Höstblåsor eller vattkoppor?
Nu hoppas jag att någon av alla er proffs därute kan hjälpa mig!! :)
Vår dotter fick natten till söndag hög feber och så på söndagen fick hon utslag på armar och ben, som på måndagen blev fler och fler. Hon fick också blåsor i munnen, någon på utsidan och på ovansidan av händer och fötter. Dock ingenting på överkroppen mer än någon plita vid naveln.
I tisdags var vi till vårdcentralen och sköterskan tyckte inte det var typiska vattkoppor utan trodde mer på höstblåsor. Vattkoppor har gått länge på förskolan så tidsmässigt skulle det kunna vara det, men det som talar emot vattkoppor är att det inte kommit något på överkroppen.
Men då undrar jag lite över höstblåsor, om det verkligen är det. Hon har knappt någon blåsa på handflatorna/fotsulorna och blåsorna hon hade i munnen försvann efter ett par dagar. Nu har vissa blåsor torkat och vissa ser ganska nya ut. En del är mindre andra är lite större. (men inte så stora som jag tror att vattkoppor ska vara??)
Det står på 1177, och sköterskan sa, att höstblåsor sätter sig på könsorganet, men där har hon bara någon enstaka blåsa. Däremot har hon flera på baksidan av låren och på skinkorna.
Har någon här erfarenhet av båda sjukdomarna och vet skillnaden??
Sorry för en mindre trevlig bild! Men någon kanske känner igen prickarna??
:)