• Anonym (L)

Mår dåligt, dålig läkare.

Jag vet inte vad jag ska göra snart. Jag har mått psykiskt dåligt i över ett år nu, och min läkare viftar bara bort mig och är oerhört dryg och sarkastisk i tonen mot mig. Senast jag var där så grät jag ohejdat och nästan hyperventilerade och hon satt bara och "mmm..., mm, ". 

Jag har ångest över det mesta och är ständigt orolig, och egentligen vet jag inte varför. Gråter ofta helt utan anledning. Dessutom har jag enorma magproblem, magkatarr, magsår, IBS etc. Och det enda människan gör är att skriva ut något nytt med "fibrer" som inte ens hjälper. Magen och psyket matar varandra och jag blir bara värre och värre. Jag har nämnt för henne ett flertal gånger att jag knappt orkar med dagarna och behöver prata med någon och vila för att komma på fötterna igen, och eventuellt faktiskt prova något receptbelagt i medicinväg.

Allt man får är:
    - "Men att sitta hemma, det hjälper väl inte dig någonting!"
    - "Värktabletter och ångestdämpande gör dig bara snurrig!".

Under augusti månad förra året så åkte jag faktiskt in på akuten för att hela kroppen la av då jag satt och jobbade. Allt blev för mycket. Läkaren på sjukhuset förstod och lyssnade och sjukskrev mig på plats. Han gav mig då två veckor för att se hur det artade sig, och talade då om för mig att besöka min HC om det inte blir bättre. Bättre blev det inte uppenbarligen, och jag mår i dagarna bara sämre och sämre, samtidigt som läkaren viftar bort mina tankar och känslor.

Idag är jag arbetslös men försöker ändå följa mitt program. Det är jobbigt och jag känner mig totalt omotiverad och nedslagen. Springer hos jobbcoach två ggr i veckan, och vi följer en handlingsplan. Ofta kan han bli besviken eftersom jag inte gjort allt jag skulle, trots att jag berättat för honom att jag mår väldigt dåligt och inte har någon gnista i mig överhuvudtaget.

Ja, jag vet inte vad jag ska göra längre? Min läkare är ju helt jävla opedagogisk och kall som människa att jag gett upp hoppet där. Jag tänkte skicka in papper om att byta HC, men det kommer ju ta flera månader och nu känner jag bara att jag vill ha hjälp fort eftersom situationen är ohållbar Gråter Jag vill bara bli glad som människa igen med motivation och glöd!

• Svar på tråden Mår dåligt, dålig läkare.
  • Anonym (L)

Jo, vila gör jag ju i princip eftersom jag inte har något arbete, men det är just det psykiska...

• Anonym (Förstår)

Ring till din Vårdcentral och KRÄV att få en tid samt att byta läkare! Det låter som du drabbats av en utmattningsdepression, och då behöver du hjälp. SSRI blir man sällan snurrig av, insättningssymptom kan förekomma men på sikt blir det bättre. Så här kan du inte ha det!
    Du är i din fulla rätt att byta, använd den rätten och och stå på dig, även om det kan kännas tufft.
    Kram och krya på dig <3

• Anonym (L)

Tack för era svar! Då ska jag se till att ordna detta så fort som möjligt, för nu börjar det 
    verkligen bli ohållbart Rynkar på näsan

• Alice F L

Blir så ARG när jag läser sånt här! Det är så sorgligt och otäckt hur vården ser ut. Är sjukskriven sedan snart fyra år tillbaka pga psykisk ohälsa och har oräkneliga skitupplevelser av psykvården. Tyvärr ser det inte bättre ut än att den som skriker högst får mest hjälp. Ta hjälp av vänner och anhöriga, samla så mycket stöd du kan, och (som alla här ovan skriver): kräv att få byta läkare tills du känner dig trygg! Och finns de ekonomiska möjligheterna (genom familj eller dyl) så rekommenderar jag att kontakta en privat psykolog. De är enligt min erfarenhet överlag bättre. Framför allt kan du med lite tur få komma till omedelbart. Ge inte upp, du har rätt till precis all den hjälp du behöver för att må bättre! Lycka till! Hejar på dig!

bloggar på alicefl.blo.gg
  • Anonym (L)

Jag har försökt ringa min HC hela morgonen nu, men utan resultat. telefonköerna är så långa att jag inte ens
    får plats. Fick istället beställa tid via nätet, men jag krävde i alla fall en annan läkare. Hoppas allt löser sig nu. Skäms

• Anonym (vård)
    - "Värktabletter och ångestdämpande gör dig bara snurrig!".

Den här meningen tolkar jag som att din läkare inte förstår vad du behöver. Dina besvär med IBS och ångest borde behandlas med ngn typ av antidepressiv medicin. Det låter på läkaren som att den tror du vill ha vid behovsmedicin mot smärta eller ångest. Det låter på din beskrivning som att du pratar om dina plågor under läkarbesöken och inte mycket blir sagt om behandling, Försök få läkaren att sätta ord på vad den uppfattat och vad den tror.

Understryk vid nästa besök att du förstår att det är psykiatriska besvär, att du vill ha bästa behandling för den psykiatriska diagnos du bedöms ha. Det är troligen KBT och SSRI i första hand. 
Svar på tråden Mår dåligt, dålig läkare.