• Anonym (undrande)

Försäkringspengar när någon avlider?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga detta, men hoppas på att denna kan få ligga kvar här och att jag, trots att det kanske inte är helt rätt ställe, kan få lite kloka svar.

Innan ni fortsätter läsa (och svarar), vill jag verkligen att ni tänker efter och svarar på mina frågor och inte något annat. Jag är inte ute efter någon debatt om att jag skulle vara girig etc. Detta är en undran, en fundering och nej, jag är inte intresserad av några försäkringspengar, jag har inte med de att göra. Trots det är jag intresserad av hur försäkringar fungerar och vad som händer med försäkringspengar när ett minderårigt barn dör.

Så till själva funderingen:

Min mans dotter hotar allt som oftast med att hon ska ta sitt liv. Hon är minderårig tonåring och nej, jag orkar inte gå in på hela livshistorien för det är inte relevant.

Det som är relevant är vad som händer OM hon skulle göra det. Mannen har ingen vårdnad och det är mamman som håller henne försäkrad. Vi har kollat, man kan bara ha en försäkring och därför undrar jag, vad sker om hon tar livet av sig och har en livförsäkring? Faller den ut enbart till mamman? Jag vet att min man kommer bli förkrossad om något sker hans dotter och även om pengar inte är någon lösning på ett sådant problem, så skulle det kunna hjälpa honom att komma tillbaka till livet (psykologer är knappast gratis).

Om han inte har rätt till några försäkringspengar, finns det något annat han har rätt till eller finns det någon annan försäkring han skulle kunna teckna som kan hjälpa honom att komma igenom sorgen om det händer hans dotter något?

• Svar på tråden Försäkringspengar när någon avlider?
  • Anonym (Qwe)

Livförsäkring brukar inte utbetalas vid självmord.

• Anonym (..)

Kanske finns det någon anhörigförsäkring? Något han får teckna genom sitt försäkringsbolag. Typ en försäkring som täcker inkomstbortfall? Krishantering (eller hur det formuleras) har jag ivf i min försäkring. 10 besök hos psykolog eller något vid livskris..

• Cornette

För att få ut sambons livförsäkring var jag tvungen att skicka in obduktionsrapporten och därigenom styrka att det inte var självmord. Hade så varit fallet så hade inga pengar betalats ut.

Jag fick däremot 10 terapitillfällen betalt via vår hemförsäkring (Trygg-Hansa) så kolla upp sådana villkor.

• Anonym (undrande)

Tack så mycket för era svar! Visste att försäkringar inte faller ut om det är självmord, men trodde det gällde vuxna och inte barn. Ska snarast höra med vårt försäkringsbolag om vi har någon sådan försäkring som ger rätt till psykologhjälp och teckna en om vi inte har det.

Någon som vet vad som händer med försäkringen om det inte är självmord?

• Anonym (Anders)
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-11 20:18:53 följande:
    Tack så mycket för era svar! Visste att försäkringar inte faller ut om det är självmord, men trodde det gällde vuxna och inte barn. Ska snarast höra med vårt försäkringsbolag om vi har någon sådan försäkring som ger rätt till psykologhjälp och teckna en om vi inte har det.

Någon som vet vad som händer med försäkringen om det inte är självmord?
    Samma sak som med andra försäkringar som inte används, dvs pengarna stannar kvar hos bolaget.

• Anonym (undrande)
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-11 20:21:24 följande:
    Samma sak som med andra försäkringar som inte används, dvs pengarna stannar kvar hos bolaget.

Nej, nu menade jag om barnet av någon anledning skulle avlida utan att det är självmord inblandat. Vem tillfaller försäkringsbeloppet? 10 gånger hos en psykolog är ju egentligen noll och ingenting.
  • Anonym (Anders)
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-11 20:41:10 följande:
    Nej, nu menade jag om barnet av någon anledning skulle avlida utan att det är självmord inblandat. Vem tillfaller försäkringsbeloppet? 10 gånger hos en psykolog är ju egentligen noll och ingenting.
    Den tillfaller den som tecknat försäkringen.

Om ni är oroliga över att inte ha råd med psykologbesök om något skulle hända dottern, så kan ni ju börja spara själv.
  • Tihi

Det som är relevant är vem som får pengarna om flickan dör pga självmord? Jag blir mållös. Sätt din tankeverksamhet på hur ni ska hjälpa tjejen istället och inte hur ni ska lyckas få pengar om hon dör. Jesus fucking christ! Mycket ska man höra innan öronen trillar av!

• tystlängtan
    Tihi skrev 2014-06-11 20:54:17 följande:
    Det som är relevant är vem som får pengarna om flickan dör pga självmord? Jag blir mållös. Sätt din tankeverksamhet på hur ni ska hjälpa tjejen istället och inte hur ni ska lyckas få pengar om hon dör. Jesus fucking christ! Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
    Är du inte läskunnig? Citerar från trådstarten:
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-11 19:04:54 följande:

Innan ni fortsätter läsa (och svarar), vill jag verkligen att ni tänker efter och svarar på mina frågor och inte något annat. Jag är inte ute efter någon debatt om att jag skulle vara girig etc. Detta är en undran, en fundering och nej, jag är inte intresserad av några försäkringspengar, jag har inte med de att göra. Trots det är jag intresserad av hur försäkringar fungerar och vad som händer med försäkringspengar när ett minderårigt barn dör.

• Anonym (undrande)
    Tihi skrev 2014-06-11 20:54:17 följande:
    Ja det är väldigt relevant! Varför tecknar man annars försäkringar om det inte är för att få ekonomisk ersättning och möjlighet till ekonomisk hjälp om något sker, oavsett om det är olyckor, diagnoser eller dödsfall? Tror du inte vi försöker hjälpa henne och har försökt i alla år? Vänligen försvinn från denna tråd tack, vill inte diskutera detta.
Svar på tråden Försäkringspengar när någon avlider?