• Anonym (Undrar)

Gräns för sparpengar och liknande för CSN?

Jag undrar om det finns nån gräns för hur mycket sparpengar man får ha för att få CSN? Jag vet att man inte får ha en viss inkomst över det och det för att fortfarande få studiemedel, men om man har pengarna på kontot och inte har en INKOMST varje månad, räknas det då? Jag kommer få en rätt stor summa pengar snart men tanken är att jag ska låsa de pengarna på ett sparkonto i minst 5 år så jag kommer alltså inte kunna använda dem ändå. Kommer CSN säga nej till mig när jag ansöker om studiemedel i höst? Jag pluggar på universitetet.

• Svar på tråden Gräns för sparpengar och liknande för CSN?
  • Anonym (poiuy)

Jag hade ca 400 000 kr i sparpengar när jag fick CSN. Hade ingen inkomst. Senare köpte jag lägenhet för pengarna och fortsatte få CSN. Verkar alltså gå bra. Jag googlade lite och det verkar som att de kollar på inkomst av tjänst, men även inkomst av kapital, så har man mycket vinster på sparandet kanske det kan påverka.

• Mellanmjölkens land

Jag hade inga problem med att få CSN trots att jag hade ett arv på några hundra tusen efter min morfar. Använde delar av pengarna för att slippa ta lån och resten till att köpa lägenhet ett par år senare

• Skogshuggaren

För länge sedan (90-talet) när jag studerade var reglerna sådana att förmögenhet inte påverkade rätten till studielån. Man kunde ha hur mycket pengar som helst, och ändå få lån.

Jag hade en kursare som var mångmiljonär. Miljonerna i sig var inget problem, men han hade för hög inkomst av kapital (han fick mycket pengar i aktieutdelning). Inget CSN för honom alltså.

Jag vet inte om det är samma regler idag. Det enklaste är väl att kolla med CSN?

• ardath bey

En tillgång (bankkonto, aktier m m) påverkar inte hur mycket du får låna hos CSN. Men om du får avkastning (ränta, aktieutdelning m m) har du en inkomst som kan minska lånemöjligheten om du kommer över fribeloppet. Inkomsten påverkar fribeloppet då den betalas till dig så om du får en massa ränta sista december påverkas inte lånemöjligheten under vårterminen.

• Anonym (Undrar)

Tack då vet jag! Om jag får avkastning/ränta på mina pengar, är det då samma gräns som gäller för vanlig inkomst?

Svar på tråden Gräns för sparpengar och liknande för CSN?