• Yngla

Fika på dagis

Personalen på förskolan vi har sonen på har ständigt en kaffekopp i handen och har fikarep ute på gården med bullar och kakor ibland. Det var strängt förbjudet att ha kaffe i närheten av barnen när jag jobbade som pedagog och fika som barnen inte får smaka av? Har aldrig hört på maken. Tycker ni att det är ok?

• Svar på tråden Fika på dagis
  • Duckan

Fikabröd på gården, nej, i personalrummet ja. Kaffekopp i handen låter ju trevligt, men kanske inte så klokt det heller bland barnen så nej.

• Ciliaja

Fast är du på förskolan alla timmar på dagen så du vet att dom ständigt har kaffe å kakor?

• mammalovis

För hoppningsvis har de tid att ta rast och gå undan, men visst vet jag att det förekommer på sina ställen. Jag kan dock tycka det är konstigt. Däremot har det mer regelmässigt förekommit att de vuxna tar en kopp när barnen får mellanmål. Jag dricker inte kaffe/te så jag har inte det problemet.

• E M A

Jag är förskollärare och har arbetat på en hel del förskolor, men har aldrig varit med om det med kakor på gården. Det verkar märkligt. Dock har jag själv arbetat på en förskola där vi hade en kort rast, men där vi valde att vara med barnen på gården istället men med en kopp te el kaffe. Vi arbetade alltså gratis när vi inte behövde, dock hade de flesta m en kopp ut. Det kan man ju också överväga när man ser det...

• Punkster

Jag jobbar på fritids. Jag och mina kollegor knallar ständigt runt med kaffe/tekopp i barngruppen. Det har heller aldrig varit någon som klagar på det. Visst händer det att vi tar en fika utomhus också, speciellt nu på sommaren. Dock så gör vi det isf på den delen av skolgården som hör till personalrummet. Om man vill så kan man från skolgården se om någon är på personalgården, men jag tycker inte att det spelar någon större roll. Har man rast så ska man kunna ta en fika, även om barnen ser. Att man däremot som personalgrupp sätter sig mitt bland barnen när man inte har rast och äter kakor, det tycker jag är fel.

• Yngla

Fika med kaffebröd sker alltså på gården mitt bland barnen och en fröken nekade till och med ett barn en kaka samtidigt som hon mulade i sig en själv. Jag har jobbat som pedagog själv dock inte i Sverige och vi var strängt förbjudna att dricka kaffe bland barnen för att minimera risker så mycket som möjligt. Har förstått att det är mer lössläppt på dagis i Sverige men jag tycker att fika hör till raster.

• Amanda84

Jag reagerar starkt mot att personalen äter kakor ute på gården när barnen inte får. Jag tycker att du skall kontakta förskolechefen om det stämmer som du säger.

Att däremot ta med sig kaffekoppen ut, ser jag inget problem med, så länge kaffedrickandet inte går ut över barnen och att man ställer undan kaffekoppen så snart det behövs. När jag arbetade på uteförskola hade vi ofta kaffekoppen med ut, just för att kunna hålla värmen lite bättre, men ärligt talat var det inte många klunkar man hann ta innan man fick ställa undan kaffekoppen. Under de fyra år jag arbetade där hann jag inte mer än 1-2 gånger per år dricka en hel kopp kaffe så länge jag hade kaffekoppen med mig i barngrupp. Skulle man som pedagog prioritera kaffet framför barnen så ser jag alltså ett problem med det, annars inte.

• Yngla

Tycker det är så tråkigt att prata med förskolechefen då det har blivit sura miner från fröknar efter att jag tidigare på ett annat dagis tog upp problem som jag tyckte borde tas upp. Men det är ju vad jag borde göra. Ville se om det var fler som reagerade eller om jag tänkte dumt bara.

• Amanda84
    Yngla skrev 2014-06-12 20:49:55 följande:
    Tycker det är så tråkigt att prata med förskolechefen då det har blivit sura miner från fröknar efter att jag tidigare på ett annat dagis tog upp problem som jag tyckte borde tas upp. Men det är ju vad jag borde göra. Ville se om det var fler som reagerade eller om jag tänkte dumt bara.
    Jag tycker inte att du tänker dumt. Om kolleger till mig stod och åt kakor på gården mitt bland barnen så hade jag önskat att föräldrar totalringde ned min chef och påpekade detta. Om du kan namnge vilka som gjorde det så är det ännu bättre. Problemet är att ofta inte händer något om inte föräldrarna tar upp det.

Vi var tre personer på min avdelning. En av våra kolleger var katastrofal på sitt arbete (hon var en sådan som hade kunnat äta kakor mitt bland barnen). Vi hade möten, på möten, på möten med chefen - med och utan denna kollega, men chefen stod handfallen och kunde inte göra något. Om inte föräldrarna till slut hade agerat så hade vi inte blivit av med henne.
  • RöttÄrSött

Vi dricker kaffe på gården vid kris (typ att man inte kunnat äta frukost) men det känns alltid skämmigt att ha en kopp i handen ute. Undantag är vid mellanmål då vi fikar med barnen, inne kan man ta en kopp med sig efter rasten ibland. Kakor äts i lärarrummet.

Jag har dock jobbat på ett ställe som hade "kafferast" på gården där man drack kaffe och pratade privatsaker och sjasade bort de barn som störde (de skulle ju leka!) Fikabröd förekom varje vecka inför barnen och det var helt öppet som det dukades fram.

Jag tycker inte kaffe är okej när det inkräktar på arbetsuppgiften, att fika inför barnen är aldrig okej.

Svar på tråden Fika på dagis