Hjärtproblem eller bara halsbränna + gallan?
Min mamma som precis fyllde 60 år är nu inlagd på akuten pga misstänkt hjärtproblem. Hon är rökare sedan ca 45 år, ett paket om dagen. Lite överviktig, mest bukfetma, men inga större problem med hälsan, fick 4 barn utan problem.
Men hennes mamma dog i hjärtinfarkt i samma ålder (också rökare), hennes bror dog hastigt i förtid pga brustet blodkärl i hjärnan (rökare) och hennes syster dog också ung, men där bidrog inte bara rökning utan även alkoholmissbruk.
Min mamma är extremt envis och föredrar att stoppa huvudet i sanden, så hon går aldrig frivilligt till läkare, jag fick tvinga iväg henne idag. Nu är min syster och pappa på akuten med henne. Jag blir orolig för att mamma själv var extremt orolig när de åkte, jag tror hon vet att det är något värre än bara halsbränna som hon påstod.
Vad tror ni om mammas problem, hjärtat eller bara halsbränna och problem med gallblåsan?
Hon har haft misstänkta gallstensanfall till och från de senaste åren, ganska lindriga och aldrig sökt hjälp. Nu har hon haft ganska ont i ryggen, magen och bröstkorgen en längre tid. Det känns som svår halsbränna, det svider, har ont i halsen och svårt att svälja, men smärtan går även upp i käken och ut i VÄNSTER arm. Omeprazol har inte hjälpt, men hon har inte tagit det regelbundet nu på sistone.
Så smärtan i ryggen, magen, bröstkorgen och käken skulle kunna tyda på halsbränna och gallan. Men smärta i vänster arm? När jag hade kroniska gallproblem hade jag alltid smärta i höger arm och oroade mig aldrig för hjärtproblem.
Denna värmebölja som har varit i flera dagar nu kan ju påfresta hjärtat ännu mer. På besök hos mig idag hade hon intensiv smärta i bröstet, svårt att andas och svälja, verkade helt utmattad trots att hon inte gjort något ansträngande, men påstod att hon inte var andfådd.
Hon lever ganska stressigt med hög psykisk belastning pga familjeproblem, men jag tror inte det handlar om panikångest, hon är inte den typen som visar ångest på så sätt.
Enligt läkaren på akuten visade EKG inget särskilt. Sänkan var förhöjd, men bara drygt 20. De andra proverna är lite oklara fortfarande. Hon fick spray i munnen mot kärlkramp som inte hjälpte mot smärtan och senare andra mediciner, bl a blodförtunnande.
Efter de senaste medicinerna så sjönk blodtrycket hastigt och blev för lågt. Så nu ville läkaren göra ett nytt EKG. Har aldrig haft för högt blodtryck och puls utan helt normalt trots otränad och överviktig.
De säger att det inte är livshotande, men kan inte utesluta hjärtproblem och nu är hon inlagd för vidare undersökningar. Proverna visar på NÅGOT, men de vet inte vad exakt. Kanske tecken på tidigare, lindrig hjärtinfarkt som hon inte har märkt av eller en som är på gång nu...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-10 13:40
Tydligen så hade EKG visat en "mindre förändring" men läkaren kunde inte säga säkert vad det handlar om.
Smärta i vänster arm när läkaren klämde och kände och ingen smärta i höger arm.
För ca 5 år sedan var EKG helt normalt, men mamma fick blodförtunnande utskrivet, med tanke på familjehistoriken. Hon struntade i medicinen och nu visar sig det misstaget, även synligt på EKG. :(