• Idis

Igångsättning på BB Sthlm v 41+0 pga ivf, kan de neka?

Imorgon är vecka 40+0, dvs BF är idag. Vi har gjort IVF och vår BM säger att vi får igångsättning senast 41+0 om vi vill, inte efter 42+0 som gäller för 'vanliga' graviditeter. Vi ska på UL imorgon för att avgöra om det är lämpligt att vänta en vecka eller om förlossningen bör sättas igång redan denna vecka. Jag är en ganska orolig tjej redan från början och eftersom vi har fått kämpa för det här barnet, är jag verkligen livrädd att någonting ska hända med bebisen i magen. Graviditeten har hittills varit normal och jag har mått helt okej, trots att jag slutade med min låga dos av antidepressiva tabletter när jag blev gravid. Oron har ökat lite nu mot slutet, speciellt sedan jag slutade jobba för då hinner jag tänka mer.. Tyvärr. Nu börjar jag bli nervös för att de ska neka oss igångsättning för att de inte anser att det behövs. Har läst på en del sidor att om en IVF-graviditet är normal räknas den som en vanlig graviditet och att paret då inte alls får igångsättning tidigare än någon annan. Detta vore inte bra för mig. Hoppas jag inte ska behöva strida för min 'rätt'. En av mina kompisar beviljades snitt för att hon inte ville föda vaginalt, trots att det inte fanns något medicinskt skäl alls. Så om det gick (det var visserligen på SÖS och inte på BB Sthlm, men ändå) och då tycker jag att de inte borde bråka med mig?

• Svar på tråden Igångsättning på BB Sthlm v 41+0 pga ivf, kan de neka?
  • elilin

Jag gick över 8a dagar med sonen å de var aldrig något prat om att sätta igång förens efter 14dagar som de vanligaste är att man får gå över. Bebisen kommer när h*n är klar:) så njut av sista tiden :)

• Frozen

Jag fick höra exakt samma sak från min BM under hela graviditeten  2010, att jag bara skulle behöva gå över 1 vecka. Men i v38-39 när vi skulle boka in tid för UL och detta inte bokades på BB Stockholm där det finns läkare utan på odenplan så undrade jag varför eftersom det i samband med UL skulle bli igångsättning. Fick då till svar av BB stockholm att man inte gör så längre utan att det är 42+0 som gäller även vid IVF. Blev ganska knäckt eftersom vi var så säkra på vår deadline och fick iaf till en läkarträff i v41+0, då gick man med på igångsättning enbart för att TUL visade på en lite mindre bebis. 

Den här gången har det inte vart tal om tidigare igångsättning alls, på måndag ska jag ringa dem för tid till igångsättning, är då i v41+6

• Idis

Jag går på BB Stockholm Family. Var på Odenplan för UL idag. Är nu i vecka 40+0. Även där bekräftade de att det är en vecka som gäller, dvs 41+0. Om det varit nya regler sedan 2010, låter det ju helt orimligt att varken BM eller Ultragyn vet om det?!

• Frozen

Jag går på BB Stockholm family kungsholmen, samma som förra gången och Ultragyn Odenplan sa också att det var 42+0 som gällde. Konstigt att de fortfarande har så dålig koll själv att de inte säger samma sak.
    Ska nog ring förlossningen imorgon och dubbelkolla. Jag är nämligen i v41+ nu

• Detoxtjejen

Det är oftast så att en förlossning som startar spontant ger ett mer okomplicerat förlopp, så att bli igångsatt är inget att sträva efter. Du får täta kontroller på mvc när du gått över tiden, säkert varje dag om du skulle vilja. Gick också på bb Sthlm family och fick beskedet att jag kunde komma in och lyssna på bebisen när jag ville efter BF.

• Frozen
    Detoxtjejen skrev 2014-06-12 19:55:17 följande:
    Det är oftast så att en förlossning som startar spontant ger ett mer okomplicerat förlopp, så att bli igångsatt är inget att sträva efter. Du får täta kontroller på mvc när du gått över tiden, säkert varje dag om du skulle vilja. Gick också på bb Sthlm family och fick beskedet att jag kunde komma in och lyssna på bebisen när jag ville efter BF.
    Jag hade en jättelyckad igångsättning med dottern 41+1 förra graviditeten, från värkstart till att hon var ute gick det på 3,5 timme och inga större bristningar än att det krävdes ett par skönhetsstygn. Så det behöver inte gå dåligt heller. Jag vet att det inte är ngt att sträva efter egentligen och skulle helst vilja komma igång av mig själv, men när jag har erfarenhet av att det inte kommer igång och man vet exakt befruktningsdatum vid IVF så känns det skönt att veta att man inte ska behöva passera mer än 41 veckor. Dessutom är det sjukt frustrerande att behöva gå 42 veckor om man under hela graviditeten fått en deadline på 41 veckor och detta i slutskedet ändras...
  • ELJAC

I Västmanlandslän får man gå över till 42 hela veckor. Jag födde dotterna efter ivf v41 plus 3.

• Idis

Jag vill absolut bli igångsatt om en vecka. Hur konstigt det än kan låta i andras öron. Helst vill jag förstås att förlossningen startar innan dess. Det finns säkert många som kan tänka sig att dela ut 'moralkakor' om att jag minsann ska vänta in naturen etc, men med tanke på att kvinnor beviljas kejsarsnitt en vecka innan BF för att de inte vill föda så tycker jag inte att detta är det minsta underligt efter att ha genomgått IVF.

Svar på tråden Igångsättning på BB Sthlm v 41+0 pga ivf, kan de neka?