• Anonym (Ledig?)

Beviljad semester och plötsligt tidigarelagt semesterstopp. Hur funkar det?

Kan någon juridisk kunnig berätta för mig hur saker fungerar. Jag är beviljad semester fram till 8/8. Papper finns och allt är klart. Idag meddelas att alla ska vara tillbaka i tjänst senast 1/8. De flesta har semestrar som är lagda så att de är tillbaka innan dess, men jag fick ytterligare en vecka. 

Hur fungerar det nu? Är min beviljade semester i fara? 

• Svar på tråden Beviljad semester och plötsligt tidigarelagt semesterstopp. Hur funkar det?
  • Anonym (Ledig?)

Hon säger ingenting eftersom hon själv har semester nu. Därav min fråga här!

• Anonym (***)
    Anonym (Ledig?) skrev 2014-06-09 19:41:01 följande:
    Hon säger ingenting eftersom hon själv har semester nu. Därav min fråga här!
    Varför frågade du inte HR eller den som meddelade dig?
  • Anonym (Ledig?)
    Anonym (***) skrev 2014-06-09 19:42:51 följande:
    Varför frågade du inte HR eller den som meddelade dig?
    För att den som meddelade mig själv är på semester och för att jag gärna har lite på fötterna innan jag vänder mig till HR just i det här fallet.
  • EnGladPingvin

Arbetsgivaren har rätt att dra in beviljad semester och till och med beordra att semester avbryts, men det krävs synnerliga skäl och att det är på grund av något som inte kunde förutses när semestern beviljades. Ibland inträffar sådant som gör att man måste neka beviljad semester för att verksamheten ska överleva t.ex.. Arbetsgivaren är då skyldig att ersätta ekonomisk skada, t.ex. kostnader för redan bokad resa.

Har du funderingar kontakta ditt fack.

Svar på tråden Beviljad semester och plötsligt tidigarelagt semesterstopp. Hur funkar det?