Försäkringspengar när någon avlider?
Visste inte riktigt var jag skulle lägga detta, men hoppas på att denna kan få ligga kvar här och att jag, trots att det kanske inte är helt rätt ställe, kan få lite kloka svar.
Innan ni fortsätter läsa (och svarar), vill jag verkligen att ni tänker efter och svarar på mina frågor och inte något annat. Jag är inte ute efter någon debatt om att jag skulle vara girig etc. Detta är en undran, en fundering och nej, jag är inte intresserad av några försäkringspengar, jag har inte med de att göra. Trots det är jag intresserad av hur försäkringar fungerar och vad som händer med försäkringspengar när ett minderårigt barn dör.
Så till själva funderingen:
Min mans dotter hotar allt som oftast med att hon ska ta sitt liv. Hon är minderårig tonåring och nej, jag orkar inte gå in på hela livshistorien för det är inte relevant.
Det som är relevant är vad som händer OM hon skulle göra det. Mannen har ingen vårdnad och det är mamman som håller henne försäkrad. Vi har kollat, man kan bara ha en försäkring och därför undrar jag, vad sker om hon tar livet av sig och har en livförsäkring? Faller den ut enbart till mamman? Jag vet att min man kommer bli förkrossad om något sker hans dotter och även om pengar inte är någon lösning på ett sådant problem, så skulle det kunna hjälpa honom att komma tillbaka till livet (psykologer är knappast gratis).
Om han inte har rätt till några försäkringspengar, finns det något annat han har rätt till eller finns det någon annan försäkring han skulle kunna teckna som kan hjälpa honom att komma igenom sorgen om det händer hans dotter något?