Bodelning som ej funkar! Vad säger lagen?
Skriver här med om någon hellre vill svara anonymtHej!
Hur funkar det rent juridiskt...
Jag lämnade en våldsrelation för 2,5 år sedan. Bodelningen är en ständig följetong. Han säger konsekvent nej till allt. Alla förslag. Först hade vi varsin advokat fram och tillbaka, jag gav förslag på olika lösningar och han var aldrig nöjd men inga egna förslag - utom att han skulle ha ALLT. En bodelningsförättare anlitades. Då barnen bor heltid hos mig gick huset till mig med tvångsöverlåtande.
Kvar är då alla grejer....
Jag sa att han får ta exakt vad han vill, då jag ändå har köpt det mesta nytt. Men får inte kasta något så garaget är ju överfyllt.
Mitt ex har enbart gått med på att rota själv i garaget. Han vägrade skriva någon lista på vad han ville ha.
Jag gick med på att göra på detta sätt under förutsättningarna att jag slapp vara med själv - han får ju ändå ta allt. Efter allt våld och alla svåra sexuella övergrepp klarar jag psykiskt inte av att vistas där tillsammans med honom under såna förutsättningar eftersom han kommer bli fruktansvärt elak.
Bodelningsförättaren sa att jag måste verkligen inte vara med, men någon annan måste vara med i mitt ställe. Min bästa kompis gick med på att vara med.
Mitt ex vägrade först att någon skulle vara med. Bara han och möjligen jag. Ingen bodelningsman och ingen kompis.
Han kom ingen vart med det. Jag orkade inte riktigt just då eftersom mitt ena barn i samma veva blev sjuk i en kronisk sjukdom och all min ork och tid gick till att få barnet att må bra, skolan att fungera osv.
Men nu i april tog jag upp detta på nytt. Bodelningsmannen gjorde upp tid med min kompis, tiden skulle vara imorgon. Jag har fixat iordning och ställt allt synligt så det ska gå fort. Med bodelningsmannen ringer och säger att det inte blir något då mitt ex vägrar om min kompis ska vara med och det får ordnas på annat sätt,
Vad då annat sätt? Hur många chanser ska han få? Vad säger lagen?
Hur länge ska han få hålla på så här? Han vägrar skriva lista.
Vad säger lagen?
Han flyttade ut för 2,5 år sedan.
Bodelningsförättarens beslut kom i början av november.