• Anonym (trögisen)

Jag är så långsam (mentalt). Finns det något man kan göra åt det, eller är det kört?

Jag har alltid varit långsam i mitt tänkande. Jag är den där personen som skrattar 10 minuter efter alla andra, typ. Jag är inte alls ointelligent, jag har även ett extremt bra minne och kan tänka rationellt och logiskt. Men jag behöver tid på mig! Min syster är extremt snabbtänkt, hon kan säga såna där roliga och sarkastiska comebacks etc. Jag bara har det inte i mig. Det här är främst ett problem i mitt förhållande. Min sambo är väldigt intelligent och snabbtänkt, och han blir enormt frustrerad på att han måste prata som till en idiot, långsamt osv för att jag ska förstå vad han menar. Det är jobbigt för jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt det! Finns det något man kan göra för att bli mer snabbtänkt och förstå saker fortare?

• Svar på tråden Jag är så långsam (mentalt). Finns det något man kan göra åt det, eller är det kört?
  • Anonym (trögisen)

Puffar nu när folk kanske är vakna...

• nuharjagbytt

Jag känner ju inte dig så vet inte hur du är som person. Men det låter som det är en osäkerhet som ligger i botten. Att man behöver tänka lite innan man säger något. Det är en undermedveten process men man är rädd för att säga fel. Så mitt råd är att gå i KBT och få verktyg för hur du ska göra i dessa situationer.

• Anonym (trögisen)

Nej alltså, det handlar inte om osäkerhet. Utan jag förstår verkligen inte vad folk säger/menar förens jag har fått tänka över det i ett par sekunder. T.ex. om han säger "tryck på den där knappen" så måste jag tänka i några sekunder vilken knapp han menar osv. ÄVEN om jag har tummen på den. Eller ibland när han pratar så förstår jag helt enkelt inte vad han säger, även om jag verkligen försöker. Jag ligger på något sätt efter i tankeprocessen. Jag missar även oftast skämt och så. Det handlar inte om osäkerhet utan kognitiv förmåga.

• nuharjagbytt
    Anonym (trögisen) skrev 2014-06-12 08:51:50 följande:
    Nej alltså, det handlar inte om osäkerhet. Utan jag förstår verkligen inte vad folk säger/menar förens jag har fått tänka över det i ett par sekunder. T.ex. om han säger "tryck på den där knappen" så måste jag tänka i några sekunder vilken knapp han menar osv. ÄVEN om jag har tummen på den. Eller ibland när han pratar så förstår jag helt enkelt inte vad han säger, även om jag verkligen försöker. Jag ligger på något sätt efter i tankeprocessen. Jag missar även oftast skämt och så. Det handlar inte om osäkerhet utan kognitiv förmåga.
    Jo men det är just sånt som du säger som jag menar med undermedveten process. Man känner sig inte osäker så det blev fel att nämna det. Och den kognitiva förmågan låter det definitivt som man borde kunna få hjälp med av KBT. Man behöver dessutom inte gå till en psykolog utan det räcker med en terapeft. 
  • Fia 28

Jag tror inte det är något du kan träna upp tyvärr. Det brukar ju bli lättare desto bättre man känner personen ifråga och lär känna dennes typ av skämt etc. Alla är bara inte lika snabbtänkta. Jag har dejtat en snubbe som verkar vara lika "långsam" som dej, och det var tyvärr extremt störande för vi var ju så olika i hur vi pratade och skämtade.

• Myling

Jag vet inte... Det låter ju som du är smart, men bara lite långsamma kopplingar?

Hade du bara varit korkad hade jag rekommenderat dig att testa olika hobbys som är bra för hjärnan. Typ schack, sudoku, dataspel, lära dig språk, läsa tidskrifter, osv. Men det kan ju vara värt att testa ändå? Undvik TV-tittande och rutinsysslor, typ städning? Konditionsträning är också bra för att få upp lite blod till huvudet.

• puss

men alla är olika. vissa är högintelligenta och andra inte. tror inte det är så mycket att göra åt.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (trögisen)

Nej det är väl så, att jag bara inte är så smart. Samtidigt är jag högutbildad och har aldrig haft svårigheter på så sätt, inom mina studier eller mitt yrke. Jag har alltid fått bra betyg osv. Det är just det att jag inte är SNABB på att tänka. Får jag tänka en stund så kommer jag ju oftast fram till rätt svar. Jag tänkte mest på om det kanske fanns några övningar att göra för snabbtänkthet. Det finns ju övningar att göra för att förbättra minnet osv. Men minnet har jag inga problem med. Jag kanske kan gå till en terapeut och se vad dom säger, men jag har inte haft så bra erfarenheter med sådana tidigare i mitt liv. Inte direkt dåliga, men bara icke-hjälpsamma.

Min sambo tycker att jag ska spela mer TV/datorspel och att det är bra för hjärnan. Tycker det är så otroligt trist men jag kanske gör ett försök i alla fall.

• en blind vän

Hej Trögisen
    När jag var 20 år accepterade jag min långsamhet som mitt unika drag. 28 år senare är jag fortfarande långsam som person. Jag är stolt over min egenskap som har varit till stor nytta I mitt liv. Jag har använt min långsamhet til min fördel. Var den du är.

,--O-O
  • Fia 28
    Anonym (trögisen) skrev 2014-06-12 10:43:17 följande:
    Nej det är väl så, att jag bara inte är så smart. Samtidigt är jag högutbildad och har aldrig haft svårigheter på så sätt, inom mina studier eller mitt yrke. Jag har alltid fått bra betyg osv. Det är just det att jag inte är SNABB på att tänka. Får jag tänka en stund så kommer jag ju oftast fram till rätt svar. Jag tänkte mest på om det kanske fanns några övningar att göra för snabbtänkthet. Det finns ju övningar att göra för att förbättra minnet osv. Men minnet har jag inga problem med. Jag kanske kan gå till en terapeut och se vad dom säger, men jag har inte haft så bra erfarenheter med sådana tidigare i mitt liv. Inte direkt dåliga, men bara icke-hjälpsamma.

Min sambo tycker att jag ska spela mer TV/datorspel och att det är bra för hjärnan. Tycker det är så otroligt trist men jag kanske gör ett försök i alla fall.
    Du behöver absolut inte vara ointelligent bara för att du inte är snabbtänkt! Mitt ex "trögbollen" är ingenjör, så inget dumhuvu där heller. Har en bekant som är professor med rektorstjänst, och hon är bland de sämsta jag sett när det gäller logiskt tänkande och allt som är praktiskt. Vi är helt enkelt bara olika!
    Förstår verkligen inte hur en terapeut skulle hjälpa...
  • Myling

Man ska inte göra saker som är tråkiga, det är nog inte bra för hjärnan... Men vad är tråkigt med dataspel, det är ju skitskoj ju?? Cool

• puss
    Anonym (trögisen) skrev 2014-06-12 10:43:17 följande:

du är väl en eftertänksam person helt enkelt då. inget mer med det.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (funderaren)

hehe, jag känner igen mig i din beskrivning, jag är precis likadan. Är också högutbildad o har bra jobb osv men är i vissa  situationer otroligt trögtänkt.  Jag tror att det till viss del går att träna upp, t ex med frågespel där man har begränsad tid på sig att svara. Jag testade ett tv-spel som heter "mensa academy". Det verkade väldigt bra för att träna hjärnan på att koppla lite snabbare
    Jag försöker förhålla mig till det hela så som några tidigare redan nämnt. Det här är så som jag är. I många lägen är det en klar fördel att ta lite tid på sig innan man svarar eller handlar. Och i sociala sammanhang går det ofta att skoja bort ifall polletten inte trillar ner på en gång :)

• Anonym (Förflutet som "värdelös")

Hej! Jag känner igen mig i det du skriver, jag undrar också varför jag är sådan.
    På jobbet så kan jag "glömma" när nån står och stirrar, och det är extremt påfrestande, men jag tror att det är en självförsvarsmekanism som dyker upp omedvetet för jag gillar inte att bli bedömd av andra.

Det andra jag har märkt angående "långsam tänkande" har att göra med visualiseringen - Jag har inte så bra förmåga att visualisera det man pratar om därför tar det extra tid att "lösa" den situationen. Medan andra verkar vara snabbtänkta.

Jag är väldigt trött på att ha det så men det är som att jag har levt som introvert så länge att jag inte har hunnit med på något sätt, jag har sett ner på mig själv under så lång tid att det har påverkat min utveckling, tragiskt, men så är det.. och jag lider varje dag, speciellt när dendär snabbtänkta killen som jämt pratar snabbt dyker upp, då blir jag stel och bara undviker ögonkontakt, vet inte hur jag ska tackla detta....

Svar på tråden Jag är så långsam (mentalt). Finns det något man kan göra åt det, eller är det kört?