• Östlund

Njursvikt - Gammal katt

Hej, vi har en gammal katt på ca 20 år nu.. förra året märkte vi att han började dricka och kissa mer, och även magra. Han började magra efter vi upptäckte en varknöl och han fick gå på antibiotika. Det första veterinären sa, var att njurarna höll på att lägga av, vid bedömning av beröring. Det sägs att när de har njursvikt så atämmer dessa symptom, men katten verkar mycket pigg, vill äta mer och är hellre ute hela dagarna. Han verkar inte lida för 5 öre. Så, det är väl okej att låta han leva som vanligt tills han blir sämre och vi måste ta bort honom via veterinär?

• Svar på tråden Njursvikt - Gammal katt
  • Birgitta02

Njursvikt gör inte ont så länge man inte rör vid njurarna. Men märker ni att katten magrar, kräks av mat, t o m svårt att dricka - då är det dags att ta beslutet.

• Ambulansliv

Finns specialfoder för njursvikt men alla katter gillar inte det. Så jag skulle köra på med hans vanliga mat och låta honom förhoppningsvis få en skön sommar! Men när han börjar ge upp då märker du det och det kan gå fort, så var beredd. 

• Östlund

Det är ju dessa svar jag hoppades på! Men, det börjar ju då bli väldigt dyrt just med kattsanden då han vägrar göra ifrån sig ute, han är väldigt bekväm. I värsta fall sätter han sig på mattan, kvarglömda kläder på golvet eller handdukar.. eller ja, dyrt med både sand och tvättmedel.. och ekonomin är ju på gränsen till att det vore en större börda med hans problem.. han är väldigt kräsen med mat också, så vi väntar mest på att hans tid är inne, pga hans ålder, magrande och att det var ca 1 år sen vi fick detta besked och vi vet inte när det började.. vore ju bäst för honom också eftersom det måste vara jobbigt att gå och dricka och kissa hela tiden..

• Ambulansliv
    Östlund skrev 2014-06-09 14:02:38 följande:
    Det är ju dessa svar jag hoppades på! Men, det börjar ju då bli väldigt dyrt just med kattsanden då han vägrar göra ifrån sig ute, han är väldigt bekväm. I värsta fall sätter han sig på mattan, kvarglömda kläder på golvet eller handdukar.. eller ja, dyrt med både sand och tvättmedel.. och ekonomin är ju på gränsen till att det vore en större börda med hans problem.. han är väldigt kräsen med mat också, så vi väntar mest på att hans tid är inne, pga hans ålder, magrande och att det var ca 1 år sen vi fick detta besked och vi vet inte när det började.. vore ju bäst för honom också eftersom det måste vara jobbigt att gå och dricka och kissa hela tiden..
    Kanske finns nån bättre sand? Fler lådor?
  • Östlund

Vi har provat alla möjliga sand, de flesta är bra, men det är mängden kiss, så han går ju tills han blir extremt kissnödig och går väldigt ofta, så jag får tömma lådan nästan varje dag.. vi har börjat stänga dörren till lådan och vi har ytterdörrarna öppna dygnet runt för att han SKA gå ut och göra ifrån sig, men icke säger han.. och ibland går han och skiter i växthuset.. undrar om han jävlas med en också..

• Birgitta02
    Östlund skrev 2014-06-09 14:02:38 följande:
    Om du känner att bördan blir för stor så gör katten en tjänst nu. Den lär inte bli bättre, bara sämre. Och njurproblem är den absolut vanligaste sjukdomen bland katter. En ung katt kan via medicinering hålla njursvikt stången, men inte en så gammal katt. Och katten är en katt, har inte en aning om det där med veterinär och avlivning. Att man inte avlivar en katt som är sjuk, beror på ens egna mänskliga dåliga samvete och saknad.
  • Östlund

Jo, jag borde ju göra det rätta. Men desvärre äger min sambo katten och han vill ju absolut slippa det.. tyvärr så vet vi ju inte heller på vad kostnaden blir av avlivning. Vet att de ändå inte kommer ske, min sambo har levt med katten sen den var kattunge

• Birgitta02
    Östlund skrev 2014-06-10 06:37:11 följande:
    Jo, jag borde ju göra det rätta. Men desvärre äger min sambo katten och han vill ju absolut slippa det.. tyvärr så vet vi ju inte heller på vad kostnaden blir av avlivning. Vet att de ändå inte kommer ske, min sambo har levt med katten sen den var kattunge
    En avlivning kostar på ett ungefär 1100 kr. Lite mer eller lite mindre beroende på vilken veterinär ni går hos.

Din sambo måste ta sitt ansvar som djurägare. I det ingår att ta beslut när tiden är inne. Att låta katten självdö är djurplågeri och kan faktiskt vara straffbart. Tydligen lider inte katten nu, men om ni ser att den börjar må riktigt dåligt, då är det brottsligt att inte göra något åt det.
  • Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2014-06-10 09:45:05 följande:
    En avlivning kostar på ett ungefär 1100 kr. Lite mer eller lite mindre beroende på vilken veterinär ni går hos.

Din sambo måste ta sitt ansvar som djurägare. I det ingår att ta beslut när tiden är inne. Att låta katten självdö är djurplågeri och kan faktiskt vara straffbart. Tydligen lider inte katten nu, men om ni ser att den börjar må riktigt dåligt, då är det brottsligt att inte göra något åt det.
    Litet PS. Avlivningen blir billigare om ni själva tar hand om kroppen. Det pris jag angav gäller avlivning och kremering tillsammans med andra djur (kliniken tar alltså hand om kroppen). Vill ni ha enskild kremering och en urna med askan så blir det dyrare.
  • Östlund

Nu är det ju så att vi inte vet hur länge det varit såhär, tycker det är onödigt att ge medicin då han varken har ont och att han är gammal. Vi märker om han blir dålig, då finns det bara ett självklart beslut till veterinären. Du missförstår mig helt, att sitta och påstå att vi tänker låta han dö av smärta. De jag menar med att min sambo levt med honom hela livet, är att de kommer ta hårt på honom, vi är inga djurhatare, men man blir ju vilsen när man inte vet hur det blir med honom och vår ekonomi när det värsta inträffar.

• djurvän

Ursäkta men det är ganska uppenbart att det ända du tänker på är ekonomin. Jag har inte direkt en fet plånbok. Men min katt får kosta vad han kostar. Att skriva att du är orolig för hur ekonomin blir visar hur lite katten betyder i jämförelse med plånboken. Va en djurvän och tänk för guds skull på djuret.

Svar på tråden Njursvikt - Gammal katt