• Hallontårta

Höstblåsor eller vattkoppor?

Nu hoppas jag att någon av alla er proffs därute kan hjälpa mig!! :)

Vår dotter fick natten till söndag hög feber och så på söndagen fick hon utslag på armar och ben, som på måndagen blev fler och fler. Hon fick också blåsor i munnen, någon på utsidan och på ovansidan av händer och fötter. Dock ingenting på överkroppen mer än någon plita vid naveln.

I tisdags var vi till vårdcentralen och sköterskan tyckte inte det var typiska vattkoppor utan trodde mer på höstblåsor. Vattkoppor har gått länge på förskolan så tidsmässigt skulle det kunna vara det, men det som talar emot vattkoppor är att det inte kommit något på överkroppen.

Men då undrar jag lite över höstblåsor, om det verkligen är det. Hon har knappt någon blåsa på handflatorna/fotsulorna och blåsorna hon hade i munnen försvann efter ett par dagar. Nu har vissa blåsor torkat och vissa ser ganska nya ut. En del är mindre andra är lite större. (men inte så stora som jag tror att vattkoppor ska vara??)

Det står på 1177, och sköterskan sa, att höstblåsor sätter sig på könsorganet, men där har hon bara någon enstaka blåsa. Däremot har hon flera på baksidan av låren och på skinkorna.

Har någon här erfarenhet av båda sjukdomarna och vet skillnaden??

Sorry för en mindre trevlig bild! Men någon kanske känner igen prickarna??

:)

• Svar på tråden Höstblåsor eller vattkoppor?
  • Loppan8604

Höstblåser får man väll oftast bara på handflata, fotsulan å i munnen! Jag skulle tro att de va vattenkoppor. Men kontakta bvc/vårdcentralen för bedömmning. Lycka till!??

• Hallontårta

Ja jag tänkte också på det, för där har hon nämligen knappt några blåsor (vet inte om man kan få vattkoppor där??) Jag var ju med henne till vårdcentralen och en BVC-sköterska kom ut och tittade på henne. Hon trodde dock att det var höstblåsor, men jag känner mig lite tveksam till det!

• Loppan8604

Ja där e där inte så mycket att göra. Evt att du går dit å visar igen. Men annars e se nog bara ett blodprov som visar om hon haft vattenkoppor eller ej lite senare. Men tror inte de görs vara så dör.

• Hallontårta

Tänkte mer om någon hade erfarenhet av de olika blåsorna och kanske vet hur de beter sig. Sedan är det klart att det kan vara olika från barn till barn. Jag vet inte om de är lika varandra eller om det finns speciella skillnader. Googla på utslagen, så får man ju upp en hel massa bilder men de gör mig inte klokare :)

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Svinkoppor? Har hon munsår med?

• Hallontårta

Det är nog höstblåsor ändå, ringde 1177 och beskrev och hon tyckte också det lät som höstblåsor.

Nej, inget munsår. Jag vet hur svinkoppor ser ut och det är det inte :)

Tack för era svar!

• Malima

Höstblåsor brukar torka ganska fort.
    I krokarna där vi bor har det varit riktiga epidemier av just höstblåsor.

• Flickan och kråkan

Inget av mina barn har haft vattenkoppor, men däremot har de haft höstblåsor. Äldsta fick inga blåsor alls på händer och fötter. Han fick prickar i underlivstrakten (blöjområdet....började där) och EN blåsa totalt.....på låret. han var inte särskilt intresserad av att äta så hade ont i halsen och kanske även blåsor där. Mellansonen fick mer på de klassiska ställena...inte i munnen dock. verkade inte ha minsta ont i halsen, men fick blåsor i ansiktet särskilt runt munnen och så en hel del utslag i blöjområdet och på benen. Han fick blåsor på händer och fötter också, men det kom senare.

Mina barn har som sagt inte haft vattenkoppor, men jag har minnen av det. Den klådan är svår att glömma. Höstblåsorna på mina pojkar verkade inte klia.

• Hallontårta

Tack för era svar! Tjejens blåsor har inte kliat och nu har de flesta torkat och blivit skorpor och det har inte ens gått en vecka ännu. Så jag är nästan helt säker på att det är höstblåsor hon fick.

• Hallontårta

Flickan och kråkan:  Kommer du ihåg om det blev skorpor av blåsorna sedan?
    Nu har jag läst att det inte blir skorpor av höstblåsor...men det måste det ju kunna bli..

Egentligen spelar det väl ingen roll vad det är...men jag blir bara lite fundersam :)

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Hallontårta skrev 2014-06-12 18:17:25 följande:
    Det är nog höstblåsor ändå, ringde 1177 och beskrev och hon tyckte också det lät som höstblåsor.

Nej, inget munsår. Jag vet hur svinkoppor ser ut och det är det inte :)

Tack för era svar!
    Okej, var nämligen så att jag har ett barn som såg precis lika ut men med bara några enstaka blåsor och ett fult munsår...inte alls vad man sett på internet med grava sår, på vc konstaterade läkare att det var svinkoppor. Pencelin skrevs ut och det kom inte fler koppor. Rätt eller fel av läkaren vet jag inte då jag inte har dom kunskaperna men iaf så verkade pencelinet på ungen. Glad
  • Hallontårta
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-13 18:10:30 följande:
    Okej, var nämligen så att jag har ett barn som såg precis lika ut men med bara några enstaka blåsor och ett fult munsår...inte alls vad man sett på internet med grava sår, på vc konstaterade läkare att det var svinkoppor. Pencelin skrevs ut och det kom inte fler koppor. Rätt eller fel av läkaren vet jag inte då jag inte har dom kunskaperna men iaf så verkade pencelinet på ungen. 

Ok :) min tös har inget munsår och utslagen är inte typiska för svinkoppor. Hade det varit det borde sköterskan ha sett det.
Svar på tråden Höstblåsor eller vattkoppor?