Jobbig granne
Gah! Jag håller på att bli tokig...
Hur ska jag förklara problemet med några få rader? Går det? Får försöka:
Vi har en granne som ständigt ringer till oss. Hon är otroligt nyfiken, vill veta allt som händer i våra liv, men hon vill själv inte berätta nåt om sitt liv bortsett från vissa uppenbara saker. Hon tar efter oss i mångt och mycket och speciellt mig då jag är av det kvinnliga könet och hon likaså. Hon fixar till håret likadant som mig, tog hål i öronen när jag gjorde det, ibland köper hon liknande kläder. Möbler och tapeter ska vi inte tala om, vet inte hur många saker hon köpt som vi också har. Hon åker verkligen runt i olika affärer och letar efter liknande saker och självklart har hon dom på samma ställen som vi. Hon studerar en verkligen, det märks. Kan ju även tillägga att jag är 24 och hon 50...
Nu är det så att om vi ringer till henne så svarar hon inte. Om hon inte känner för det så gör hon bara inte det. En gång var det nåt jätteviktigt jag ville och ringde gång på gång, men hon svarade inte (visste då att hon var hemma). Gick till slut upp och knackade på och frågade varför hon inte svarade varpå hon endast säger: "jaså, var det du som ringde?". Blev så arg för jag tänkte direkt på om det hade varit skolan som ringt och det hänt hennes dotter nåt!
Nu har hon ringt alldeles för mycket de senaste dagarna, varenda gång svarar vi som vanligt, men nu bestämde vi oss för igår att vi ska göra samma sak mot henne som hon gör mot oss. Ser vi att hon ringer så skiter vi i att svara. Hon vill ju ändå inget annat än att bara snoka. Nu idag börjades det... klockan tio ringde hon första gången och nu har hon hunnit ringa 13 gånger! Jag har verkligen ingen lust att prata med henne, blir bara arg för varje gång hon ringer. Tänker också på att "tänk om det verkligen är nåt viktigt denna gången", men det tror jag knappast.
Är det fel att köra samma mynt mot henne som hon gör mot oss?
Vad ska man göra åt en härmande granne? Någon som har några bra tips? Det är svårt att bryta helt då hon bor precis mitt emot oss och husen ligger nära varandra. Hon ser ju varenda steg vi tar om inte vi rullar ner (vilket vi tyvärr känner att vi måste göra...)