• Semlan83

Min åttamånades sover jättedåligt

Hej! Jag är ensamstående mamma till en åttamånaders. En go och glad liten unge som är som barn är mest, men kvällarna är katastof. Han somnar aldrig före tio, ibland kan han vara vaken till elva-tolv, stå och dansa i sängen och vara jätteglad. Jag har testat allt snart. Gått med vagnen, låtit honom sova korta stunder på dagen, låtit honom sova långa stunder på dagen, mat precis innan sänggåendet, bad, läsning, tydliga rutiner.. Han somnar inte. Det spelar heller ingen roll om vi varit iväg på dagen eller bara varit hemma. Han sover inte speciellt länge på morgonen heller, han brykar vakna mellan 07:30-08:00. Så här har det varit i två månader nu. Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Min åttamånades sover jättedåligt
  • Lyckan 382

Har det likadant här och har haft i några veckor. Min son blir 9 månader den 27:e juni. Han kan vara jättetrött och nästan somna när jag ammar honom inför natten men när han läggs i sin säng blir han jättepigg. Leker och busar i bästa fall, men ofta gråter han och vill bli upplyft. Brukar sluta med att jag liggammar honom i vår säng tills han somnar och sedan springer jag och gör iordning mig inför natten. Då flyttar vi honom till egen sång men där sover han högst en timme, och så håller det på. Blir tokig! Kan det vara kombination av utvecklingssprånget de går igenom nu + mardrömmar +separationsångest + ljusaste tiden på året?! Iaf, jag har väl inget bra råd som så annat än att ha is i magen och tro på att det går över. Ja, och vara tydlig med att det är natt och inte prata och så när du går in till honom, men det gör du säkert redan. Hoppas det börjar gå åt rätt håll för er. Här har vi precis vaknar efter ännu en natt för sonen hamnat bredvid mig och klättrat på mig under natten... Jag här kaffebryggaren ropa mitt namn. Snark!

• sextiotalist

Om ni läser flera trådar så kommer ni kunna se ett samband mellan det att barnet är mellan 7 och 9 månader och sover dåligt. Det är en utvecklingsfas som barnet går igenom i den åldern och jag kan nog säga att det mer vanligt än ovanligt att ett barn sover dåligt då.

Så det går över och kommer komma tillbaka

• Flickan och kråkan

8-månaders brukar inte direkt vara kända för sin goda sömn . Däremot vad gäller tiden så får du nog se över mängden eller kanske snarare tiden för dagsvilan om du vill att han somnar tidigare på kvällen....men då kan du nog också räkna med tidigare morgnar. 7.30-8 är sovmorgon .

Svar på tråden Min åttamånades sover jättedåligt