• vampyria2

Stilfull present till snobb, nån som har en ide?

Ja riktigt så illa är det inte, är till en nära vän som är helt underbar men har riktigt fint hemma och har det mesta redan  >.<

Vi firar midsommar hos henne och nehhes familj varje år och det är en riktigt stor fest där de bjuder på det mesta, dessutom så sover vi kvar och kommer att stanna en natt till så det är en hel helg som det gäller.

Jag vill så gärna hitta nån fin lite speciell present att ta med till henne som fixar allt år ut och år in för att vi alla ska ha det så bra men jag kommer inte på nått bra

Jag har funderat lite på det här med att göra nått till henne, vet att hon älskar återvinning och gillar laga mat och baka.
    De bor i ett stort hus så kanske nån vet nått kul till trädgården man kan köpa eller så?

Hm så det där med vad det får kosta, upp till 500 kr hade jag tänkt mig + lite till om det är nått riktigt häftigt

Så snälla FL hjälp mig som är helt stillös att hitta nått fint till denna underbara människa

• Svar på tråden Stilfull present till snobb, nån som har en ide?
  • kaffe

Kanske ett fruktträd eller någon annan lite ovanligare växt att plantera i trädgården.  

• Skärin

Vad sägs om en stor korg med hembakat? Sju sorters kakor/cupcakes/bullar eller liknande? Eller om hon är den nyttiga typen kanske hembakt bröd? Se till så att allt är purfärskt bara så att det går att frysa in om hon vill. Annars är ju ett fint serveringsfat alltid kul, sörskilt om de gillar att bjuda på mat och såna kan man ju inte få för många av. Eller kanske något "onödigt" till köket som hon saknar typ laxfilekniv, köttklubba, valfri attiralj från le creuset, en halv meters pepparkvarn... ja du vet. Sånt som man vill ha men aldrig kommer sig för att köpa. Kanske kan hennes man vara behjälplig i frågan?

• Sorbus

Någon fin bok om bakning, trädgård eller återvinningspyssel kanske?

Eller ta med er alla attiraljer till en riktigt mumsig frukost och duka upp hos dem på morgonen när ni sovit över. Det kan ju vara trevligt om det är hon/de som fixar allt till alla andra, att inte behöva fixa nästa dag.

• vampyria2

Vilka bra idéer ni har gett, är lite sånt jag har funderat på jag också, hm nån som har koll på märken och såna saker? Jag är verkligen hel kas på vad som är inne och inte men vet att hon har koll på sånt, därför har jag lite svårt att bestämma mig för något.
    När det gäller frukosten så är det redan en annan tjej som kommer att hålla i den men annars hade det varit en super bra lösning helt klart

• Skärin

Märken på vad tänkte du? Köksgrejer eller fruktträd? :) För övrigt var ju fruktträd en riktigt fin ide, min kollega fick ett fruktträd i avtackningspresent, det var mycket uppskattat! Och tänk om det växer sig stort och bär massa frukt, du kommer att ha satt prägel på deras trädgård för alltid :) förutsatt att det är något du tror att de skulle uppskatta förstås!

• vampyria2
    Skärin skrev 2014-06-10 21:43:33 följande:
    Märken på vad tänkte du? Köksgrejer eller fruktträd? :) För övrigt var ju fruktträd en riktigt fin ide, min kollega fick ett fruktträd i avtackningspresent, det var mycket uppskattat! Och tänk om det växer sig stort och bär massa frukt, du kommer att ha satt prägel på deras trädgård för alltid :) förutsatt att det är något du tror att de skulle uppskatta förstås!

På kökssaker eller om man kommer på nått annat som man kan ge, kanske nått till trädgården eller så, lyktor m.m, jag har ingen koll alls på vad som är inne eller så men som sagt jag vet att hon har sten koll på sånt, tusan så tråkigt det är att inte ha nån koll alls men man vet att hon har det när man verkligen vill ge henne nått som gör henne riktigt glad....jag vet att hon blir glad över vad hon är får och att det är tanken som räknas för henne men det skulle vara så kul att lyckas ge henne nått som hon verkligen skulle uppskatta Drömmer
  • Skärin
    vampyria2 skrev 2014-06-10 21:50:30 följande:
    På kökssaker eller om man kommer på nått annat som man kan ge, kanske nått till trädgården eller så, lyktor m.m, jag har ingen koll alls på vad som är inne eller så men som sagt jag vet att hon har sten koll på sånt, tusan så tråkigt det är att inte ha nån koll alls men man vet att hon har det när man verkligen vill ge henne nått som gör henne riktigt glad....jag vet att hon blir glad över vad hon är får och att det är tanken som räknas för henne men det skulle vara så kul att lyckas ge henne nått som hon verkligen skulle uppskatta

Kanske kan du gå in på en Servera- eller Önskabutik och fråga personalen om vad som är trendigt och ett måste-ha denna säsong? Annars tycker jag nog du kan fråga hennes man om det är något han kan komma på att hon saknar och ta med det till affären när du kollar runt. Annars finns det ju tidlösa märken som alltid är inne just för köksgrejer, Le creuset, Stelton, Kitchen aid, Bodum mm. För att inte tala om alla knivmärken, men då drar det snabbt väg över din budget. Du vet inget hon gillar typ ost, skaldjur eller liknande? Specialbestick till lyxmat är ju inget man unnar sig i vanliga fall, sånt är roligt att ge om man lyckas pricka rätt! Men jag tror det bästa är att höra med mannen så att du lyckas träffa rätt, förutsatt att det är din väninna som du vill överraska i första hand.
  • Radhuspinglan

Gör eller köp en väska, korg eller något annat, gjord av gamla godispapper; DET är äkta återvinning det! Jag har själv två sådana handväskor och jag fullkomligt älskar de!

• EnAnonumius

Trädgårdssmultron kanske skulle vara något?
    Med tanke på att hon gillar att baka och laga mat.
    Oftast så gillar ju sådan "köksmänniskor" att göra goda desserter med..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dejtande

Har värdinnan något speciellt intresse? Någon sport, hobby, trädgård, matlagning, vin, knyppling eller vad som... Sätt dig i hennes sits, vad går hon igång på och skulle göra henne glad??
    Spinn i så fall vidare på det, med ett presentkort på vinprovning, en delikatesskorg (med en god flaska vin, några udda ölsorter, lite ost, kex, päron, druvor och korvar etc), blandade kryddväxter i en korg eller bara en pappersinslagen skokartong, en lykta, ett arrangemang med ljus, växter, servetter etc i en kort/på en bricka), en prenumeration, ett presentkort (kanske inte så skoj, men väl så uppskattat), etc i all oändlighet. 

Du kommer nog att hitta på något bra!

• Skärin

Åh, men nu vet jag! Ett kryddapotek! Köp ca tio-femton olika örter och kryddor i kruka och plantera om så att det ser snyggt ut. Gör lite snygga skyltar vad som är vad, allting handgjort såklart. Placera allt på en stor fin rustik träbricka eller någon form av låda (tänk rustikt, lantlig stil). Köp kryddorna nån vecka innan så de får växa sig lite vilda innan midsommar. Tänk vilken lycka att få arbeta med färska örter hela sommaren! Det skulle iallafall jag bli lycklig av :)

• kaffe
    Skärin skrev 2014-06-10 23:58:11 följande:
    Åh, men nu vet jag! Ett kryddapotek! Köp ca tio-femton olika örter och kryddor i kruka och plantera om så att det ser snyggt ut. Gör lite snygga skyltar vad som är vad, allting handgjort såklart. Placera allt på en stor fin rustik träbricka eller någon form av låda (tänk rustikt, lantlig stil). Köp kryddorna nån vecka innan så de får växa sig lite vilda innan midsommar. Tänk vilken lycka att få arbeta med färska örter hela sommaren! Det skulle iallafall jag bli lycklig av :)
    Det var en bra idé. Den snor jag.
  • Radhuspinglan
    Skärin skrev 2014-06-10 23:58:11 följande:

Jag tycker också att detta var en superbra idé! Färska kökskryddor i små krukor. :) Ta ovanliga kryddor - sådana som man oftast inte köpet själv, och hitta recept som innehåller dessa kryddor, och gör en liten enkel handgjord kokbok. :)
  • Paulina P P
    kaffe skrev 2014-06-10 20:28:53 följande:
    Kanske ett fruktträd eller någon annan lite ovanligare växt att plantera i trädgården.  
    Innan man ger bort något sånt måste man vara säker på att mottagaren verkligen vill ha ett. Generellt är det olämpligt att ge bort presenter som innebär jobb för mottagaren.
  • kaffe
    Paulina P P skrev 2014-06-11 10:17:17 följande:
    Innan man ger bort något sånt måste man vara säker på att mottagaren verkligen vill ha ett. Generellt är det olämpligt att ge bort presenter som innebär jobb för mottagaren.
    Sant, men om man får örterna levereras snyggt planterade så behöver man bara vattna. Ska man tänka så, så kanske man inte ens ska ge bort ett blomträd. Dom behöver ju också vattnas.....
  • kaffe
    Paulina P P skrev 2014-06-11 10:17:17 följande:
    Var visst lite för snabb med svaret =).  Förutsättningen är ju att man vet att mottagaren uppskattar presenten.
  • vampyria2

Hm ja det där med örtkryddor skulle faktiskt vara en riktigt bra ide, jag har en dotter som jobbar i en blomster affär så hon skulle faktiskt kunna hjälpa mig att få ihop nått snyggt Drömmer

• Skärin
    vampyria2 skrev 2014-06-11 15:03:08 följande:
    Hm ja det där med örtkryddor skulle faktiskt vara en riktigt bra ide, jag har en dotter som jobbar i en blomster affär så hon skulle faktiskt kunna hjälpa mig att få ihop nått snyggt

Men vad perfekt! Jag tror jag måste sno den iden själv nångång för det kan ju inte bli annat än uppskattat, iaf när dt är till nån som gillar mat och bak. Och perfekt på sommaren för det är så lättskött då.
  • Kampsport

Köp en flaska konjak. Säger hon att det är äckligt så får hon allt lära sig. Det är ett måste att kunna dricka det ;) 

• vampyria2

Nu har jag snackat med dottern och hon ska fixa en med lite blandade saker i tex så ska hon ha jordgubbsmynta och bannanmynta med, hon som ska ha den älskar att blanda olika drinkar så det lät kul tyckte jag, blir även anra kryddor som passar till mat och bakning....åter igen kanon tack för era förslag och jag tror att den här pressenten kommer att fallai god jord hos henne

Svar på tråden Stilfull present till snobb, nån som har en ide?