• guldfjun

Bostadsbidrag

Det är så att jag ska räkna ut årets inkomster från 1 januari till 31 december. De enda inkomster jag har är barnbidrag och bostadsbidrag. Bostadsbidraget är beviljat till juli i år. Hur ska jag då räkna undrar jag? Ska jag räkna med att jag får förlängt och räknar in den summan för resterande månader som är kvar till december? Eller ska jag bara räkna till juli, och bara räkna med barnbidrag som jag vet jag får resten av året?

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Bostadsbidrag
  • Alvisen76

Om du ska räkna ut årsinkomst för att kunna söka bostadsbidrag från försäkringskassan, ska du inte räkna med barnbidraget eller det bostadsbidrag du redan har. Då är det noll i inkomst som uppges. Varken barnbidrag eller bostadsbidrag räknas som inkomst, inte heller underhållsstöd.

• guldfjun

Okej, trodde det räknades som inkomst. Så alltså 0 kr i inkomst då jag bara har bostadsbidrag och barnbidrag. Har nämligen inte underhållsstöd.

• Brumma
    guldfjun skrev 2014-06-11 21:34:31 följande:

Okej, trodde det räknades som inkomst. Så alltså 0 kr i inkomst då jag bara har bostadsbidrag och barnbidrag. Har nämligen inte underhållsstöd.

Är du ensamstående förälder med boendet hos dig? Varför har du då inte underhållsstöd? Om du inte har ngn inkomst är det ju extra viktigt..
  • guldfjun
    Brumma skrev 2014-06-11 22:49:04 följande:
    Är du ensamstående förälder med boendet hos dig? Varför har du då inte underhållsstöd? Om du inte har ngn inkomst är det ju extra viktigt..

Det har inte blivit så pga vissa omständigheter.
  • Brumma
    guldfjun skrev 2014-06-12 08:27:53 följande:

Det har inte blivit så pga vissa omständigheter.
    Då är det kanske ngt du borde rätta till. Att välja bort det när man har gott om pengar och kan försörja barnen är en sak (även om jag då tycker att man istället kan spara pengarna till barnet) men har man som du noll inkomst så är det inte rätt mot barnen.

Bara en fundering - inte menat som påhopp.
  • guldfjun

Som sagt undrar bara hur man räknar? Då jag hört att de räknas som inkomst, alltså bostadsbidrag osv.. Medans andra säger annat??

• Tutilure

Barnbidrag och bostadsbidrag räknas inte som inkomst, du ska alltså skriva 0 kr i inkomst.

Sen håller jag med om att det borde rättas till gällande underhåll. Du kan vända dig direkt till FK och ansöka om underhållsstöd om barnet/barnen bor mest hos dig.

Har ni växelvist boende (lika mycket hos båda föräldrar) så kan du ansöka om underhållsstöd vid växelvist boende. Även det från FK.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • mia maria

Har du CSN, f-penning eller kommer att arbeta något under året så ska det anges som inkomst.
    Barnbidrag, bostadsbidrag samt underhåll räknas inte som inkomst på så vis, det är heller ingenting som du skattar för.
    Du ska alltså ange 0:- i inkomst om du inte kommer att ha någon inkomst utöver barnbidrag o ev underhåll under året.

Svar på tråden Bostadsbidrag