• vaniljkaka

fråga till er som kan crosstrainer!

Hej! Jag har en crosstrainer hemma, körde första gången idag och orkade 20 min. Och då hade jag NOLL kondition. Körde med de svåraste, nivå 10. 

Men 20 min.. är inte de lite mycket för en nybörjare? läst om vissa som bara orkar några minuter. Så jag får den känslan att min crosstrainer är dålig, den är från rusta av märket adrenalin. 

Är det så att billiga & dåliga crosstrainers orkar man längre på då dom inte är lika jobbiga som dom som är dyra & bra? 

• Svar på tråden fråga till er som kan crosstrainer!
  • taggigros

Det är väl helt sjukt dåligt att bara orka ett par minuter?

Känn efter, det ska vara ansträngande!får du upp hjärtat, blir lite andfådd osv så funkar den ju bra:)

• Skärin

Du kan väl kolla din puls var femte minut eller något. Nu vet jag inte din ålder eller vikt eller kön men generellt kan man väl säga att den bör ligga någonstans mellan 150-190 slag per minut för att över huvud taget förbättra hjärtkapaciteten. Ligger du där och orkar 20 min är det ju en jättebra början! Träning är mycket vilja, de som säger att de endast klarar några minuter saknar nog vilja också, alternativt kör alldeles för hård växel! Som helt otränad bör man ju klara 20 minuters medelträning oavsett om man är storrökare eller inte. Medelträning = kan prata men det är på gränsen till för jobbigt. Snäppet över power walk kanske man kan säga.

• vaniljkaka
    taggigros skrev 2014-06-10 23:52:57 följande:
    Det är väl helt sjukt dåligt att bara orka ett par minuter?

Känn efter, det ska vara ansträngande!får du upp hjärtat, blir lite andfådd osv så funkar den ju bra:)
    Alltså dom första 10 minuterna är inte så jobbigt för mig, men dom sista 10 slår mitt hjärta fort och jag svettas som en gris. Det är väl då träningen är bra? och dom sista 2-3 minuterna är HEMSKA, då kämpar jag verkligen
  • Skärin
    vaniljkaka skrev 2014-06-11 14:31:05 följande:
    Alltså dom första 10 minuterna är inte så jobbigt för mig, men dom sista 10 slår mitt hjärta fort och jag svettas som en gris. Det är väl då träningen är bra? och dom sista 2-3 minuterna är HEMSKA, då kämpar jag verkligen

Det bästa du kan göra för att få resultat snabbt är i intervallträning. Värm upp ca 10 minuter. Kör 2 minuter stenhårt (du ska inte kunna prata alls i slutet av dessa två min), vila en minut, upprepa 5-10 gånger, så många gånger du orkar typ. Varva ner 10 minuter. Blanda detta pass med enbart konditionspass, kanske två intervall/vecka och två konditionspass. Jag lovar dig att du kommer trippla din uthållighet på en månad och förbränningen tar rejäl fart! (Om detta är nåt du vill alltså)
  • Hejhoppsan

Visst bör dom flesta klara mer än några minuter, men att klara 20 minuter på högsta motståndet första gången verkar galet. Antingen är crosstrainern kass, eller så har ts bättre kondis än hon tror :)

• taggigros
    vaniljkaka skrev 2014-06-11 14:31:05 följande:
    Håller med kommentaren där under, dom första tio minuterna kan du se som uppvärmning, träningen är bra när du börjar svettas och kämpa:) Hjärtat får jobba. 

Visst, man kan ha attityden att all träning är bra bara för att den är bättre än ingen träning, men det går snabbare att få resultat om man kämpar och anstränger sig.  Så efter dina sista 3 minuter, kör lite lugnt 3 minuter, sen kör hårt några minuter till osv... Man klarar alltid mer än man tror!
  • vaniljkaka
    Hejhoppsan skrev 2014-06-11 17:01:20 följande:
    Visst bör dom flesta klara mer än några minuter, men att klara 20 minuter på högsta motståndet första gången verkar galet. Antingen är crosstrainern kass, eller så har ts bättre kondis än hon tror :)
    Haha, tror knappast att jag har bra kondis, blir andfådd av minsta lilla annars :P Alltså högsta nivå är ju som sagt 10, men jag vill höja mer, nivå 1,2,3 är fan ingenting, INGET motstånd alls, typ som ettans växel på en cykel. 
    Den är ju från rusta så de kanske förklarar saken! 
    Nu sitter jag här genomsvett, klarade 25 minuter idag (igår 20) så nån nytta gör den väl även om den är dålig?
  • Skärin
    vaniljkaka skrev 2014-06-11 18:56:33 följande:
    Haha, tror knappast att jag har bra kondis, blir andfådd av minsta lilla annars :P Alltså högsta nivå är ju som sagt 10, men jag vill höja mer, nivå 1,2,3 är fan ingenting, INGET motstånd alls, typ som ettans växel på en cykel.  Den är ju från rusta så de kanske förklarar saken!  Nu sitter jag här genomsvett, klarade 25 minuter idag (igår 20) så nån nytta gör den väl även om den är dålig?

Hur tuff träning det blir beror inte bara på hur stark växel du tränar på utan även hur många varv/minut du kör. Det går att träna stenhårt på lätt växel också, så länge du ökar intensiteten. Om du har testat spinning nån gång har du nog fått känna på hård träning med lätt växel precis som hård träning med tung växel. Det låter absolut som att du får ut nåt av träningen och glöm inte att det viktigaste är att du har roligt och att träningen blir av! :)
  • vaniljkaka
    Skärin skrev 2014-06-11 19:34:50 följande:

Hur tuff träning det blir beror inte bara på hur stark växel du tränar på utan även hur många varv/minut du kör. Det går att träna stenhårt på lätt växel också, så länge du ökar intensiteten. Om du har testat spinning nån gång har du nog fått känna på hård träning med lätt växel precis som hård träning med tung växel. Det låter absolut som att du får ut nåt av träningen och glöm inte att det viktigaste är att du har roligt och att träningen blir av! :)
    Hehe tack :) Rätt tråkigt med crosstrainern, men jag gör de ju inte direkt för att det e kul... första tiden är dööötrist och de känns som att tiden står still :P
  • Skärin
    vaniljkaka skrev 2014-06-11 21:18:28 följande:
    Hehe tack :) Rätt tråkigt med crosstrainern, men jag gör de ju inte direkt för att det e kul... första tiden är dööötrist och de känns som att tiden står still :P

Jag har en spinningcykel hemma som jag älskar! Jag älskar iförsig spinning också men bor för långt från något gym. Jag gör så att jag blandar spellistor med bra musik och cyklar till, lägger upp det ungefär som på vilket gym som helst med backar, vila och intervaller. Det blir bra mycket roligare kan jag lova :)
Svar på tråden fråga till er som kan crosstrainer!