• Yngla

Fika på dagis

Personalen på förskolan vi har sonen på har ständigt en kaffekopp i handen och har fikarep ute på gården med bullar och kakor ibland. Det var strängt förbjudet att ha kaffe i närheten av barnen när jag jobbade som pedagog och fika som barnen inte får smaka av? Har aldrig hört på maken. Tycker ni att det är ok?

• Svar på tråden Fika på dagis
  • Duckan

Fikabröd på gården, nej, i personalrummet ja. Kaffekopp i handen låter ju trevligt, men kanske inte så klokt det heller bland barnen så nej.

• Ciliaja

Fast är du på förskolan alla timmar på dagen så du vet att dom ständigt har kaffe å kakor?

• mammalovis

För hoppningsvis har de tid att ta rast och gå undan, men visst vet jag att det förekommer på sina ställen. Jag kan dock tycka det är konstigt. Däremot har det mer regelmässigt förekommit att de vuxna tar en kopp när barnen får mellanmål. Jag dricker inte kaffe/te så jag har inte det problemet.

• E M A

Jag är förskollärare och har arbetat på en hel del förskolor, men har aldrig varit med om det med kakor på gården. Det verkar märkligt. Dock har jag själv arbetat på en förskola där vi hade en kort rast, men där vi valde att vara med barnen på gården istället men med en kopp te el kaffe. Vi arbetade alltså gratis när vi inte behövde, dock hade de flesta m en kopp ut. Det kan man ju också överväga när man ser det...

• Punkster

Jag jobbar på fritids. Jag och mina kollegor knallar ständigt runt med kaffe/tekopp i barngruppen. Det har heller aldrig varit någon som klagar på det. Visst händer det att vi tar en fika utomhus också, speciellt nu på sommaren. Dock så gör vi det isf på den delen av skolgården som hör till personalrummet. Om man vill så kan man från skolgården se om någon är på personalgården, men jag tycker inte att det spelar någon större roll. Har man rast så ska man kunna ta en fika, även om barnen ser. Att man däremot som personalgrupp sätter sig mitt bland barnen när man inte har rast och äter kakor, det tycker jag är fel.