Igångsättning på BB Sthlm v 41+0 pga ivf, kan de neka?
Imorgon är vecka 40+0, dvs BF är idag. Vi har gjort IVF och vår BM säger att vi får igångsättning senast 41+0 om vi vill, inte efter 42+0 som gäller för 'vanliga' graviditeter. Vi ska på UL imorgon för att avgöra om det är lämpligt att vänta en vecka eller om förlossningen bör sättas igång redan denna vecka. Jag är en ganska orolig tjej redan från början och eftersom vi har fått kämpa för det här barnet, är jag verkligen livrädd att någonting ska hända med bebisen i magen. Graviditeten har hittills varit normal och jag har mått helt okej, trots att jag slutade med min låga dos av antidepressiva tabletter när jag blev gravid. Oron har ökat lite nu mot slutet, speciellt sedan jag slutade jobba för då hinner jag tänka mer.. Tyvärr. Nu börjar jag bli nervös för att de ska neka oss igångsättning för att de inte anser att det behövs. Har läst på en del sidor att om en IVF-graviditet är normal räknas den som en vanlig graviditet och att paret då inte alls får igångsättning tidigare än någon annan. Detta vore inte bra för mig. Hoppas jag inte ska behöva strida för min 'rätt'. En av mina kompisar beviljades snitt för att hon inte ville föda vaginalt, trots att det inte fanns något medicinskt skäl alls. Så om det gick (det var visserligen på SÖS och inte på BB Sthlm, men ändå) och då tycker jag att de inte borde bråka med mig?