• Anonym (Gullig)

Dax att reda upp detta!

Ordet gullig vad betyder det för dig och när använder du det? Jag använder enbart gullig om jag verkligen menar det, alltså om jag tycker personen är gullig eller om personen gjort något gulligt. Jag tycker det är väldigt konstigt att visa kan använda gullig som vad snäll du är.

• Svar på tråden Dax att reda upp detta!
  • 20140522

Reda upp vadå? Att du använder ett ord annorlunda än andra?

• Rainbow gg

Gullig betyder för mig 'söt'.
    Du ser så gullig/söt ut
    Tack, vad gulligt/sött av dig
    Titta så gulliga/söta valpar

• Anonym (Gullig)
    20140522 skrev 2014-06-09 12:18:39 följande:
    Reda upp vadå? Att du använder ett ord annorlunda än andra?

Enligt synonymer så finns inget snäll med under gullig. Människor använder gullig helt fel om det ska beskrivas som snäll. Jag använder gullig korrekt och andra fel.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Gullig) skrev 2014-06-09 12:51:42 följande:

Enligt synonymer så finns inget snäll med under gullig. Människor använder gullig helt fel om det ska beskrivas som snäll. Jag använder gullig korrekt och andra fel.
    Men dåså, då får väl det anses som uppklarat... 

För övrigt anser jag att man kan få använda ord lite som man vill i talspråk, huvudsaken är att man blir förstådd. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • 20140522
    Anonym (Gullig) skrev 2014-06-09 12:51:42 följande:

Synonymer till gullig
    (vard.) rarsötnäpennättfinkärgosigputtenuttig
    Första synonymen är "rar".
    Synonymer till rar
Svar på tråden Dax att reda upp detta!