• Anonym (Blivande mamma)

Nyfödd på sjukhus

Hej!

Mitt barn kommer tyvärr tillbringa sin första tid (oklart hur länge men mellan några veckor och några månader) på sjukhus då hon har fel på njurarna. Jag har förstått att så länge hon faktiskt vårdas som patient behöver inte jag (eller pappan) ta ut föräldraledighet utan det finns ett alternativ motsvarande VAB (men VAB får man inte ta förrän barnet är 180 dagar väl?).
    Vad heter detta alternativ?
    Vilka kan ta ut sådana dagar? (mamman, pappan, annan anhörig?)
    Kan man ta ut sådana dagar samtidigt som någon annan?
    Vilket intyg behöver ni för att jag ska få ansöka om dessa dagar?
    Samt: hur stort är beloppet, är det som vid sjukskrivning eller vid föräldraledighet?

Med vänliga hälsningar,
    Marianne

• Svar på tråden Nyfödd på sjukhus
  • Försäkringskassan

Hej,

Det är samma ersättning som när ni måste vara hemma och vårda ett barn för förkylning eller annan sjukdom. Eftersom barnet vårdas på sjukhus kan man ersätta föräldrapenningen med tillfällig föräldrapenning/VAB. Det kommer dock att skilja sig mellan dig som mamma och den andre föräldern så till vida att du får kalenderdagsberäknad VAB ersättning eftersom du har rätt till föräldrapenning 7 dagar i veckan den andre föräldern får endast ersättning för de dagar som inkomst går förlorat. Det är bara föräldrar som kan begära ersättning för denna tid.

Ni kommer att behöva skicka in ett intyg från sjukhuset.

Ersättningen är den samma som för egen sjukdom eller när man tar ut VAB.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Blivande mamma)

Hej igen, Kom på en följdfråga. Då jag och pappan inte lever tillsammans hade jag tänkt att en annan anhörig skulle ta ut de tio dagarna man har rätt till vid barns födelse. Frågan är då: kan man ta ut dessa när jag och bebisen kommer hem från sjukhuset - dvs inte direkt vid födelsen? Är kravet då att jag inte tagit ut några föräldraledighetsdagar innan? Dvs kan de tio dagarna enbart tas tillsammans med de första tio dagarna av föräldraledigheten eller kan jag ha valt att ta föräldraledigt innan (trots att bebisen är kvar på sjukhuset) och sedan när vi väl kommer hem tar någon anhörig de tio dagarna?

• Försäkringskassan

Hej Marianne!

När ett barn föds och blir inlagd på vårdavdelning på grund av sjukdom kan man ansöka om vab även när barnet är under 8 månader gammalt om du har en sjukpenninggrundande inkomst (sgi) av arbete registerat. När barnet sedan blir utskrivet ansöker man om sin föräldrapenning. Har man ingen sgi kan man ansöka om sin föräldrapenning istället. Läs mer på länken nedan på sidan 3 under rubriken Speciella regler för barn yngre än 8 månader.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ae4d1ec3-2387-4fbc-b91a-aca0842081ff/ff_tfp_4089a_tillfallig_foraldrapenning_vid_vard_av_barn.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=ae4d1ec3-2387-4fbc-b91a-aca0842081ff&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

De 10 dagarna blir gällande när barnet blir utskrivet från vårdavdelningen och kan endast tas ut inom 60 kalenderdagar från det barnet kom hem.  Annan person kan ta ut de 10 dagarna om personen avstår arbete eller förlorar A-kassa.

Du kan ta ut din föräldrapenning under tid som någon annan har de 10 dagarna.

Här finns det att läsa mer.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/cff75d1d-8f14-462c-a5c3-262026dd7325/ff_tfp_4089e_tillfallig_foraldrapenning_samband_med_barns_fodelse_eller_adoption.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=cff75d1d-8f14-462c-a5c3-262026dd7325&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Nyfödd på sjukhus