• MirandaMay

ni med ägglossningssmärtor!

Hej!
    Jag har i över tio år haft kraftiga ägglossningssmärtor varje månad. Varit väldigt lätt att pricka äl vid planering av barn och har fått tre barn under dessa år. Men nu har jag inte fått äl-smärtor de senaste två cyklerna. Testade med äl test denna månad och fick positivt men smärtan kommer inte. Känner mig väldigt förvirrad. Brukar alltså ha ont så jag knappt kan sitta i tre dagar varje gång.
    På nån sida läste jag att ägglossningssmärta är vanligast hos unga kvinnor. Jag har fyllt trettio i år så kanske kan ha nåt med åldern att göra?
    Jag är angelägen om att verkligen ha äl då jag försöker bli gravid.

Finns den nån annan med äl-smärtor som försvunnit utan att det varit nåt fel? Eller som har det bara ibland osv? Berätta gärna!

• Svar på tråden ni med ägglossningssmärtor!
  • Daisybramble
    MirandaMay skrev 2014-06-12 11:23:48 följande:
    Hej! Jag har i över tio år haft kraftiga ägglossningssmärtor varje månad. Varit väldigt lätt att pricka äl vid planering av barn och har fått tre barn under dessa år. Men nu har jag inte fått äl-smärtor de senaste två cyklerna. Testade med äl test denna månad och fick positivt men smärtan kommer inte. Känner mig väldigt förvirrad. Brukar alltså ha ont så jag knappt kan sitta i tre dagar varje gång. På nån sida läste jag att ägglossningssmärta är vanligast hos unga kvinnor. Jag har fyllt trettio i år så kanske kan ha nåt med åldern att göra? Jag är angelägen om att verkligen ha äl då jag försöker bli gravid. smile1.gif Finns den nån annan med äl-smärtor som försvunnit utan att det varit nåt fel? Eller som har det bara ibland osv? Berätta gärna!

Jag har alltid äl-smärtor, varje månad sedan jag var 15 år och idag är jag 39 år. Glad Men det är nog inget ovanligt att du kan ha ägglossning utan att det gör ont. Njut av det istället. 

Lycka till! 

• Flisan79

Jag har läst att det snarare är vanligare med mer äl smärta för varje barn man får. Erfarenhet jag själv har.
    Har alltid känt av äl och vilken sida äl är på men till jag fick barnen var det begränsat till ett par dagar runt äl. Nu handlar det om veckor!!! (Har fått p-piller utskrivet som ska ta bort äl så jag slipper skiten)

Men, jag har betydligt mer ont vid höger äggledare och släpper 9 av 10 ggr ägg från den sidan. Den här månaden hade jag äl på vänster sida och blev bara lite öm i hela nedre delen av magen just vid äl.

Sååå, kanske du har liknande? Att ena sidan är känsligare än andra?

• Tihi

Exakt hur känns era äl-smärtor? Hur länge varar dom? Har ni det varje månad eller av och till? Gör det ont hela tiden eller kommer smärtan och går igen?

• Flisan79

Det är som ömt på den sida jag har äl. Påminner lite om håll fast nere vid äggstocken. Kan även bli som molvärk (mensvärk) i hela nedre delen samt svullen.
    Det gör sjukt ont vid sex. Hugger som en kniv. Smärtan är hela tiden men kan även hugga till ibland.

• Tihi
    Flisan79 skrev 2014-06-13 21:44:17 följande:
    Det är som ömt på den sida jag har äl. Påminner lite om håll fast nere vid äggstocken. Kan även bli som molvärk (mensvärk) i hela nedre delen samt svullen.
    Det gör sjukt ont vid sex. Hugger som en kniv. Smärtan är hela tiden men kan även hugga till ibland.
    Hur länge håller det i sig? Dagar eller timmar?
  • Flisan79

Tihi: innan barnen, dvs från jag var 14 till 26 så var det ett par-tre dagar. Började svagt och eskalerade till själva äl och gick sen långsamt bort.

Nu efter barnen: börjar ca en v innan äl (dvs bara någon dag efter mensen slutat) svagt först och stegrar till väldigt smärtsamt på själva äl. Blir även öm i hela magen på äldagen. Går långsamt bort, ca en vecka. Så två veckor totalt.

• Tihi
    Flisan79 skrev 2014-06-13 23:47:33 följande:
    Tihi: innan barnen, dvs från jag var 14 till 26 så var det ett par-tre dagar. Började svagt och eskalerade till själva äl och gick sen långsamt bort.

Nu efter barnen: börjar ca en v innan äl (dvs bara någon dag efter mensen slutat) svagt först och stegrar till väldigt smärtsamt på själva äl. Blir även öm i hela magen på äldagen. Går långsamt bort, ca en vecka. Så två veckor totalt.
    Bra att veta.
Svar på tråden ni med ägglossningssmärtor!