtomkring blir solbränd då syns inte prickarna lika mycket.

    det är klart att det är hår i prickarna, det är ju hårsäckar det SKA vara hår i dom! visst kan man trycka ut dom som man gör med en finne men det kan ge ärr och du lär knappast bli snyggare på benen av 1000 röda klämmärken.

    det finns värre saker att leva med här i livet. jag är lycklig med mina prickig-korv ben och låter inte det hinda mig från att ha kjol/shorts. lev livet  och lär dig älska dina prickiga ben!

  • abcdefh
    Hoppfull84 skrev 2014-06-09 22:26:14 följande:
    vissa människor ser ut sådär i huden helt enkelt, du får lära dig leva med det.
    det ar inget med rakningen att göra utan dina hårsäckar är helt enkelt lite mer pigmenterade på benen än på resten av kroppen. jag, mina systrar och min mor ser alla ut sådär. det ser lite bättre ut på sommaren när huden runtomkring blir solbränd då syns inte prickarna lika mycket.

    det är klart att det är hår i prickarna, det är ju hårsäckar det SKA vara hår i dom! visst kan man trycka ut dom som man gör med en finne men det kan ge ärr och du lär knappast bli snyggare på benen av 1000 röda klämmärken.

    det finns värre saker att leva med här i livet. jag är lycklig med mina prickig-korv ben och låter inte det hinda mig från att ha kjol/shorts. lev livet  och lär dig älska dina prickiga ben!
    Men håren är ju inåtväxta och kommer inte ut... så kan du inte säga att det SKA vara.
    Om jag inte gör något åt det kommer det väl bli inflammerat? Det kliar och gör ont redan. Imorse var prickarna helt svällda men nu har det gått ner litegrann.
  • Lisb1
    Hoppfull84 skrev 2014-06-09 22:26:14 följande:
    vissa människor ser ut sådär i huden helt enkelt, du får lära dig leva med det.
    det ar inget med rakningen att göra utan dina hårsäckar är helt enkelt lite mer pigmenterade på benen än på resten av kroppen. jag, mina systrar och min mor ser alla ut sådär. det ser lite bättre ut på sommaren när huden runtomkring blir solbränd då syns inte prickarna lika mycket.

    det är klart att det är hår i prickarna, det är ju hårsäckar det SKA vara hår i dom! visst kan man trycka ut dom som man gör med en finne men det kan ge ärr och du lär knappast bli snyggare på benen av 1000 röda klämmärken.

    det finns värre saker att leva med här i livet. jag är lycklig med mina prickig-korv ben och låter inte det hinda mig från att ha kjol/shorts. lev livet  och lär dig älska dina prickiga ben!
    håller med! sådär har jag också har alltid haft, oavsett hur jag tar bort håret och även när jag inte tar bort det.
    Jag har slutat jämföra och är lycklig som jag är!
  • Darla

    Kan bli så när jag tar bort håret med.  Jag rakar eller vaxar eller använder epilator. Jag måste alltid vänta 12 timmar efteråt innan jag kan smörja eller duscha för annars svider det och prickarna blir röda. Men jag upplever att de syns mer efter rakning, drar jag bort håren så blir det inte lika tydliga prickar, och absolut inte svart i (finns ju inget kvar av det i hårsäckarna).

  • goodgal164

    Det hudtillståndet du har kallas keratosis pilaris!! Googla på det. Går att bli bättre med vissa krämer, peeling med syror osv. går att behandla med laser / kemisk peeling också. Viktigt att du smörjer in dig varje dag Med fuktkräm!

  • goodgal164

    Det hudtillståndet du har kallas keratosis pilaris!! Googla på det. Går att bli bättre med vissa krämer, peeling med syror osv. går att behandla med laser / kemisk peeling också. Viktigt att du smörjer in dig varje dag Med fuktkräm!

  • goodgal164

    Det hudtillståndet du har kallas keratosis pilaris!! Googla på det. Går att bli bättre med vissa krämer, peeling med syror osv. går att behandla med laser / kemisk peeling också. Viktigt att du smörjer in dig varje dag Med fuktkräm!

Svar på tråden Röda/svarta prickar på benen - hjälp!! (bild)