• FrökenIda

Ekologiska hårprodukter - någon som testat?

Hej, 

jag letar efter bra hårprodukter som är av naturliga ämnen. Hittade en sida på nätet, SANTE naturkosmetik, någon som provar dessa produkter?

Jag använder endast schampo. Men är också sugen på att färga håret i någon röd nyans. Har slutat att färga håret hos frisör och köper inte längre hårfärgsprodukter i butik. 

www.softskin.se/produkt/SANTE---Schampo

Andra rekommendationer? 

• Svar på tråden Ekologiska hårprodukter - någon som testat?
  • Annelie 76

Har bara testat Urtekram och Weleda schampo och en ekologisk mascara som jag inte vet märket på men allihop har varit bra. Mascaran var bara färg, ingen volym eller nåt så det var lite ovant men den var väldigt nyttig för fransarna som blev längre och finare av sig själva. Testa på du så länge din ekonomi tillåter, det brukar vara bra produkter.

• FrökenIda
    Annelie 76 skrev 2014-06-12 11:43:57 följande:
    Har bara testat Urtekram och Weleda schampo och en ekologisk mascara som jag inte vet märket på men allihop har varit bra. Mascaran var bara färg, ingen volym eller nåt så det var lite ovant men den var väldigt nyttig för fransarna som blev längre och finare av sig själva. Testa på du så länge din ekonomi tillåter, det brukar vara bra produkter.
    Tack för tipsen! 

Vart hittade du dessa produkter? :)
  • Ekosnygg

Sante har jag för mig är helt okej även om inte hela deras serie är helt rent om jag minns rätt. Weleda har jag testat och är helt nöjd med. Det bästa jag testat är faktiskt John masters men själv tycker jag att det är alldeles för dyrt. Det är även många som pratar om de härliga aleppotvålarna som man kan shamponera med. De var helt okej, man behöver tvätta två ggr med den + att ha ett bra balsam. Just nu testas naturligtvis och so far so good

• FrökenIda
    Ekosnygg skrev 2014-06-15 15:26:06 följande:
    Sante har jag för mig är helt okej även om inte hela deras serie är helt rent om jag minns rätt. Weleda har jag testat och är helt nöjd med. Det bästa jag testat är faktiskt John masters men själv tycker jag att det är alldeles för dyrt. Det är även många som pratar om de härliga aleppotvålarna som man kan shamponera med. De var helt okej, man behöver tvätta två ggr med den + att ha ett bra balsam. Just nu testas naturligtvis och so far so good
    Vad mycket tips! Tack så mycket:) 
    Jag är inne på Santes nu och tänkte jag skulle prova deras schampo och hårfärg. Där finns lite olika varianter att välja på men det är väl bara att prova sig fram. 
    Har tunt och slitet hår och får lätt fett hår, men många har lämnat recensioner på deras sida så ska läsa mig fram där och se vilken som kan passa mitt hår bäst isf. 

Spännande och se om färgen blir bra och sitter kvar hehe Har brunt hår, (typ råttfärgat) ofärgat sedan ungefär ett år tillbaka, men färgen i topparna på mitt hår vägrar gå ut hehe så det kommer kanske bli lustiga nyanser men det kan kanske vara snyggt också. 
  • jamieblue
    FrökenIda skrev 2014-06-17 06:59:39 följande:
    Vad mycket tips! Tack så mycket:) 
    Jag är inne på Santes nu och tänkte jag skulle prova deras schampo och hårfärg. Där finns lite olika varianter att välja på men det är väl bara att prova sig fram. 
    Har tunt och slitet hår och får lätt fett hår, men många har lämnat recensioner på deras sida så ska läsa mig fram där och se vilken som kan passa mitt hår bäst isf. 

Spännande och se om färgen blir bra och sitter kvar hehe Har brunt hår, (typ råttfärgat) ofärgat sedan ungefär ett år tillbaka, men färgen i topparna på mitt hår vägrar gå ut hehe så det kommer kanske bli lustiga nyanser men det kan kanske vara snyggt också. 
    Jag har fint hår som lätt blir fett och för mig funkar Urtekrams schampo för mjäll jättebra (jag har inte mjäll). Urtekrams produkter är inte de renaste på marknaden men bonus är att de ofta finns i vanliga mataffärer och är mycket mycket billigare än John Masters-grejerna. 

Santes Lava Power Schampo är också rätt bra, men tyvärr är det väldigt odrygt. 

Weleda är ok, finns tyvärr inget som passar mitt hår särskilt bra. Men det finns många som gillar Weledas schampon. 

Det kan ta ett tag att vänja håret vid mildare produkter, så försök stå ut med att kanske behöva tvätta håret oftare än vanligt!  Lycka till :)
  • FrökenIda
    jamieblue skrev 2014-06-17 19:31:48 följande:
    Jag har fint hår som lätt blir fett och för mig funkar Urtekrams schampo för mjäll jättebra (jag har inte mjäll). Urtekrams produkter är inte de renaste på marknaden men bonus är att de ofta finns i vanliga mataffärer och är mycket mycket billigare än John Masters-grejerna. 

Santes Lava Power Schampo är också rätt bra, men tyvärr är det väldigt odrygt. 

Weleda är ok, finns tyvärr inget som passar mitt hår särskilt bra. Men det finns många som gillar Weledas schampon. 

Det kan ta ett tag att vänja håret vid mildare produkter, så försök stå ut med att kanske behöva tvätta håret oftare än vanligt!  Lycka till :)
    Tack :) 

Har fått många bra tips! :) 

När jag läser om det så läser jag många vars användning av ekologiska hårprodukter resulterar i färre tvättningar, men det är kanske efter ett tag när håret vant sig. 

Det är ett elände med dessa fina tunna hårstrån som lätt blir feta hehe 
  • jamieblue
    FrökenIda skrev 2014-06-17 22:35:41 följande:
    Tack :) 

Har fått många bra tips! :) 

När jag läser om det så läser jag många vars användning av ekologiska hårprodukter resulterar i färre tvättningar, men det är kanske efter ett tag när håret vant sig. 

Det är ett elände med dessa fina tunna hårstrån som lätt blir feta hehe 

Ja, det är nog efter ett tag, när håret vant sig. Men beror så klart på ens hår och hårbotten! Mitt hår har blivit mindre fett men vet inte om det beror på schampo eller graviditet...
  • FrökenIda
    jamieblue skrev 2014-06-17 23:05:38 följande:

Ja, det är nog efter ett tag, när håret vant sig. Men beror så klart på ens hår och hårbotten! Mitt hår har blivit mindre fett men vet inte om det beror på schampo eller graviditet...
    Kanske både och :) Grattis till graviditet Skrattande
  • ica

Korres schampoo har jag testat och vart väldigt nöjd.

• Annelie 76
    FrökenIda skrev 2014-06-13 00:04:05 följande:
    Tack för tipsen! 

Vart hittade du dessa produkter? :)
    De finns på Coop forum och Ica maxi samt en del hälsokostaffärer så de är inte svåra att hitta. Urtekrams produkter är inte så dyra heller, kanske dubbelt så mycket som vanliga. Weledas är dyrare. Ekologiska hårfärger har jag aldrig använt men jag har läst om dem att de är mer som toning än färg. Om man inte använder henna, det FÄRGAR men håret blir då rött.
  • Sarah1990

Kul att du är intresserad av ekologisk hudvård :)
    Jag har själv testat Santés schampo för några år sedan och tyckte personligen att det funkade helt okej även att det torkade ut håret ganska mycket (fick dubbelkompensera med balsam istället vilket då blev samma dåliga effekt miljömässigt i slutet i alla fall!)..
    Kollade deras INCI nu också och kan väl inte riktigt säga att den förteckningen var riktigt ren, om än lite bättre än många av de andra "konventionella" schampona :/

Mitt tips skulle vara schampokaka/schampobar - liten, vattenfri, dryg, miljövänlig och väldigt rent (läs alltid ingrediensförteckningen i alla fall, ALLA är absolut inte rena!).

Lycka till! :)

• Maja86

Jag har själv problem med torr och känslig hårbotten och har provat många olika hårprodukter. Ett riktigt bra schampo som jag kan rekommendera är Björn Axens ekologiska. Visst kostar det lite, men det räcker länge och funkar riktigt bra tycker jag. Finns bland annat hos Hairandshop.se

• Mandel

Provade ett ekologiskt för torr hårbotten ifrån Yves Rocher och det räckte med att använda det 2 gånger så höll jag på att klia sönder hårbotten. Har provat vid två tillfällen till, men med samma resultat...

Kliar sönder hårbotten av i princip alla schampon

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sarah1990
    Mandel skrev 2014-10-10 07:17:57 följande:

Provade ett ekologiskt för torr hårbotten ifrån Yves Rocher och det räckte med att använda det 2 gånger så höll jag på att klia sönder hårbotten. Har provat vid två tillfällen till, men med samma resultat...

Kliar sönder hårbotten av i princip alla schampon

Beror nog mer på att Yves rocher inte alls har så rena ingredienser som många andra! Att få märka en vara ekologisk kräver endast 10% ekologiska ingredienser, resten kan vara diverse skit tyvärr.
    Så stirra dig inte blind på eko-märkningarna utan försök utläsa innehållsförteckningen istället! :)
  • jamieblue
    Sarah1990 skrev 2014-10-10 11:52:20 följande:

Beror nog mer på att Yves rocher inte alls har så rena ingredienser som många andra! Att få märka en vara ekologisk kräver endast 10% ekologiska ingredienser, resten kan vara diverse skit tyvärr.

Så stirra dig inte blind på eko-märkningarna utan försök utläsa innehållsförteckningen istället! :)

Yes, bra tips!
  • Ekosnygg
    Maja86 skrev 2014-10-10 01:40:38 följande:

Jag har själv problem med torr och känslig hårbotten och har provat många olika hårprodukter. Ett riktigt bra schampo som jag kan rekommendera är Björn Axens ekologiska. Visst kostar det lite, men det räcker länge och funkar riktigt bra tycker jag. Finns bland annat hos Hairandshop.se

Ja man kan ju säga att Björn axen är lite renare än andra men att den skulle vara helt ekologisk är helt fel. Den innehåller bla cocomidopropyl betaine som inte alls är en rolig ingrediens
  • Tihi
    Ekosnygg skrev 2014-10-11 14:15:33 följande:
    Ja man kan ju säga att Björn axen är lite renare än andra men att den skulle vara helt ekologisk är helt fel. Den innehåller bla cocomidopropyl betaine som inte alls är en rolig ingrediens
    cocomidopropyl betaine Varför är inte det en bra ingrediens? Är risken stor att det är just den som gör att mitt hårbotten kliar sönder av vissa shampon?
Svar på tråden Ekologiska hårprodukter - någon som testat?