• Tihi

    Varför är jag snuvig när jag vaknar?

    Har sedan någon vecka varit snuvig när jag vaknar och måste snyta mig flera gånger dom första timmarna jag är vaken. Sen är det borta huxflux. Jag är inte sjuk och har inte varit sjuk på flera månader så varför är jag snuvig på morgonen?

  • Svar på tråden Varför är jag snuvig när jag vaknar?
  • Stårschan

    Min bästa kompis har varit sådan så länge jag har känt henne. Kan det vara någon lättare allergi mot kvalster eller dun?

  • Tihi
    Stårschan skrev 2014-06-09 14:49:59 följande:
    Min bästa kompis har varit sådan så länge jag har känt henne. Kan det vara någon lättare allergi mot kvalster eller dun?
    Det är nytt för mig. Dun använder jag inte. Täckena och bäddmadrassen är helt nya och kuddarna är högst ett år gamla men det kanske är kvalster trots det? Kanske skulle byta kuddarna också och se om det hjälper.
  • Anonym (n)
    Stårschan skrev 2014-06-09 14:49:59 följande:
    Min bästa kompis har varit sådan så länge jag har känt henne. Kan det vara någon lättare allergi mot kvalster eller dun?
    så är jag med! varit så i måånga år. Är det allergi mot kvalster? men jag blir inte snuvig när jag ligger i sängen på kvällarna, bara på morgonen.
  • Tihi

    Kvalster låter kanske inte omöjligt. Kan det komma på äldre dagar? Eftersom att täcken och madrass är nya så borde snuvan försvinna en tid om jag köper nya kuddar också? Jag tänker att det ju inte hinner komma kvalster så fort och att jag skulle kunna testa på så vis eller tänker jag fel?

    Tror inte det är pollen men jag är ingen läkare förstås.

  • Annelie 76

    Jag har så och jag fick diagnosen dammallergi. Inte kvalster eller pollen utan damm. Med allergitabletter håller det sig i schack men jag har nässpray jag kan använda om det behövs.

  • Gardenia

    Vissa kan vara känsliga för temperaturcäxlingar om man har känsliga slemhinnor. Jag är också snuvig på mornarna, men mest på höst, vinter och vår, när det är svalt i rummet och jag kliver upp från en varm säng. Blir också snuvig när jag går inomhus efter att ha varit ute om det är varmare inne än ute. Har du snuva året om så låter ju kvalster troligt som tidigare nämnts.

  • falukorv

    Hur nya är madrasserna då? Om du bara varit snuvig i någon vecka och är säker på att du inte bara är lite småförkyld, så känns det ju som att det borde vara något nytt du inte tål? Nytt tvättmedel?

  • Lisameds

    Har precis samma problem, bli oftast väldigt snuvig när jag vaknat. Kan hända att jag nyser 1-2 ggr precis när jag vaknat och går upp. Som sedan försvinner, lite senare på dagen.. Min mamma påstår att det är pga temperaturväxlingar, så jag hoppas att det är det.


    17 år
  • Anonym (Tyra)

    Säkert kvalster.

    Du behöver inte köpa nya kuddar och täcken men du måste tvätta allt i 60 grader minst en gång per månad. Lakan måste bytas en gång per vecka.

    Kvalster finns naturligt överallt så även om du köper nytt kommer kvalstren hamna där ändå.

  • Anonym (Tyra)
    Annelie 76 skrev 2014-06-09 15:44:27 följande:

    Jag har så och jag fick diagnosen dammallergi. Inte kvalster eller pollen utan damm. Med allergitabletter håller det sig i schack men jag har nässpray jag kan använda om det behövs.


    Jag har bestämt för mig att barnens allergiläkare sagt att man inte kan vara allergisk mot damm, enbart de proteiner som kan finnas i dammet. Ofta protein från pälsdjur eller kvalster.

    Damm i sig kan inte orsaka allergi.
  • Anonym (Kvalsterallergi)

    Om det är kvalsterallergi är det absolut bästa att INTE bädda sängen. Se till att det kommer in dagsljus. Dessa små elakingar måste nämligen ha mörker för att överleva. Tvätta i 60 grader hjälper inte. Dessa har lyckats överleva i 400 miljoner år, det säger en del om deras livskraft.
    Läs mer här www.medeca.se/kvalsterallergi/om-kvalsterallergi/kvalster

  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Kvalsterallergi) skrev 2016-08-20 08:55:37 följande:

    Om det är kvalsterallergi är det absolut bästa att INTE bädda sängen. Se till att det kommer in dagsljus. Dessa små elakingar måste nämligen ha mörker för att överleva. Tvätta i 60 grader hjälper inte. Dessa har lyckats överleva i 400 miljoner år, det säger en del om deras livskraft.

    Läs mer här www.medeca.se/kvalsterallergi/om-kvalsterallergi/kvalster


    Nja. I länken du själv postat står det just att täcken och kuddar ska tvättas i 60 grader och det precis vad allergiläkare säger.

    Sedan kommer kvalstren alltid tillbaka och det är därför man ska upprepa tvättandet varje månad.

    Det där med att inte bädda stämmer inte heller. Att bara låta täcket ligga kvar där det ligger när man vaknar gör inte att kvalstren dör - däremot skulle man kunna hänga ut alla sängkläder för att vädra dem.
  • Anonym (Rachel)

    Så var det för mig också, det visade sig vara en lätt pälsdjurs allergi (jag har djur)

Svar på tråden Varför är jag snuvig när jag vaknar?