Skäl för/fördelar med autism (asperger) utredning?
Hej! Vill jättegärna ha synpunkter på detta från er som har erfarenhet av barn med högfungerande autism/aspberger.
Har en dotter på 8 år som vi och andra, t.ex. förskolan, har uppfattat som ett helt normalfungerande barn fram tills hon började i förskoleklass. Hon har alltid varit blyg inför främlingar förvisso men det är ju ingenting ovanligt, dessutom utvecklades hon väldigt mycket i slutet av föreskoletiden och sista året uppfattades hon t.o.m. som en glad och ganska framåt tjej som tog initiativ till lekar, pratade ganska mycket vid mat/samlingar o.s.v. Kreativitet och fantasi har hon alltid visat både hemma och i förskolan.
Sen började hon förskoleklass i en skola där hon inte kände någon, hon var tyst och blyg i början vilket inte var konstigt tycker vi men problemet var att hon aldrig började prata (i stort sett) med fler än två pojkar varav den ena betedde sig likadant (han hade asperger och selektiv mutism) vilket hon använde lite som ett slags argument för att hon inte heller behövde prata (dvs när vi frågade henne om det).
I ettan gick hon på BUP och vi den första intervjun kändes det som att de nästan la orden i mun på oss för att komma fram till att det kunde ha något med autism att göra (det var inte alls det vi hade i tanken när vi sökte, själv hade jag liknande problem när jag var liten och det har löst sig, dock med hjälp av lekterapi som de inte verkar erbjuda längre, i vart fall inte utan diagnos). Det gjordes iallafall en slags kartläggning (delar av WISC-test) och vad de kom fram till var väl på ett ungefär att det hon hade problem med var det sociala men inte tillräckligt för att de skulle se det som skäl att starta en utredning utan vi skulle avvakta och se hur hon utvecklades.
I tvåan bytte hon skola eftersom vi trodde det var ett stort hinder att hon fått stämplen som "tyst" och hennes lärare trodde inte heller att hon skulle kunna "ta sig in" i tjejgängen i klassen som under dessa två år verkligen hade "dragit ifrån" i social utveckling vilket förstås åtminstone delvis bör beror på att hon under dessa två år nästan enbart lekt med två barn som även de hade problem med det sociala. Det har varit en fantastisk utveckling under detta år, någon "bästis" har hon visserligen inte fått men hon pratar betydligt mer, även i grupp.
Dock det hon har problem med fortfarande är att följa instruktioner, samt att hon inte tar initiativ till lek och är aktiv i leken (åtminstone i grupp, tror inte det är problem när hon leker med ett barn i taget - däremot frågor hon sällan utan inväntar andras initiativ). Hon tycker också det är jobbigt att hälsa och säga hej då när hon kommer och går hem, trots att hon pratar betydligt mer med personalen på nya skolan än hon gjorde på den gamla. Hemma har vi sen ett par år haft problem med att hon är väldigt bestämd när det gäller kläder, det ska helst vara samma jämt även om favoritkläderna lyckligtvis byts ut då och då. Vi får också tjata väldigt mycket för att hon ska duscha, kamma sig etc.
Nu har vi känslan att skolan vill försöka få oss att göra utredning och min fundering är vad hon ska tjäna på detta. Jag har läst om flickor med asperger och vet att mycket av detta stämmer in så möjligheten finns väl att hon skulle kunna få diagnosen. Men samtidigt har jag svårt att se vad hon ska få för fördelar av att det. Jag känner flera barn med asperger där problemen är mycket tydligare, då förstår jag att diagnosen gör nytta då man t.ex. kan ha behov av att gå i särskild klass och föräldrarna behöver avlastning. Detta är ingenting vi har behov av och att gå i klass där alla har liknande problem (eller värre, i de flesta fall) är jag övertygad om vore det sämsta som kunde hända henne. Så vad som återstår är ju då att man genom diagnosen skulle "få reda på" hur hon ska stödjas. Men är det verkligen så att alla barn som får diagnosen asperger t.ex. behöver samma typ av stöd när de verkar så olika (att jag tror hon kan få diagnosen beror ju inte på att jag känner igen henne i andra barn med asperger utan att jag läst om hur annorlunda flickor kan bete sig)? Det är väldigt svårt att tro. Jag är redan övertygad om att vad hon behöver är lite extra stöd i leken, individuella instruktioner i vissa fall, nu vet jag att det kan kräva lite extra resurser av skolan som kanske är enklare att få fram med en diagnos (även om det finns noll stöd för det i skollagen) men ska vi verkligen starta en utredning bara pga detta?
Detta blev låångt, men om någon orkat läsa: det jag är ute efter är synpunkter dels kring om beskrivningen ovan kan vara tillräckliga skäl för utredning samt vilka fördelarna skulle vara. Men tanke på att jag känner att de måste vara ganska stora för att uppväga nackelen med "stämpeln" som funktionshindrad, för ett barn som trots allt upplevs som normalfungerande i många sammanhang.