• FDB

    Jag arbetar som pilot. Fråga vad du vill...

    Som rubriken...fråga vad du vill.


    Ovan molnen skiner alltid solen.
  • Svar på tråden Jag arbetar som pilot. Fråga vad du vill...
  • SuzR

    Har en fråga. Tycker det är väldigt obehagligt med turbulens. Kan ett plan krascha pga för mycket turbulens?

  • Anonym (Hej!)
    SuzR skrev 2014-06-12 21:23:58 följande:
    Har en fråga. Tycker det är väldigt obehagligt med turbulens. Kan ett plan krascha pga för mycket turbulens?
    Det svaret kan jag; nej, planet kan inte krascha pga turbulens. ;)
  • SuzR
    Anonym (Hej!) skrev 2014-06-12 21:30:38 följande:
    Det svaret kan jag; nej, planet kan inte krascha pga turbulens. ;)
    Ok tack!!
  • SuzR

    Kom på en till. Är det verkligen så viktigt att stänga av mobilen när man ska flyga?

  • FDB
    SuzR skrev 2014-06-12 21:23:58 följande:
    Har en fråga. Tycker det är väldigt obehagligt med turbulens. Kan ett plan krascha pga för mycket turbulens?

    Hej SuzR! Jo det kan det. När det så är sagt så krävs det extremt stora påfrestningar för att det skall hända. Jag går inte in på siffror nu men om man skulle flyga in i ett stort åskmoln så är risken för skador på flygplanet mycket stor och risken för ett strukturellt brott på någon vital del också möjlig. Nu flyger vi ju helst inte in i sådant. Till hjälp har vi en väderradar och våra ögon.
  • Iarwain

    Vad har du för lön?
    Anser du dig vara värd den lönen?
    Stämmer det att det inte är svårare att flyga än att köra buss?

  • FDB
    SuzR skrev 2014-06-12 21:37:50 följande:
    Kom på en till. Är det verkligen så viktigt att stänga av mobilen när man ska flyga?

    För det första, om du blir ombedd att stänga av telefonen så gör detta. Men olika undersökningar har visat på olika resultat när det gäller "hur farligt det är att inte stänga av telefonen" Mig veterligen har inget haveri/incident kunnat entydigt skyllas på att någon haft sin mobiltelefon påslagen. På senare år så har röster höjts för att man skall slopa kravet på att passagerarna skall stänga av sina mobiler.
Svar på tråden Jag arbetar som pilot. Fråga vad du vill...