• divRa

Mirena hormonspiral blödning/mens

Hej!
    Vet att det finns tusen trådar om detta ämne men får ingen klarhet i någonting.. så jag startar en egen.

Satte in hormonspiral för 3 veckor sedan. Första två veckorna hade jag lite färgade flytningar och sedan fick jag (5 dagar för tidig) mens. Mindre än vad jag haft (värsta syndafloden), men är nu på 7 dagen och det verkar inte avta överhuvudtaget.

Finns det ngn som haft liknande blödningsmönster och kan ge lite hopp till en som verkligen avskyr blödningar av alla de slag och särskilt sommartid när man helst vill ha bikini.. Menskopp brukar jag använda, men har dragit på mig en infektion som medicineras, och vill inte använda koppen. (Blev en olidlig lukt, blod ska lukta blod och inte rutten kattmat.) Så det är svettiga bindor som gäller.

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Mirena hormonspiral blödning/mens
  • Hoppfull84

själv hade jag full mens i 6 veckor efter insättnngen. hade skavsår efter bindorna och var sååå nära att ge upp och be dom ta ut den. men jag höll ut liite till och vips så hade den satt sig till rätta och det slutade blöda. sen ahde jag inte mens alls på två år!  ingen pms eller mensvärk heller så himla lyxigt! tog ut den i höstas för att jobba på barn nr två och fick tillbaka mensen efter en månad.

så håll ut, det akn ta några veckor innan den har satt sig på sin plats ordentligt, kan tipsa om apolivas(riktiga apoteket) bindor som inte är lika plastiga som libresse/always och andas bättre.

• Anonym (M)

Ca 10 dagar efter insättningen började jag blöda började lite smått och sen ca 10dagar extremt mycket, höll i sig nästan en månad. Hade ca 14 dagar uppehåll med lite brun/röda flytningar vissa dagar och sen fick jag som en normal mens fast något längre. Nu har jag haft uppehåll ca 1 vecka och hoppas det håller i sig länge!! Provade cerazette minipiller innan och då hade jag mens varannan vecka!!!!

Kan ta upp till ett halvår innan det stabiliserar sig har jag läst.

• divRa

tuuusen tack för svar! :)

Dag 10+ med riklig blödning, känns ganska tröstlöst detta, försöker intala mig att det blit bättre, men det känns lite hopplöst för tillfället.

Ngn fler som vill komma (med helst positiva) erfarenheter? 

• En glad tjej

Jag fick Mirena i januari och hade mycket klydd de flesta månaderna, blödde mycket, fick ont i magen och la på mig lite i vikt. Nu måste jag säga att jag är väldigt nöjd. Har inga blödningar (kanske små stänkblödningar då och då) har inte ont i magen och vikten har stabiliserat sig. Ge det tid, min barnmorska sa att det kan ta upp till ett halvår innan allt funkar som det ska.

• divRa

Tack för svaret!

Borde ju ha satt in den i på vintern och inte mitt i sommarn, nåväl, den är ju där nu iaf.

Hade ni vanlig mens också eller bara långdragna mellanblödningar? Med mellanblödningar menar jag röd blödning och inte färgade flytningar.

• divRa

Någon fler som behagar dela med sig av sina erfarenheter? :)

• divRa

Blir lite tröstlöst detta, men skriver för det för säkert nån anna som söker på nätet efter liknande..

Blodbadet, eller mellanblödningarna, vad man nu ska kalla det fortsätter... dag 14 idag. För mycket för trosskydd men ändå inte en full binda per dag.

Tummen upp för apotekets bindor! Strax lite bättre att sätta lite toapapper ovanpå libresses plastiga bindor så det blir lite luftspalt mellan, mindre irritation i underlivet!

Verkligen ingen annan som vill ge sin erfarenhet?

Lena?

• Navolockaja

Jag fick spiralen den 6 juni. Mensen kom som vanligt. Blöder från och med dagen spiralen sattes i. :/ Läste lite här och där om att detta kan pågå upp till 6 månader. Vissa kvinnor fick blödningar efter samlag.  Nu har jag fått ont i ländryggen samt i magen. Ska ringa barnmorskan bara för att kolla om allt är ok. Men jag instämmer med att det är tråkigt att man blöder nonstop utan att ha ett normalt liv. Jag har tre barn och ammar fortfarande. Hoppas att blödningen avtar snart, annars är det ju mens hela tiden. Sex är nästan utesluten :(

• divRa

Hej! 
    Här kommer en liten uppdatering..
    Första mensen höll i sig i 24(!) dagar, följt av färgade flytningar i 9 dagar, sedan inget i 4 dagar och så drog menshelvetet igång igen. Dag 7 idag.
    Less blir man ju med mindre. Har varit och kollat så banden syns, tagit infektionsprover (Får svar imorgon eller på fredag), och får en läkartid i augusti, för att kolla med ultraljud om den sitter som den ska om blödningen inte gett sig tills dess. 
    Så jävla drygt! Vi som åker på semester om några dagar!

Några andra som har solskenshistorier att dela med sig av?

Hur går det Navolo­ckaja?

• Nemo111

Hej. Undrade hur det gått för dig Diva då jag har samma problem du har haft din minst 6 mån nu (om den är kvar). Är det ok?

Nemo

• Bambi10

Hej,

Jag satt min i slutet av november. Allt gick bra med insättningen men en vecka efter insättningen började jag få kraftig mensvärk. Mensvärken fortsatte i 2 veckor fram tills jag fick min mens som var 5 dagar tidig.

Det började som en blandning av flytning och brun mens och det var i små mängder, vilket räckte med trosskydd.

Det fortsatte i 4 dagar och jag skulle resa bort. På flyget var det dags för byte av trosskydd och då ser jag en stor flod med blod på byxorna och trosorna. Fick fixa det och den starka blödningen fortsatte i 1 vecka. Nu har jag haft små blödningar i 3 dagar igen så åter till trosskydd.

Vanligt fall håller min mens mellan 4-5 dagar.

Jävligt trist pga att jag är utomlands och ingen bad för min del ????

Är dock väldigt rädd för att något är fel men har läst mycket och även min BM har sagt att det tar tid för kroppen att vänja sig.

• Asirna

Hade en p-stav förut, efter 2 år fick jag blödningar två veckor i rad var 6 vecka ungefär, det var jävligt jobbigt och visade sig vara min p-stav.
    Så för 6 veckor sedan bytte jag till Mirena hormon spiral..
    Har inte lika mycket blödningar som dig, men har små blödningar någgra få gånger i veckan..

Det tar upp till 3-6 månader sa barnmorskan, innan hormonspiralen kommer i balans med kroppen och börjar värka, så gäller att vara tålmodig :)

Om du känner dig osäker så ska du kontakta din barnmorska

Svar på tråden Mirena hormonspiral blödning/mens