• Anonym (undrar)

    Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?

    Det vore jättesnällt om ni med hög IQ kunde svara på dessa frågor:
    1. Vilken IQ har ni och vilket test har använts för att mäta detta (vissa test har lite annorlunda skala)?
    2. Har ni någon neuropsykiarisk diagnos av något slag?
    3. Vad arbetar ni med/har ni för yrke/utbildning?
    4. Har ni märkt av andra för/nackdelar av er höga IQ i samhället/socialt?

  • Svar på tråden Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?
  • Mamori

    1. 140 - mättes med wais (frivillig för att nyblivna testarpsykologer skulle få öva sig i att testa/skriva utlåtande)
    2. Nej
    3. Studerar till psykolog, hoppas få arbeta som det. Har en molekylärbiologiutbildning i botten som nästan är klar. Har tidigare arbetat som ekonom och högstadielärare under ett år respektive.
    4. Lätt för studier i allmänhet, lätt för att tolka andra människor, hög empati, blyg, introvert, dålig på fysiska saker. 

  • Mamori

    Glömde, har lätt prosopagnosi (svårt att känna igen ansikten) men även synestesi (sammankopplar färger/bokstäver).

  • Anonym (cc)
    1. 135, medlem i mensa
    2. ADD och asperger
    3. Inget alls, är för "sjuk", men har jobbat inom kriminalvården.
    4. Kan inte ens försöka räkna upp alla nackdelar.. sen vet jag inte om det beror på IQ eller diagnoserna.
  • Anonym (Marianne)

    1. 137 enl Mensa

    2. Nej.

    3. Tandläkare och lite extra kurser från högskolan

    4. Fördelarna är många; förstår snabbt muntliga och skriftliga instruktioner samtidigt som mitt arbetsminne är mycket högt. Det leder till att jag effektivt kan köra bil, bygga ihop ikeamöbler, lasta flyttlass, planera middagsbjudningar etc; underlättar vardagen helt enkelt!

    Nackdelar kan vara att andra ibland blir stressade av mitt tempo och jag frustrerad över att bli sinkad.

  • Anonym (Claudia)
    Anonym (undrar) skrev 2014-06-12 14:08:20 följande:
    Det vore jättesnällt om ni med hög IQ kunde svara på dessa frågor:
    1. Vilken IQ har ni och vilket test har använts för att mäta detta (vissa test har lite annorlunda skala)?
    2. Har ni någon neuropsykiarisk diagnos av något slag?
    3. Vad arbetar ni med/har ni för yrke/utbildning?
    4. Har ni märkt av andra för/nackdelar av er höga IQ i samhället/socialt?
    1. 135 (mensa)
    2. Nej.
    3. Jag har ingen utbildning efter mina gymnasiestudier men jag driver ett café.
    4. Har lätt att tolka andra människor och följa instruktioner men annars har känner jag inte att jag haft så många fördelar eller nackdelar, men är ju svårt att jämföra då jag inte vet något annat.
  • uninstall

    1 - IQ 139 (enligt WAIS-4, testade mig för skojs skull)


    2 - Nej


    3 - Arbetar som lead-programmer/systemdesigner på ett mjukvaruföretag,
    universitetsutbildning i biokemi och filosofi (självlärd i programmering)


    4 - Jag har framför allt en förmåga att bygga upp komplicerade system i huvudet - jag kan till exempel se framför mig all kod i mitt nuvarande jobbprojekt (många 10,000tals rader kod) och veta vad som skulle hända på olika ställen om en ändring skulle göras innan den görs. Detta gäller inte bara programmering utan även alla andra situationer där man kan strukturera saker i system. Jag kan till exempel ofta höra om någon ljuger (eller har blivit ljugen till) för att det inte 'passar in i modellen', jag får som en känsla av ett 'tomrum' i min mentala modell av motivationen till uttalandet.


    Jag har problem med vissa situationer där man ska tänka snabbt under stress eftersom jag då tenderar att associera för mycket till kringliggande delar av uppgiften (som till exempel halvt-omedvetet försöka besvara frågan "Vad är det effektivaste sättet att göra detta?") istället för att bara fokusera på uppgiften och svara direkt.


    Jag har även länge haft problem med sociala relationer(lätt social fobi), men det har blivit bättre på senare år. Osäkert om det var relaterat till IQ eller helt andra faktorer.

  • puss

    1. Vilken IQ har ni och vilket test har använts för att mäta detta (vissa test har lite annorlunda skala)?
    126 eller högre enligt mensa, testet gick bara till 126

    2. Har ni någon neuropsykiarisk diagnos av något slag?
    nope

    3. Vad arbetar ni med/har ni för yrke/utbildning?  utb: två examen från universitet, driver företag

    4. Har ni märkt av andra för/nackdelar av er höga IQ i samhället/socialt? nackdelar; irriterar mig ofta på folk, fördelar; jag kan massor som folk blir imponerade av, jag fattar beskrivningar och instruktioner, som nån sa: det underlättar vardagen


    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (Timanställd)

    1. 126 eller högre enligt Mensa. 2. Nope. 3. Jobbar som bemanningsanställd journalist, visstidsanställd. 4. Många fördelar, generellt sett fattar jag saker, system, arbetsuppgifter direkt och gör det rätt på en gång, kan instruera folk som varit på en arbetsplats i flera år i olika uppgifter efter att jag varit där i ett par veckor. Otroligt strukturerad och organiserad. Att jag fattar fort gör att jag har hyfsat dåligt tålamod när andra är långsammare eller "sämre" vilket gör att jag ibland tycker att "alla" andra är dumma idioter. Fast det är ingenting jag visar inför någon annan, jag är väldigt pedagogisk utåt.

  • Ellienore

    1. Långt över mätbart resultat hos Mensa vilka jag förövrigt inte ens skulle vilja gå med i, av vissa anledningar
    2. Panikångest, social fobi och lite annat smått & gott som jag dock döljer eftersom det skulle misstolkas för annat än vad det verkligen är.
    3. Sjukpensionär, utbildad inom IT)
    4. Ser mer nackdelar än fördelar, man passar inte in nånstans. Verkar som de mindre intelligenta ofta är avundsjuka för att de inte förstår, men de vet inte om att det är deras välsignelse!

    Skulle må oerhört mycket bättre om alla människor kunde höja sin IQ upp i samma nivå, å andra sidan är det egentligen inget jag önskar någon pga den tunga bördan, men det handlar väl mer om det utanförskap man ofta hamnar i pga ensamheten i att "se" saker andra inte gör. Har provat att sänka mig till deras nivå istället med diverse "hjälpmedel" som dessvärre inte är särskilt hälsovänliga i längden.

    Innan i mitt liv använde jag min högre IQ till att klura ut, förstå allt jag kom över. Programmering, nätverk, AI, psykologi, filosofi, matematik etc, ville lösa alla "gåtor". Satsa på jobb inom forskning eller något annat där jag fick nytta av min intelligens och på ett bra sätt kunna bidra till ett bättre samhälle. Idag när jag sitter inne med extremt stor erfarenhets och kunskapsbank inom många avancerade områden längtar jag istället efter mer jordnära aktiviteter där man använder kroppen istället. Finns inget gott som kommer ur att vara alltför smart! Jag är just nu för dålig i kroppen för att jobba, men hoppas kunna hitta en väg tillbaka och sedan börja arbeta som brevbärare, städare, lagerjobb eller något liknande.

  • puss
    Ellienore skrev 2014-06-12 15:12:18 följande:
    1. Långt över mätbart resultat hos Mensa vilka jag förövrigt inte ens skulle vilja gå med i, av vissa anledningar
    2. Panikångest, social fobi och lite annat smått & gott som jag dock döljer eftersom det skulle misstolkas för annat än vad det verkligen är.
    3. Sjukpensionär, utbildad inom IT)
    4. Ser mer nackdelar än fördelar, man passar inte in nånstans. Verkar som de mindre intelligenta ofta är avundsjuka för att de inte förstår, men de vet inte om att det är deras välsignelse!

    Skulle må oerhört mycket bättre om alla människor kunde höja sin IQ upp i samma nivå, å andra sidan är det egentligen inget jag önskar någon pga den tunga bördan, men det handlar väl mer om det utanförskap man ofta hamnar i pga ensamheten i att "se" saker andra inte gör. Har provat att sänka mig till deras nivå istället med diverse "hjälpmedel" som dessvärre inte är särskilt hälsovänliga i längden.

    Innan i mitt liv använde jag min högre IQ till att klura ut, förstå allt jag kom över. Programmering, nätverk, AI, psykologi, filosofi, matematik etc, ville lösa alla "gåtor". Satsa på jobb inom forskning eller något annat där jag fick nytta av min intelligens och på ett bra sätt kunna bidra till ett bättre samhälle. Idag när jag sitter inne med extremt stor erfarenhets och kunskapsbank inom många avancerade områden längtar jag istället efter mer jordnära aktiviteter där man använder kroppen istället. Finns inget gott som kommer ur att vara alltför smart! Jag är just nu för dålig i kroppen för att jobba, men hoppas kunna hitta en väg tillbaka och sedan börja arbeta som brevbärare, städare, lagerjobb eller något liknande.
    hur vet du att det var långt över?
    cuz i´m a wild wild bitch.
Svar på tråden Ni som har hög IQ (125+), vad arbetar ni med?